. |
Kun internetin hakukoneet rakentavat käyttäjien profiilia, niin niiden pitää aloittaa jostain.
Googlea syytetään usein siitä, että se antaa vain niitä tuloksia, jotka miellyttävät tiedon etsijää. Eli hakukone kerää tietoja siitä, millaisia hakuja sen kautta on tehty, ja sitten ryhtyy indeksoimaan sitä tietoa, miten tuloksia esitetään tiedon hakijalle. Näissä tapauksissa tietenkin ihmiset usein kysyvät, että miten tuo tieto indeksoidaan, ja tuo tekniikka perustuu siihen, että jos useat käyttäjät ovat klikanneet jotain hakutulosta, niin samoista asioista pitävät henkilöt pitävät myös jostain muista asioista.
Tuolloin ihmisten tekemiä hakuja käytetään erilaisten käyttäjäprofiilien luomiseen, ja sitä kautta henkilöitä pyritään miellyttämään myös hakutuloksia luotaessa. Eli jos henkilö pitää lenkkimakkarasta, niin hän pitää silloin myös esimerkiksi tietyn tyyppisestä musiikista tai tietyistä harrastuksista. Hyvä tapa selvittää se, että kerääkö hakukone henkilökohtaisia tietoja on kokeilla niitä eri ihmisten toimesta. Jos tuloksissa on eroja, niin silloin hakukone saattaa kerätä myös käyttäjien henkilötietoja.
Mikäli tulokset ovat samat, niin silloin ainakin on hyvin todennäköistä että henkilötietoja ei kerätä. Mutta se mitä näistä asioista kirjoitetaan julkisesti ei aina pidä sisällään koko totuutta. Se mitä ei kerrota siis voi olla hyvin paljon erilainen versio totuudesta, kuin mitä julkisuudessa annetaan ymmärtää.
Ja tuolla tavoin voidaan mainoksia kustomoida niin, että niistä saadaan mahdollisimman suuri teho irti. Mikäli ajatellaan sitä, että jokainen meistä netin käyttäjistä profiloidaan, niin meille voidaan tarjota sellaista mainosmateriaalia, mikä on varustettu sellaisilla ääniraidoilla, sekä jossa esitetään filminpätkää, mikä on meistä mieluista katsottavaa.
Se tietenkin lisää mainosten tehoa. Mutta kuten tiedämme, niin hakukoneen vaihtaminen tietenkin muuttaa tuloksia. Tässä vaiheessa tietenkin sanon sen, että myös se että hakukone ei muka tallenna käyttäjätietoja voi olla osittain valhetta. Eli se saattaa tallentaa klikkauksia, joita annetaan tietyistä IP-osoitteista, ja sitten vain poistaa nuo tunnistetiedot. Tuolloin tietokanta näyttäisi ihmisten kirjoittamana tällaiselta “Henkilö joka klikkasi esimerkiksi Kauhavan matkailumainoksia klikkasi myös esimerkiksi tunnetun virvoitusjuomamerkin kotisivuja. Tuolloin käyttäjän henkilökohtaiset tiedot eivät edes ole merkittävässä asemassa, ja oikeastaan tallennettu henkilökohtainen data, kuten IP-osoite sekä nimitiedot ovat turhia.
Tärkeää on vain tietää mitä muita nettisivuja kuin sitä tunnettua virvoitusjuoma sivua on klikattu saman käyttäjän toimesta. Eli tieto pitäisi olla muodossa “jos henkilö klikkaa sivua “X”, niin hän klikkaa melko varmasti myös sivua “Y”, jotka käsittelevät tiettyjä aiheita.
Eli henkilö joka pitää Kauhavan sekä sen kaltaisten paikkojen matkailu sivuista on myös kiinnostunut jostain tietyistä virvoitusjuomista. Kun henkilö ensimmäistä kertaa käyttää jotain hakukonetta, niin hänestä ei vielä ole tehty mitään profiilia. Tuolloin hakukoneen pitää turvautua siihen, että se näyttää ensin niitä kotisivuja, joita muut vastaavia hakuja tehneet henkilöt ovat klikanneet.
Mutta kuten tiedämme, niin se, että hakukone ilmoittaa pyhästi ettei se tallenna henkilökohtaisia tietoja saattaa olla tuulesta temmattua. Tuolloin meidän pitää muistaa sellainen asia, että jos hakukone on käyttäjälle ilmainen, niin jossain pitää olla sen ansaintalogiikka. Eli mistä tuollainen hakukone sitten saa tulonsa? Uskoisin että myös muiden kuin yhden hakukoneen kohdalla on kyse mainoksien avulla rahoitetusta palvelusta, jossa tietoa indeksoidaan monella tavalla.
Mokkapalatesti paljasti erot Googlen ja 9 muun hakukoneen välillä – tutkija: "Jokainen voi miettiä, onko se oikea totuus" | Yle Uutiset | yle.fi
Kommentit
Lähetä kommentti