Siirry pääsisältöön

Kuka kertoo yli-ihmiselle että hän on ylivertainen muihin verrattuna? Hän on vastuussa siitä, mitä yli-ihminen tekee






Kuka kertoo yli-ihmiselle että hän on ylivertainen muihin verrattuna? Hän on vastuussa siitä, mitä yli-ihminen tekee

Nietzsche sekä hänen yli-ihmisen mallinsa, missä moraalisesti sekä muulla tavoin ylevämpi ryhmä kohoaa muiden yläpuolelle hallitsemaan muita on tietenkin kuuluisa sekä myös pelottava malli siitä, mitä esimerkiksi geneettinen manipulaatio voi saada aikaan. Mutta samalla kun ajatellaan tuota yli-ihmisten klaania, niin itse olen joskus ihmetellyt sitä, että mikä tai kuka kertoo noille yli-ihmisille, että he ovat niitä “moraalisesti sekä muiden ominaisuuksiensa puolesta muiden yläpuolella olevia olentoja”? Miten sitten tämä kertoja määrittelee “moraalin”?.

Onko se sitä että tuo muiden yläpuolella oleva kaikkivoipa olento tekee mitä haluaa muiden kustannuksella. Ja mitä sitten jos tämän olennon tahto vaihtuu päivittäin, mitä sitten tehdään? Lähdetään esimerkiksi  siitä että yli-ihminen määrää että kaikkien talojen tulee olla keltaisia? Hän on siis pohtinut päätöstään kuukauden ja sitten kaikki varastot täytetään keltaisella maalilla, mutta viikko sen jälkeen kun varastot on täytetty, hän päättää että maalausurakka toteutetaan ajallaan, mutta väriksi valitaan joku muu.

Sitten seuraavana päivänä hän muuttaa värin oranssiksi, ja määrää että muutokset pitää toteuttaa välittömästi? Onko koko valtakunnassa sitten oranssia maalia kaikkiin taloihin, jos kaikki varastot on viikkoa aikaisemmin täytetty keltaisella maalilla? Siis mitä jos yli-ihmisen käskyjä ei vain saada toteutettua koska esimerkiksi tuotanto-kapasiteetti ei riitä niiden toteuttamiseen?

Eli kuka antaa heille oikeuden hallita muita, ja kuka antaa yli-ihmiselle sen aseman, että tämä voi toimia aina kuten haluaa? Tuolloin tietenkin päädytään siihen, että mikään genetiikka tai vastaava asia ei takaa sitä, että henkilöstä tulisi yhtään mitään.

Siihen että ihminen oppii jotain tarvitaan motiivi sekä samalla myös hyvin osaava opettaja, joka ottaa oikean sekä väärän puheeksi oppilaan kanssa. Nietzsche tietenkin ideoi tämän yli-ihmisensä absoluuttisen monarkian mallin perusteella, missä hallitsija oli kaiken muun yläpuolella. Mutta samalla hän jotenkin jätti mainitsematta sen, että mitä jos joku opettaja sitten opettaa tuota yli-ihmistä siten, että hän voi tehdä mitä vain, kuten hypätä jyrkänteeltä alas, ja hänelle kasvaa siivet matkalla maahan.

Tuollainen tilanne saattaa tulla eteen silloin kun hallitsija-kandidaatti ei mitenkään seuraa esimerkiksi opettajansa puhetta, vaan esimerkiksi vaatii sitä, että häntä totellaan kaikessa sekä kaikki mitä hän tahtoo kuulla on “kyllä teidän armonne, Ja jos tämä ei miellytä hänen ylhäisyyttään, niin opettaja kokee seuraukset nahoissaan. Tuossa tilanteessa saattaa olla helpompi vastata kysymykseen, että osaako majesteetti lentää sanalla “kyllä”, koska tuolloin opettaja selviää vähällä. Sen jälkeen voidaan toivoa, että majesteetti ei vain lähde sitten kävelemään mihinkään vuoristoon missä on jyrkkiä rinteitä.

Jos hänen armonsa sen jälkeen päättää hypätä ja henki lähtee, niin opettaja voi tietenkin joutua syytteeseen, koska on opettanut hiukan väärin. Toisaalta opettajan voidaan tässä tilanteessa katsoa joutuneen erittäin ikävään tilanteeseen, koska hän ehkä on pelännyt henkensä puolesta, mutta kuitenkin voidaan kysyä, että missä tuota majesteettia on opetettu niin, että hän voi esimerkiksi lähteä lentämään?

Kuka vastaa seurauksista silloin, kun joku saa aikaan katastrofin opettamalla ihmistä väärin tai kertomalla hänelle vääriä asioita? Jos ajatellaan että ihminen on suuri osaaja, niin tietenkin olisi paikallaan vähän tarkentaa sitä, missä hän nyt sitten on se suuri osaaja, jota kehutaan joka paikassa. Tuolloin mieleen tulee sellainen kysymys, jonka olen joskus kauan sitten kysynyt.

Kuka on sanonut ikuisesti presidentin tai muun valtion johtajan virkaan jääneelle henkilölle, että hän on parasta mitä valtio voi kohdata? Tai että hänen päätöksensä ovat tuhat kertaa parempia kuin hänen kilpailijoidensa?

Kas siinä vasta kysymys siitä, miten joku ihminen kuvittelee saavansa suosiota murskaamalla opposition sekä estämällä vapaita vaaleja omassa maassaan? Tietenkään tämä asia ei minulle kuulu, mutta kai joku on kertonut tällaiselle henkilölle, että tämä on “numero yksi”. Ei kai kukaan sitten muuten tällaista kehittele omassa päässään.

Kuva: https://images.theconversation.com/files/257265/original/file-20190205-86202-19tymqj.jpg?ixlib=rb-1.1.0&q=45&auto=format&w=926&fit=clip

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ...

Miksi Venäjä lähettää miehiä varmaan kuolemaan?

Yllä: Kommandopipo luo kasvottomuutta, ja henkilöllisyyden peittäminen on tietenkin joillekin lupa kaikkeen. Sen turvin voidaan tehdä rikoksia sekä simputtaa alaisia. Samalla tietenkin kommandopipon avulla sotilaan persoonallisuus saadaan poistettua, mikä tekee simputtamisesta sekä alaisten uhraamisesta helpompaa. Eikä kukaan myöskään näe sitä, jos miehet vaihtuvat joka kuvassa. Eli suuret tappiot voidaan peittää kätkemällä sotilaiden henkilöllisyys.  Miten tehdään omien miesten surmaamisesta helppoa? Peitetään miesten kasvot sekä väitetään heitä rikollisiksi. Tuolloin tietenkin rikosten lajit voidaan unohtaa mainita. Eli onko esimerkiksi Venäjän vangeista kootuissa osastoissa oikeasti väkivaltarikollisia vai onko mukana myös esimerkiksi Putinin vastustajia. Väkivaltarikollisten esitteleminen tekee tietenkin noiden miesten uhraamisesta helpompaa. Kun komentaja ajattelee lähettävänsä pahoja ihmisiä kuolemaan, niin se auttaa tukahduttamaan omantunnon.  Muutama päivä sitten oli I...

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä ...