Miksi vuoroja vähennetään, vaikka ihmisten halutaan hajaantuvan eri linja-autoihin.
Mitä useampi linja-auto ajaa jotain reittiä, niin sitä vähemmän ihmisiä tuppautuu yhteen autoon. Tuolloin myös virukset sekä bakteerit eivät tartu niin helposti, ja autoissa on helpompi pitää turvaetäisyydet. Eli miksi HSL (Helsingin Seudun Liikenne) sekä VR karsivat vuorojen määrää, kun kaiken järjen mukaan pitäisi vuoroja lisätä, jotta ihmisten ei pitäisi mennä samaan junaan sekä vaunuun?
Jos ajatellaan sitä että missä kohtaan autoa kannattaa istua, niin pienet hiukkaset, mitä myös virukset ovat vaeltavat tilan taakse, kun auto on liikkeessä. Samasta syystä ennen tupakoitsijat sijoitettiin istumaan lentokoneen takaosaan. Joten sen takia kannattaa istua auton tai lentokoneen etuosassa, jos haluaa kohdata mahdollisimman vähän pienhiukkasia, ja etupenkit voisi varata riskiryhmään kuuluville, mutta kuitenkin se että kun ihmiset tulevat etuovesta sisään, niin silloin voivat virukset levitä pitkin matkustamoa.
Mutta tarttuuko virus riippuu siitä, kuinka pitkään ihminen sille altistuu. Jos matkustamisesta halutaan tehdä sellaista, että ihmiset eivät joudu kovin paljoa tekemisiin virusten tai muiden pienhiukkasten kanssa, niin silloin kannattaa riskiryhmään kuuluvat sijoittaa auton etuosaan, ohjata köhivät henkilöt käyttämään keski- tai takaovea. Itse ihmettelen miksi esimerkiksi AIDS-potilaat eivät ole riskiryhmään kuuluvia, vaikka heidän verensä valkosolujen määrä saattaa olla pudonnut, koska valkosolut ovat niitä soluja, jotka taistelevat taudinaiheuttajia vastaan.
Samoin pitää tuolloin ohjata ilmastointi niin, että ilma autossa tai muussa tilassa kulkee yhteen suuntaan, eli kohti takaosaa niin, että pienhiukkaset kulkevat poispäin etuosasta. Ja jos etuosaa ei saisi sairastunut käyttää, niin silloin voidaan hänestä irtoavat hiukkaset ohjata poispäin edestä. Ja jos muut ovat hänen edessään, niin silloin vähemmän hiukkasia pääsee kosketukseen terveiden kanssa. Eli tuolloin kannattaa autoon asentaa sellaiset tuulettimet, millä saadaan aikaan läpiveto, joka voi säästää jonkun matkustajan infektiolta. Ehkä tällainen ratkaisu on osa tulevaisuuden joukkoliikennettä.
Kommentit
Lähetä kommentti