. |
Väestön homogenisoinnista eli vähemmistöjen kansallisen identiteetin tuhoamisesta
Autoritaarisissa maissa kaikki asiat ovat poliittisia. Poliisin sekä asevoimien tehtävä on palvella nimenomaan valtion johtajaa, ja totella kaikkia niitä jotka edustavat valtion johtajaa. Autoritariaan kuuluu se että valtion johdon määräyksiä ei saa koskaan kyseenalaistaa, ja asevoimien sekä poliisin tehtävä on totella johtajaansa kaikessa mitä johtajat käskevät.
Suomessa joku asia on jotain varten, niin samaa nimeä käyttävällä asialla ei ole aivan samaa sisältöä. Esimerkiksi Neuvostoliitossa lastenkotien tarkoitus oli kasvattaa nimenomaan sotilaita sen asevoimaa sekä salaista poliisia varten. Eli vaikka Suomessa esimerkiksi kadettikoulu on epäpoliittinen, niin monissa muissa maissa sen tarkoitus on myös orientoida upseerista järjestelmän palvelija, joka tottelee ennen kaikkea valtion johtajaa sekä hänen edustajiaan. Siis laki on tuolloin toissijainen asia, ja vain se mitä hallitsija määrää merkitsee jotain.
Kiina pyrkii tuhoamaan uiguurit on tämän päivän YLE:n sivuilla olevan artikkelin aiheena. Kiina on samanlainen maa kuin Neuvostoliitto sekä kaikki muut autoritariaan uskovat valtiot ennen sitä ovat olleet. Väestön homogenisointi on aina sellainen asia, mikä miellyttää ihmisiä jotka uskovat sen, että raskas poliisikoneisto sekä valvontaan perustuva pakkovalta ovat ainoa oikea tapa toimia.
Väestön homogenisointia perustellaan sillä, että “miksi enemmistön pitää opetella vähemmistön kieltä”? Samoin esimerkiksi salaisen poliisin työtaakka vähenee, kun heidän ei tarvitse kääntää salakuuntelu nauhoitteita, joissa on käytetty muuta kuin enemmistön kieltä. Se vähentää työmäärää todella paljon, ja samalla esimerkiksi pidätysten kautta voidaan saada hyvää työvoimaa erilaisille pakkotyöleireille.
Myös demokraattisissa maissa on ollut ainakin jonkinlaisia projekteja, joissa väestöä yhtenäistetään. Tuolloin perusteena on tietenkin ollut se, että väestön enemmistö on demokratiassa aina oikeassa. Ja kun enemmistö ei jotain halua, niin silloin sitä ei myöskään ole. Eli kuten tiedämme, niin väestön homogenisointi, mikä tarkoittaa etnisten vähemmistöjen identiteetin tuhoamista sekä niiden sulauttaminen enemmistöön ei ole mitenkään vieras myöskään Suomalaisille, ja menetelmä tietenkin on joka kerran sama.
Etniseen vähemmistöön kuuluvien perheet todetaan kyvyttömiksi kasvattamaan lapsiaan, jotka sitten otetaan huostaan, ja yhteydenpito vanhempiin katkaistaan. Tuolloin noiden etnisten vähemmistöjen perimätieto ei enää sitten välity vanhemmilta lapsille, ja kansan identiteetti katoaa tai kuolee. Samoin tuollaiseen homogenisointiin liittyy se, että etnisten vähemmistöjen edustajia syrjitään, jotta he unohtavat tai kiistävät oman identiteettinsä.
Tuolloin etniseen vähemmistöön kuuluvia leimataan säälittä rikollisiksi, ja “lain mukaan” tietenkin rikollisia pitää rangaista. Ongelma on sitten siinä että samoissa lastenkodeissa olleet muut henkilöt saattavat kuulla asioita, joita heidän ei haluta kuulevan. Ja sitten eteen tulee se, että tuolloin saattaa informaatiota karata näistä laitoksista. Tuolloin myös muiden lastenkodeissa olleiden syrjintä yhteiskunnassa on salaisen poliisin jäsenten mielestä hyväksyttävää, koska se estää informaatiota leviämästä pitkin suurta valtiota.
Stalinin Neuvostoliitossa kansat ajettiin kotoaan kauas pois, ja sitten salainen poliisi vei lapset lastenkotiin, jossa heille kerrottiin että vanhemmat eivät enää halunneet näitä lapsia tavata, ja kirjeenvaihto kodin sekä lastenkodin välillä estettiin. Stalinin silmissä etnisten vähemmistöjen rooli oli se, että nuo lapset joita kukaan ei kaivannut sekä lastenkodit, joissa ei kukaan koskaan käynyt toimivat ikään kuin varastoina joista etsittiin tietoa valtion petoksista sekä myös uusia jäseniä salaisen poliisin sekä asevoimien riveihin.
Lapsille kehitettiin uusia ja mielenkiintoisia aktiviteetteja, joiden yhteydessä heille annettiin poliittisia oppitunteja. Tuolloin taattiin se, että noista lapsista kasvaa “Homo Sapiens Sovieticus” eli “neuvosto-ihmisiä”, jotka palvelevat järjestelmää pyyteettömästi ilman mitään vastaväitteitä. Tuollaiset kasvatusohjelmat eivät olleet uutta, ja monissa maissa oli tapana että vanhin poika lähetettiin ainakin säätyläiskodeista kadettikouluun oppimaan sotaa sekä tapoja, ja samalla palvelemaan hallitsijaa.
Kyseinen tapa takasi myös sen, että kadettikoulun kautta kuningas, keisari, kommunistisen puolueen johtaja tai mikä valtion johtajan titteli nyt sillä kertaa sattuisi olemaan saivat tietää siitä, mitä noissa kodeissa puhuttiin, ja armeija on muutenkin loistava paikka leikkiä “hyvää poliisia ja pahaa poliisia”. Hyvä poliisi on tietenkin poliittinen upseeri, jonka tehtävä on olla mukava, kuunnella alokkaita ja kaikkia muita, saada heidät avautumaan. Ja sitten hän lähettää asiasta raportin salaisen poliisin päämajaan, missä päätetään jatkotoimista. Etniset vähemmistöt ovat asia, mikä on kuin piikki noiden autoritaaristen johtajien lihassa. Joten tietenkin väestön pitää olla aivan samanlaisista ihmisistä koostuva.
Kommentit
Lähetä kommentti