Siirry pääsisältöön

Jokaiseen koulukiusaamis tapaukseen pitää puuttua aivan heti, kun niitä havaitaan


Jokaiseen koulukiusaamistapaukseen pitää puuttua aivan heti, kun niitä havaitaan

Koulu on paikka jossa ihminen oppii monia asioita, mitä hän tarvitsee elämässään. Mutta koulu on myös paikka, missä henkilö oppii asioita, mitkä eivät varmasti ole mitenkään mukavia. Eli suurin osa jengien jäsenistä on oppinut esimerkiksi MC-kerhojen tapoja jo koulussa. Samalla myös suurin osa työpaikkakiusaamista harjoittavista henkilöistä on ensimmäisen kerran kiusannut toista koulussa. Eli koulun pihalla oppii myös muita kuin myönteisiä asioita, ja ikävää tässä on se, että nuo käytösmallit jatkuvat läpi koko ihmisen eliniän. 

Tässä vain sanoisin että kukaan ei kiusaa ensimmäistä kertaa työmaalla, vaan ne hirviöt jotka tekevät työpaikan ilmapiiristä sellaisen, että joku jopa joutuu sairaseläkkeelle noiden tekojen takia, mitä he kohtaavat työelämässä on opittu jo koulussa. Eli lyhyesti sanottuna 50 vuotias “Pertti” ei ole ensimmäistä kertaa tekemässä muiden elämästä helvettiä, vaan hänellä saattaa olla hyvin pitkä ura tällä alalla takanaan. Kiusaajan kohdalla ongelma on narsismi. Hän kokee niin, että vahvemman puolella oleminen oikeuttaa hänet pahoinpitelemään muita sekä fyysisesti että psyykkisesti. 

Kuva: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kreiviolaf/260151-koulukiusaamisen-liittyvat-harhakasitykset-estavat-ongelmiin-puuttumisen/

-----------------------------------------------------

Uuden Suomen artikkelissa on listattu kolme väärää luuloa koulukiusaajasta, ja näitä asioita käytetään joskus siihen, että kiusaamisesta tehdään jotenkin hyväksyttyä. 

1)Koulukiusaajilla on huonot kotiolot ja he purkavat koulussa pahaa oloaan muihin oppilaisiin.

2)Koulukiusaaja saattaa olla koulun kingi, mutta varmasti opiskelujen jälkeen hän päätyy johonkin huonoon työpaikkaan tai sitten syrjäytyy.

3)”Kaikki kiusaa” yhtä oppilasta, jolloin tilannetta ei voi ratkaista, kuin siirtämällä kiusattu toiseen kouluun.

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kreiviolaf/260151-koulukiusaamisen-liittyvat-harhakasitykset-estavat-ongelmiin-puuttumisen/

Joskus olen miettinyt sitä, että onko koulukiusaaja joskus oppinut tapansa omilta vanhemmiltaan? Eli onko vanhempien esimerkki rohkaissut koulukiusaajaa toiminnassaan? Koulukiusaajan taustalla ei aina ole huonoja kotioloja, ja vaikka hänellä olisi huono koti, niin se ei tarkoita sitä, että kyseinen asia tekisi kiusaamisesta hyväksyttyä. Eli kiusaamista ei saa koskaan hyväksyä, vaikka toisella olisikin ne paljon puhutut huonot kotiolot. Se että jos kaikki kiusaavat jotain oppilasta ei tee toiminnasta sen hyväksyttävämpää. Päin vastoin, jos koko koulu on kääntynyt yhtä ihmistä vastaan, niin kyseessä on äärimmäisen raukkamainen teko, joka varmasti on tuhonnut monia elämiä. 

Laki on tehty niin, että sen pitäisi suojella heikompaa, joten miksi näissä tapauksissa heikompaa osapuolta rangaistaan? Siksi että näin on muka helpompi toimia. Lain mukaan rikokseen syyllistyneiden eli tässä tapauksessa koulukiusaamiseen syyllistyneiden pitää korvata aiheuttamansa vahingot, eikä heidän toimintaansa pidä glamourioida yhtään, ja ainakaan tällaisessa tapauksessa ei noita henkilöitä pidä päästää mihinkään esimiesasemaan yhtään missään. 

Samoin “kaikki” ei tarkoita sitä, että yksi kingi koulussa olisi kaikki. Myöskään en usko että henkilö, jolla on köyhät vanhemmat päätyy koulun kingiksi. Kingillä pitää olla jotain millä hän lahjoo muita seuraamaan itseään. Yleensä siis voidaan sanoa, että koulun kingi saattaa päätyä todella hyväpalkkaisiin töihin, ja sitten hän siellä jatkaa koulussa oppimiaan käytösmalleja. 


---------------------------------------------------------


Koulukiusaaja ei tunne katumusta. 

Eli koulukiusaaja on tyypillinen sarja rikollinen, joka ei tunne katumusta tekojensa takia, vaikka muut itkevät. Sen takia “kiva koulu” projekti varmasti auttaa muissa asioissa, mutta kiusaaja saa siitä vain lisää virtaa. Koska kiusaaja ei kykene tuntemaan empatiaa muita kohtaan, niin hänen kohdallaan tuo prosessi missä tappeluita sekä muuta nahistelua hoidetaan sovittelun kautta on tehoton. Jotta sovitteluprosessi olisi tehokas, niin silloin pitää henkilön olla sellainen, että hän kokee edes tehneensä väärin. 

Jatkettu koulukiusaamistapaus kertoo siitä, että kiusaaja ei kykene tuntemaan empatiaa muita ihmisiä kohtaan. Joskus kiusaaja on väittänyt, että esimerkiksi silmälasien käyttäjää on vain “opetettu olemaan kuten muut”, kun hänet on koulun pihalla kampattu sekä rillit hajotettu joukolla. Syyksi kiusaaja on sitten ylpeästi ilmoittanut sen, että toinen on  tuota tekoa itse pyytänyt, eikä hänkään rillejä käytä, joten miksi kukaan muukaan niitä käyttää?

Jokainen kiusaaja kiusaa joskus ensimmäistä kertaa

Jokainen koulukiusaaja kiusaa joskus ensimmäisen kerran, ja jos tuohon ensimmäiseen kiusaamiseen puututaan, niin silloin saadaan ehkä kiusaaminen loppumaan jo alkumetreillä, mikä sitten varmasti puhdistaa ilmaa. Se että koulukiusaaminen kehittyy sille tasolle, että joku ei edes uskalla enää kouluun tulla ei tapahdu päivässä. Yleensä silloin kun koulukiusaaja lähtee tekemään tekojaan, niin silloin hän vähitellen kehittää itselleen sellaisen mallin, missä hän voi oikeastaan jatkuvasti tehdä sitä, mikä saa koulun muuttumaan helvetiksi maan päällä.

Kun koulukiusaamista lähdetään tutkimaan, niin on tärkeää että tutkija selvittää sen, miten kiusaamista on harjoitettu, eli mitä tekoja siihen kuuluu. Eli onko sitä ennen piirretty seiniin jotain merkkejä tai kirjoiteltu uhkauksia. Sekä tietenkin se millaisia uhkauksia on käytetty kertoo siitä, että ovatko kaikki kiusaajat samassa joukossa mukana. 

Samoin se mitä on käytetty houkuttimena tuohon joukkoon pääsystä kertoo siitä, että onko mukana esimerkiksi aikuisia. Eli jos esimerkiksi tupakalla sekä alkoholilla on kavereita kosiskeltu, niin silloin noilla henkilöillä on joukossa mukana sellainen ihminen, joka saa vapaasti ostaa kyseisiä tuotteita. 

Se että noita tekoja vertaillaan valtakunnan laajuisesti, paljastaa sen, että millainen tausta noilla kiusaajilla on, sekä sen että millaisissa piireissä nuo henkilöt liikkuvat. Eli jos vastaavia tapauksia, missä on käytetty samoja metodeja ilmenee laajalla alueella, merkitsee se sitä että noita henkilöitä yhdistää sama harrastus. Se mikä kiusaajan mielestä oikeuttaa kiusaamiseen on se, että hän tuntee olevansa jotenkin uhrinsa yläpuolella, mikä sitten antaa oikeuden hyökätä tuota henkilöä vastaan. Samalla tavoin natsit perustelivat vainoa sekä väkivaltaa mitä he kohdistavat puolustuskyvyttömiin ihmisiin.. Jos tuohon toimintaan voidaan puuttua, niin silloin saattaa monen ihmisen elämä pelastua. 

Lähde:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/08/24/jo-pienten-koululaisten-keskinaiseen-kiusaamiseen-pitaa-puuttua-tiukasti


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ihmi

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä kohtaamme

Sama tukikohta, mikä kestää ydiniskun ei välttämättä kestä drone-iskua.

Miksi Ukrainan isku Toropetsin asevarikolle onnistui, vaikka tuon varikon piti kestää ydinaseen avulla tehty hyökkäys? Syy tähän löytyy dronen erilaisista kyvyistä verrattuna ydinaseeseen. Drone kykenee esimerkiksi lentämään tukikohdan sisään, jos se vain pystyy välttämään törmäykset sekä esimerkiksi potkurien vaurioitumisen. Samoin jos dronen potkurit ovat kehyksen sisällä, niin se voi liikkua maata pitkin kuin auto, ja sen takia tuollainen drone voi liikkua esimerkiksi tukikodan ilmastointikanavaa pitkin kohteeseensa. Samoin drone voidaan laskea maahan, ja sitten kun tukikohdan ovia availlaan, niin se voi lentää sisään avatusta ovesta.  Joten tuollaisten kykyjen takia drone voi tuhota kohteita, joita ydinaseet eivät kykene neutraloimaan. FPV (First Person View) eli VR laitteiden avulla ohjattava drone on erittäin tarkka väline. Joten jos ohjaaja vain kykenee säilyttämän yhteyden droneen, niin hän voi lentää sen hyvinkin ahtaasta aukosta sisään.  Jos drone pääsee esimerkiksi ammusvara