Sanna Marinille kelpaa valta, aivan kuten kaikille muillekin poliitikoille
Sanna Marin on ammattipoliitikko, kuten kaikki muutkin puolueiden puheenjohtajat sekä ministerit ovat olleet. Kaikki pääministerit ovat olleet puolueiden puheenjohtajia, eli siksi Sanna Marin ei ole ainutlaatuinen tapaus maamme historiassa. Eli se että henkilöllä on ura poliitikkona ei ole ainutlaatuista maamme historiassa. Kun ajatellaan esimerkiksi Paavo Väyrystä sekä monia muita eduskunnassa pitkään istuneita edustajia, niin heillä ei ole oikeastaan mitään muuta työkokemusta kuin politiikassa toimiminen, mikä sitten tietenkin tuo julkisuutta sekä sitä kautta ääniä. Eli nykyään poliitikon pitää samalla olla julkisuuden henkilö koska julkisuuden henkilö saa helpommin ääniä kuin joku harmaaseen massaan kuuluva ihminen.
Julkisuus on asia mikä saa ihmiset googlettamaan jotain nimeä, ja sen kautta he saavat sitten tietoa, jonka kautta valitaan se ketä aiotaan äänestää vaaleissa. Puolueet saavat julkisuudessa olevien ehdokkaiden kautta omaa sanomaansa esille, ja sen takia on tärkeää että puolueet saavat edustajiaan näkyville paikoille. Ja jos sitten ei politiikka miellytä, niin äänet lähtevät toisille puolueille. Tärkeää politiikan teossa on se, että puolue pitää sen mitä se on luvannut. Jos suurten puheiden jälkeen ei tule tekoja, niin sitten se aiheuttaa pettymyksen äänestäjien silmissä.
Mikäli tätä COVID-19 tilannetta seurataan esimerkiksi Lapin matkailun kannalta, niin siellä sitten tarvitaan kyllä tukitoimia, koska juuri nämä yritykset kärsivät eniten asiakkaiden puuttumisesta. Nimittäin hotelli- ja ravitsemisalalla ei voida ruokaa varastoida loputtomasti, ja sen takia juuri ruokahävikki saa aikaan suurta kassavajetta. Samoin tyhjät hotellit eivät tuo rahaa liiketoiminnan pyörittämiseen sekä kehittämiseen. Hotellista menee aina lämmityskulut sekä myös verot ja vuokrat pitää hoitaa ajallaan. Sekä myös henkilökuntaa pitää olla saatavissa koska vaikka hotellissa ei sillä hetkellä ole asiakkaita, niin jos niitä sitten tulee, niin asiakkaiden pitää saada palvelua.
Mutta ennen oli ennen ja nyt on nyt. Eli poliitikko ei saa loputtomiin anteeksi, vaikka hän olisi kuinka loistavasti toiminut jossain erityistilanteessa.
Tässä vaiheessa sitten toteamme sen, että poliittinen muisti on varsin lyhyt, ja vaikka erityistilanteessa asiat hoidetaan hyvin, niin ennemmin tai myöhemmin valta tulee vaihtumaan niin puolueissa kuin hallituksessa. Eli kuten tiedämme niin valta kuluttaa suosiota. Ja lopulta aina eteen tulee tilanne, missä valta siirtyy oppositiolle, ja sitten taas lähdetään rakentamaan uusia malleja. Kuten sanotaan niin “katoavaista on maallinen kunnia”, mikä tarkoittaa sitä että lopulta aina käy niin, että haastaja voittaa.
Se mikä sitten teki esimerkiksi Brexitistä mahdollisen oli se, että se oli Britanniassa vain yksi teemoista, mitä edustajat lupasivat parlamenttiin pyrkiessään. Tuolloin pitää muistaa se, että ihmiset äänestävät kokonaisuuksia, ja esimerkiksi ulkopoliittiset kysymykset eivät ole aivan kärkipäässä sen kanssa, mitä ihmiset kokevat arjessa. Eli eduskunnassa tehdään muitakin päätöksiä kuin vain niitä, että erotaanko vai pysytäänkö EU ssa.
EU siis ei tarkoita sitä että rajavalvontaa ei voida lähteä harjoittamaan. Eli maahamme tulevilta voidaan kysyä henkilöllisyystodistus ja heiltä ottaa esimerkiksi biometrinen tunniste kuten sormenjälki, joka voi kyllä korvata tulevaisuudessa täysin fyysisen passin. Biometristen tunnisteiden käyttö henkilöllisyystodistusten sijasta on sikäli hyvä asia, että niitä ei voida väärentää, ja laser lukee esimerkiksi kämmenen jälkeä useiden metrien päästä, joten sitä kautta voidaan tunnistautumisesta tehdä hyvin joustava sekä nopea tapa hoitaa maahan tulevien ihmisten rekisteröinti.
Kommentit
Lähetä kommentti