"Tallinnan satamassa ennen turmaa kuvatun Estonian keulavisiirin takana olleen autoportin kautta sisään päässyt merivesi upotti aluksen Utön hyisiin vesiin. Kuva: Li Samuelson / EPA" (YLE.fi/”Todella pahalta, todella pahalta näyttää nyt tässä kyllä” – autolautta Estonian turmassa kuoli 852 ihmistä) (https://yle.fi/a/74-20014170)
Kun puhutaan esimerkiksi Estonia-aluksen onnettomuuden kaltaisista tapauksista, joissa on kuollut erittäin paljon ihmisiä, niin niistä nousee aina välillä esiin kaiken maailman teorioita. Mutta jos ajatellaan että esimerkiksi laivan kuntotarkastus on tehty erittäin huonosti tai ei ollenkaan, niin varmaan silloin vastuussa olevat henkilöt ainakin yrittävät vierittää syyn jonkun muun päälle. Yllä olevassa kuvassa näkyvät Estonian rungossa olevat hapettumat. Olisivatko ne voineet olla näkymättä kuntotarkastuksissa, ja olisiko kukaan voinut oikeasti väittää Estonian olleen merikelpoinen.
Se että laivan kuntotarkastus on tehty huolimattomasti on aina erittäin vakava asia. Mutta jos sitten sattuu käymään niin että laiva ei ole ollenkaan merikelpoinen, eikä esimerkiksi mahdollista syöpymää keulaportin sulussa ole havaittu, niin silloin herää kysymys siitä, että onko joku vain lahjonut niitä viranomaisia, joiden tehtävä on tehdä noita tarkastuksia?
Ilman tuota myrskyä Estonian merikelvottomuus ei olisi mitenkään voinut paljastua. Mutta sitten kun aallokko kohosi liian korkeaksi tapahtui kamalin asia, mitä laivalle voi koskaan tapahtua. Eli Estonia kaatui ja lähes tuhat ihmistä kuoli. Tarkalleen ottaen Estonian uppoamisessa kuoli 852 henkilöä.
Siis onko tarkastus vain jätetty tekemättä, ja merkinnät tehty papereihin, jolloin on mahdollista että suuretkin syöpymät sekä muut asiat, jotka vaikuttavat merikelpoisuuteen eivät ole mitenkään voineet tulla tarkastajien tietoon. Eli se mikä Estonian tuhon aiheutti oli keulavisiirin irtoaminen, sekä atlantin portiksi kutsutun turvalaipion pettäminen. Se mikä aiheutti tuon laipion pettämisen saattoi olla syöpymä, mikä on atlantin portin sulkumekanismin juuressa.
Tai sitten tuo puomimainen portti, joka on keulavisiirin sisällä on asennettu hiukan huolimattomasti. Ja silloin tuo puomi vetää sitä liikuttavan jenkatangon poikki tai repiä sen irti aluksen lattiasta. Se mitä sitten räjähdykseen tulee, niin mikään ei kuulemma viittaa törmäykseen tai räjähdykseen, mutta jos joku haluaa räjäyttää tuon portin tai turvalaipion eli atlantin portin kiinnityksen poikki, niin siihen ei tarvita paljon räjähteitä. Siis tietenkin me kaikki voimme aina ajatella että korruputio olisi syy siihen, että Estonian tapauksessa tuntuu olevan jotain salattavaa.
Laivan kuntotarkastuksen laiminlyöminen on aivan yhtä rikollista kuin sen upottaminen räjähteellä. Kun puhutaan esimerkiksi salaperäisistä katoamisista, joista osa liittyy Estonialle ostettuihin lippuihin, niin onko joku yrittänyt peitellä esimerkiksi juuri korrutiota. Vai liittyykö tapaukseen jotain muutakin?
Kuva 2Kuva 3Seuraava osa on pelkkää spekulaatiota.
Estoniasta on tehty useita eritasoisia dokumentteja, joita voi katsella YouTubesta.
Suomenkin TVssä esitettiin pätkä, jossa Estonian kylkeen oli merenpohjassa ilmestynyt outoja reikä, Kuvassa kaksi on reikä, joka ainakin tämän kuvan perusteella vaikuttaa leikatulta. Jokainen voi nähdä suoran reunan, mikä viittaa tarkoitukselliseen joko termiittiseoksen, magnesiumin tai laserin avulla tapahtuvaan leikkaamisen. Toinen kuva eli kuva kolme näyttää siltä, että joku olisi iskenyt esimerkiksi vetoankkurin laivan kylkeen ja vetänyt sitä ulospäin. Tai siis joku siötä tuleva voima on työntänyt aukon reunoja ulopäin. Riittäisikö siis alukseen jääneen ilmakuplan paine tuon jäljen tekemiseen? Siis joku on ehkä leikannut nuo aukot aluksen kylkeen, ja se tarkoittaa että jotain on etsitty aluksen hylyn sisältä.
Mikäli ajatellaan että tarina salaisesta sotilasteknologiasta mikä kulki Estonian mukana on totta, niin tietenkin on mahdollista että tuo teknologia on pakattu tietokonelevykkeille, joita joku matkustaja tai miehistön jäsen kuljetti mukanaan. Eli kyseessä saattoi olla esimerkiksi tiettyjen kemikaalien tai laser-aseiden valmistusohjeita tai muuta vastaavaa.
Jos Estonia upposi noiden tietojen ollessa aluksen mukana, niin kyseessä voisi olla sattuma. Mutta voi olla että uppoaminen olisi ehkä GRUn sekä Spetsnaz-joukkojen operaatio. Tuolloin ehkä nyrkin kokoinen muoviräjähde tai termiittipanos olisi voinut leikata tuot jenkatankoa poikki, ja sen jälkeen alus olisi uponnut, koska kukaan ei ollut ajatellut sään muuttuvan hyvin huonoksi. Eli ehkä tarkoutus ei ollut upottaa kyseistä laivaa.
Mutta sitten tietenkin seuraa yksi pieni asia, mitä ei ehkä olla koskaan otettu huomioon. Tämä seuraava asia tietenkin on pelkkää spekulaatiota, mutta jos esimerkiksi Estonian mukana on kulkenut esimerkiksi Venäjän salaiseksi luokiteltujen aseiden piirustuksia tai vastaavia asioita, niin voisi olla niin, että GRU olisi ehkä voinut räjäyttää tuon atlannin porttia nostavan ja laskevan tangon, koska se halusi venäläisten kommandojen nousevan laivaan. Eli Estonia olisi joutunut vaikeuksiin keskellä merta, ja sitten venäläiset olisivat saaneet nousta laivaan, ja esittää pelastajia. Mutta sää oli vähän tylympi kuin mitä ajateltiin. Ja Estonia upposi.
https://yle.fi/a/3-12688187
https://yle.fi/a/74-20014170
Kuva 2: http://www.baltic-course.com/eng/legislation/?doc=159649
Kuva 3: https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/vand-upp-och-ner-pa-varlden-for-deras-skull/
https://ajatuksiakahvikupinaaressa.blogspot.com/
Kommentit
Lähetä kommentti