Siirry pääsisältöön

Yhteistoiminnasta vihollisen kanssa



Yhteistoiminnasta vihollisen kanssa

Tässä sitten mietin, pitäisikö minun hiukan kirjoittaa eräästä sodan antisankarista nimeltään Bronislav Kaminski? Vastaus oli se, että hänen kauttaan voidaan käsitellä myös maanpetosta sekä eräitä raskaimmista rikoksista, mitä ihminen voi tehdä. Jos sanotaan että Kaminskin prikaati “Rona” oli täynnä sotarikollisia, niin uskoisin että syy tähän toimintaan oli ainakin joidenkin kohdalla oli henkilökohtainen kosto. Nämä henkilöt halusivat kostaa yhteiskunnalle, ja sitä kautta ajautuivat tekoihin, joiden kuvauksia luettaessa vatsa kääntyy ympäri. 

Samoin kostonhalu, ihmisviha sekä katkeruus ovat ajaneet monia muita ihmisiä tekoihin, joista voimme lukea rikos lehdistä. Se mikä sitten tekee Kaminskista tapauksen, mitä muistellaan yhtä suurella hartaudella kuin Oskar Dirlewanger-nimistä miestä johtuu siitä, että hänellä oli tilaisuus sekä motiivi toteuttaa omia päämääriään, ja se sitten tekee noista miehistä historian julmimpia rikollisia. 

Tuollaiset miehet ovat todellisuudessa melko kiusallisia tapauksia, ja esimerkiksi Kaminskin kohdalla saksalaisten teloituskomppanian toiminta tietenkin kuvastaa koko järjestelmän julmuutta. Itse olen sitä mieltä että Dirlewangerin ja Kaminskin tapauksessa syy saattaa olla siinä, että joku halusi tuolloin vaientaa nämä miehet. Tai ainakin SS:n sisäinen kurinpito ei heidän toimintaansa puuttunut ainakaan itärintamalla. 

Uskoisin että kukaan ei mielellään katso valokuvia, missä oma esi-isä seisoo Kaminskin tai Dirlewangerin vieressä. Se miksi heidän kaltaisiaan ihmisiä ylipäätään palkataan armeijoihin on herättäny kummastusta. Syy tähän on se, että nämä miehet osaavat “motivoida” omia joukkoja, mikä tarkoittaa sitä, että heidän sallitaan riehua, jotta omat miehet eivät uskaltaisi loikata vihollisen puolelle. Siis tällä tarkoitan sitä, että vaikka nämä “sankarit” ovat julmia eivätkä kykene itseään hillitsemään, niin silloin vastuu on myös heidän esimiehillään, eli myös eimiehen pitää valvoa alaistensa toimia. 

Joskus olen miettinyt sitä, että onko Dirlewanger ja Kaminski värvätty yksinkertaisesti sen takia SS-joukkoihin, jotta heitä voidaan myöhemmin syyttää sotarikoksista, ja ehkä Hitlerin esikunta päätti, että se laittaa nuo tuhotut kylät näiden kahden miehen niskoille, ja hirttää heidät ihmisten edessä.  He olivat täydellisiä työkaluja, kun siviilejä surmattiin, koska molemmista oli helppo päästä sitten sodan jälkeen eroon, kun tulisi aika selvittää sitä, mitä oli tapahtunut jossain kaukana itärintamalla tai sen takana. 
 
Ja ehkä se pelko että oma papparainen komeilee tällaisen miehen vieressä saa aikaan sen, että on melko vaikeaa löytää oikeita todisteita siitä, ketkä ovat olleet missäkin paikassa asialla, kun kyliä on hävitetty. Mutta jos historiaa ajatellaan kylmästi, niin mielestäni seksuaalirikollinen ja sadistinen Dirlewanger sekä vankiloita kierrellyt Kaminski ovat inhimillisiä tapauksia kaikessa kauheudessaan. 

Heidän tekojaan voidaan ymmärtää sillä, että he olivat pahoja ihmisiä, jotka halusivat kostaa mulle, tai sitten he saivat nautintoa siitä mitä he tekivät. Jos taas ajatellaan esimerkiksi sitä, että joku kaasukammion käyttäjä ajattelee ihmisistä, että he ovat hyönteisiä, niin silloin ollaan sillä tasolla, että jopa nämä kaksi herraa, joilla on motiivina viha vaikuttavat kuitenkin inhimillisiltä verrattuna näihin kaasuttajiin. 

Olivatko Oskar Dirlewanger ja Bronislav Kaminski valittu tehtäviinsä siksi, että he olivat täydellisiä syyllisiä sotarikoksiin, jotka tapahtuivat itärintamalla Toisen Maailmansodan aikana? He olivat julmuudestaan ja pahuudestaan tunnettuja miehiä, joiden toiminta kuvastaa ihmismielen pimeyden ydintä. Kuitenkin he saattoivat esimerkiksi Hans Frankin mielestä sopia hyvin esimerkiksi näytöksellisissä  oikeudenkäynneissä syytettyjen paikalle istutettaviksi miehiksi, kun esimerkiksi kylien tuhoaminen paljastuisi. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ...

Miksi Venäjä lähettää miehiä varmaan kuolemaan?

Yllä: Kommandopipo luo kasvottomuutta, ja henkilöllisyyden peittäminen on tietenkin joillekin lupa kaikkeen. Sen turvin voidaan tehdä rikoksia sekä simputtaa alaisia. Samalla tietenkin kommandopipon avulla sotilaan persoonallisuus saadaan poistettua, mikä tekee simputtamisesta sekä alaisten uhraamisesta helpompaa. Eikä kukaan myöskään näe sitä, jos miehet vaihtuvat joka kuvassa. Eli suuret tappiot voidaan peittää kätkemällä sotilaiden henkilöllisyys.  Miten tehdään omien miesten surmaamisesta helppoa? Peitetään miesten kasvot sekä väitetään heitä rikollisiksi. Tuolloin tietenkin rikosten lajit voidaan unohtaa mainita. Eli onko esimerkiksi Venäjän vangeista kootuissa osastoissa oikeasti väkivaltarikollisia vai onko mukana myös esimerkiksi Putinin vastustajia. Väkivaltarikollisten esitteleminen tekee tietenkin noiden miesten uhraamisesta helpompaa. Kun komentaja ajattelee lähettävänsä pahoja ihmisiä kuolemaan, niin se auttaa tukahduttamaan omantunnon.  Muutama päivä sitten oli I...

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä ...