Su-35 (Flanker E) |
Saattaa olla, että Venäjällä ei ole varastossa kovin paljon tarkkuuspommeja, koska niitä käytettiin paljon Syyriassa. Mutta kuitenkin noita tarkkuuspommeja voidaan aina valmistaa lisää, joten ehkä syytä siihen, että Venäjän ilmavoimat on ollut passiivinen pitää etsiä muualta (1). Siis paperilla Su-30 (2A) ja Su-35(2B) koneiden pitäisi helposti pystyä voittamaan Ukrainalaiset MiG-29 (3)-koneet, mutta jostain syystä Venäjä ei ole lähettänyt tätä kalustoa ilmaan. Ehkä sen tarkoitus on moukaroida vihollista ohjuksin, jotta noita koneita ei vaarannettaisi.
Syy saattaa löytyä siitä, että Venäläisten lentäjien lentotunnit ovat niin vähissä, että heidän osaamistaan epäillään. Paraskaan lentokone ei ole toimiva, jos sen lentäjillä ei ole taitoa sitä käsitellä. Siis 100-200 tuntia vuodessa on melko vähän, joten ehkä syy tähän ilmavoimien passiivisuuteen on istuimen ja ohjaussauvan välissä. Tai sitten se ongelma löytyy jonkun toimistopöydän ja toimistotuolin välistä.
Mieleen muistuu muuten talvisota, jossa suomalainen kalusto oli paperilla alakynnessä neuvostoliittolaisiin nähden. Wikipedian mukaan Neuvostoliitto menetti 207 konetta ilmataisteluissa ja 314 konetta ilmatorjunnalle. Ja lisäksi Neuvostoliitto menetti huomattavan määrän koneita myös erilaisissa onnettomuuksissa. Eli Talvisodassa Neuvostoliitto menetti noin 1000 konetta. Kun taas Suomen tappiot olivat 62 lentokonetta. Tuolloinkin Neuvostoliiton koneet olivat paperilla parempi kuin Suomen. (Wikipedia/Talvisodan ilmasotatoimet (3)).
Eli pelkääkö joku Venäjällä että tämä asia sitten toistuu Ukrainassa? Eli onko joidenkin koneiden kanssa ilmenneitä ongelmia ehkä salattu jopa Putinilta.
Tai sitten voidaan ajatella, että ehkä osa noista Venäjän uusimmista sekä tehokkaimmista koneista kärsii jostain ongelmista, joita ei ole raportoitu. Venäjällä on aina ollut pieniä ongelmia esimerkiksi elektroniikan kanssa, sekä erityisesti byrokratia on aiheuttanut melko paljon päänsärkyä. Eli kun Venäjällä on jostain asiasta päätetty, niin silloin päätöksestä pidetään kiinni, vaikka se olisi kuinka surkea hyvänsä. Esimerkiksi kuuluisan Tupolev Tu-160 "Blackjack" (4)pommikoneen kanssa oli aikoinaan erittäin suuria teknisiä ongelmia. Sen moottorit ylikuumenivat sekä siipien kääntöjärjestelmissä oli myös ongelmia. Venäjällä ei ole tapana raportoida mistään ongelmista, joita sen kalustoon ilmaantuu. Nykyään Venäjällä on käytössään 36 tai 35 Tu-160 "Blackjack" pommikonetta, joten tuon koneen hidas käyttöönotto viittaa teknisiin ongelmiin(5).
Oli syy mikä tahansa, niin jostain syystä Venäjän koneet kököttävät mukavasti kiitoradalla, kun Ukrainan dronet moukaroivat Venäjän saattueita. Siis tietenkin meidän pitää huomioida se, että Venäjän asevoimat on keskittynyt nimenomaan ohjuksiin perustuvaan taistelutaktiikkaan, koska se ei vaadi lentäjien käyttöä. Lentäjien poliittinen luotettavuus on Venäjällä perinteisesti hyvin tärkeä asia.
Eli aina kun lentäjä on koneessa yksin, niin hän saattaa ajatella asioita, jotka eivät ole tuossa maassa sallittuja. Ja tuossa maassa on aina pelätty sitä, että joku lentäjä saattaa yrittää loikata länteen. Vuonna 1976 Neuvostoliittolainen MiG-25 "Foxbat"(6) hävittäjä jota lensi Viktor Belenko (7)loikkasi Japaniin, ja tuo teko sai aikaan sen, että lentäjien poliittiseen luotettavuuteen kiinnitettiin enemmän huomiota. Tuo tarkoittaa sitä, että lentotunteja vähennettiin, ja varsinkin uusien koneiden lennot sijoitettiin valtion sisäosiin. Tuo tarkoittaa sitä, että lentäjien kokemus ei ehkä ole samalla tasolla kuin länsimaisten lentäjien. Ja lentämään oppii varmaan samalla tavalla kuin autoa ajamaan eli henkilön pitää saada lentää, jotta hän oppii käsittelemään konettaan.
(1)https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/ulkomaat/miksi-ven%C3%A4j%C3%A4n-ilma-ase-on-ollut-ukrainassa-passiivinen-3-mahdollista-selityst%C3%A4-tilanne-voi-muuttua-nopeasti/ar-AAUuGCB?ocid=msedgdhp&pc=U531
(2A)https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-30
(2B) https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-35
(3)https://fi.wikipedia.org/wiki/Talvisodan_ilmasotatoimet
(4) https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-160
(5) https://www.pursuantmedia.com/2020/06/15/how-many-blackjack-bombers-does-russia-have/#How_many_Blackjack_bombers_does_Russia_have
(5B)https://www.airforce-technology.com/projects/tu-160-blackjack/
(6)https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-25
(7)https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Belenko
Kuva: https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-35
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.