Onko kaupunginosien huono maine aina tuulesta temmattu?
"Asun Helsingin Kalliossa naapureina rosvo ja kyttä", lauloivat Lapinlahden Linnut aikoinaan. Video on tekstin lopussa. Kun ajattelen Helsingin Kalliota asuinpaikkana, niin silloin mieleen tulee se, että kyseessä on alue, mikä on melko lähellä Helsingin keskustaa. Joten kyseessä on melko arvokas asuinalue, vaikka siellä tietenkin on jonkinlaisia laitapuolen kulkijoita. Itse joskus mietin sitä, missä nuo laitapuolen kulkijat oikeastaan asuvat, tai mistä he saavat rahaa noihin Kallion alueen asuntoihin, koska uskoisin että kyseinen alue on melko arvokasta. Tai jos ajatellaan sitä että se sijaitsee kävelymatkan päässä kaupungin keskustasta, niin varmasti sitä joku ainakin havittelee omaksi sijoituksekseen.
Kuitenkin Helsingin Kallion ikään kuin tekemällä tehty huono maine tuo mieleen kysymyksen siitä, että onko joidenkin asuinalueiden mainetta tahrittu joskus tahallaan, jotta siellä olevien asuntojen sekä kiinteistöjen hintoja saadaan alas? Helsingin keskikaupunki on melko arvokasta seutua asua, joten sen takia uskoisin että on ihmisiä, joiden oma etu vaatii sitä, että asuinalueen hintoja ensin pudotetaan ja sitten kun laitapuolen kulkijat on saatu häädettyä, niin sen jälkeen voidaan kiinteistöille tehdä peruskorjaus, ja ne laitetaan takaisin myyntiin tai muutetaan kovan rahan vuokra-asunnoiksi.
Yksi hyvä tapa pudottaa kiinteistöjen arvoa on tietenkin siirtää esimerkiksi metadon-poliklinikka tuolle alueelle, niin silloin eteen tulee se, että alueen arvo saattaa pudota. Kaupunki tuottaa paljon palveluita mitä ilman eivät ihmiset voi elää, ja noita palveluita ovat vesi, sähkö sekä myös jätehuolto. Jos nuo hyödykkeet saa joku yksityinen toimija haltuunsa, niin silloin ne tuovat tälle yritykselle maallista mammonaa hyvin varmasti.
Se mitä sitten esimerkiksi jätehuoltoon sekä erityisesti kaupunkien jätehuoltoon tulee, niin kyseessä on erittäin suuri business. Jos joku yhtiö saa hoidettavakseen esimerkiksi koko Helsingin jätehuollon, niin silloin se saa varmasti tuosta asiasta loistavan tulonlähteen. Jätebisnes yhdessä kaupunkien joukkoliikenteen kanssa on asia, mitä moni yksityinen toimija haluaa, koska nuo asiat ovat sellaisia että ihmiset eivät voi välttää niiden käyttämistä, ja se takaa yhtiölle varmat tulot.
Samoin kaupunkien joukkoliikenne ei ole mikään erityisen pieni asia, vaikka tietenkin koronavirus on laskenut esimerkiksi bussien käyttöastetta. Kaupunkien liikennelaitokset ovat olleet suuria työllistäjiä, mutta myös varma rahan lähde yrityksille, jotka ovat saaneet sopimuksen tuosta toiminnasta. Sen takia esimerkiksi myös Helsingin kaupungin liikennelaitosta varmasti havitellaan myös ykstyisten toimijoiden taholla. Ihmisten on pakko käyttää julkista liikennettä, ja sen takia liikennelaitos on varmasti loistava rahasampo yksityisille yrityksille, jos ne saavat vain esittää asiasta tarjouksen.
Italiassa esimerkiksi jätebisnes on ollut myös mafian tapa pestä rahaa. Eli ylisuurten palkkioiden avulla ovat jäte-firmat siirtäneet huumerahaa laittomista liiketoiminnasta laillisiin toimiin. Rahanpesusta on usein tuomittu vain pieniä tekijöitä koska isot pomot ovat aina toimineet taustalla.
Tuolloin rahaa on pesty niin, että ensin huumerahaa on siirretty vuokrien kautta huoneenvuokra yhtiöille, ja sitten laskujen kautta esimerkiksi jätefirman tileille. Tuon toiminnan kautta sitten on saatu laiton raha muutettua laillisen näköiseksi.
Kiinteistöjen avulla tapahtuva rahanpesu yhdessä kaupunkien kautta saatujen ylihinnoiteltujen sopimusten avulla saatujen tuottojen kanssa ovat suuri ongelma ainakin osassa maailman maita. Ja on paljon ihmisiä, joiden mielestä esimerkiksi kaupunkeja voi laskuttaa miten huvittaa, koska kaikki rahat menevät kaupunkien taskuista. Mutta tuo ongelma on sitten se, että raha mikä siirretään kaupunkien kassoista yksityisten yritysten taskuun on veronmaksajien kaupungin kassaan tuomaa rahaa, mikä taas nostaa veroja koska lopulta kaiken vahingon maksaa veronmaksaja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.