Tämä on muuten arka aihe kaikkialla, joten hyvä että tämä otetaan puheeksi
Kiusaaminen on todella ikävä asia, ja se että ihminen hakeutuu kaltaistensa seuraan tarkoittaa sitä, että ikävä kyllä, jos yksi ihminen kaveripiirissä on kiusaaja, niin muutkin ovat yleensä samanlaisia. Koulukiusaajissa on yksi yhteinen piirre, nimittäin he eivät ollenkaan käsitä sitä, mitä he muille tekevät.
Nämä ihmiset eivät kykene tuntemaan mitään empatiaa muita kohtaan. Ja se mikä sitten tietenkin yhdistää jokaista koulukiusaajaa maailmassa on se, että he eivät näe mitään vikaa itsessään, vaan kaikki on vain niiden muiden syytä, mitä eivät osoita tarpeeksi kunnioitusta tuollaista ihmistä kohtaan, joka on kaikkein parhaiten puettu sekä omaa kaikkein kalleimmat harrastukset.
He eivät tunne mitään katumusta, vaikka joku riistää itseltään hengen kiusaamisen takia, eikä heitä mitenkään kiinnosta se, mitä muut sattuvat tuntemaan, kun he pilaavat toisen elämän. Jos ihminen riistää itseltään hengen kiusaamisen takia, niin silloin kiusaaja on voittanut. Se mitä kiusaaja ajattelee kiusatusta on se, että hänellä on oikeus tehdä mitä haluaa.
Juuri tämä ominaisuus tekee kiusaamiseen puuttumisen hankalaksi. Jos kiusaaja ei tajua mitä hän on tehnyt, niin silloin hän ei edes koe saavansa rangaistusta. Erilaiset “kiva koulu”-hankkeet kyllä tehoavat tappeluihin sekä muuhun vastaavaan toimintaan, mutta varsinaiset kiusaajat eivät juuri tällaiseen toimintaan reagoi. Kiusaamiseen niiden avulla ei voida kuitenkaan puuttua, koska kiusaajalta puuttuu kyky tuntea empatiaa.
Kyvyttömyys tuntea empatiaa ilmenee sadismina eli henkilö nauttii, kun toinen alkaa itkeä, sekä joissakin tapauksissa kiusaaja saattaa vahingoittaa myös uhriensa kotieläimiä sekä osoittaa muullakin tavalla julmuutta uhriaan kohtaan. Samoin vaikka kiusaaja saisi potkut koulustaan, niin hän saattaa kehittää sellaisen tarinan, että joku muu on keksinyt koko jutun. Eli hän saattaa kertoa hyvinkin uskottavasti olevansa jonkinlaisen vainon uhri.
Jos kiusaajalta lähdetään kysymään syytä esimerkiksi siihen, mitä hän ehdottaa kiusaamisen lopettamiseksi, niin silloin vastaus on yleensä hyvin eriskummallinen. Hän saattaa ehdottaa esimerkiksi sellaisten ihmisten poistamista koulusta, jotka ovat tehneet ilmoituksen tällaisesta asiasta. Eli hän saattaa esittää esimerkiksi sitä, että koulu painaa kiusaamisen villaisella, ja syyksi hän esittää koulun maineen parantamista.
Tuollaisen ihmisen asenne kiusaamiseen on se, että vahvemmalla on oikeus tehdä mitä hän haluaa, ja siksi heikomman pitää aina antaa periksi. Eikä kiusaaja näe mitään syytä siihen, miksi hän ei voisi esimerkiksi periä suojelurahaa. Eli mitä tästä olemme oppineet? Kiusaajalle ei koskaan mikään riitä, joten sen takia hänelle ei saa koskaan esimerkiksi maksaa mitään, mitä hän on vaatinut, koska se vain yllyttää kyseisiä henkilöitä jatkamaan toimintaansa
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/03/06/tiedetoimittaja-marcus-rosenlundia-kiusattiin-raaasti-hanesta-olisi-voinut
Kiusaaminen on todella ikävä asia, ja se että ihminen hakeutuu kaltaistensa seuraan tarkoittaa sitä, että ikävä kyllä, jos yksi ihminen kaveripiirissä on kiusaaja, niin muutkin ovat yleensä samanlaisia. Koulukiusaajissa on yksi yhteinen piirre, nimittäin he eivät ollenkaan käsitä sitä, mitä he muille tekevät.
Nämä ihmiset eivät kykene tuntemaan mitään empatiaa muita kohtaan. Ja se mikä sitten tietenkin yhdistää jokaista koulukiusaajaa maailmassa on se, että he eivät näe mitään vikaa itsessään, vaan kaikki on vain niiden muiden syytä, mitä eivät osoita tarpeeksi kunnioitusta tuollaista ihmistä kohtaan, joka on kaikkein parhaiten puettu sekä omaa kaikkein kalleimmat harrastukset.
He eivät tunne mitään katumusta, vaikka joku riistää itseltään hengen kiusaamisen takia, eikä heitä mitenkään kiinnosta se, mitä muut sattuvat tuntemaan, kun he pilaavat toisen elämän. Jos ihminen riistää itseltään hengen kiusaamisen takia, niin silloin kiusaaja on voittanut. Se mitä kiusaaja ajattelee kiusatusta on se, että hänellä on oikeus tehdä mitä haluaa.
Juuri tämä ominaisuus tekee kiusaamiseen puuttumisen hankalaksi. Jos kiusaaja ei tajua mitä hän on tehnyt, niin silloin hän ei edes koe saavansa rangaistusta. Erilaiset “kiva koulu”-hankkeet kyllä tehoavat tappeluihin sekä muuhun vastaavaan toimintaan, mutta varsinaiset kiusaajat eivät juuri tällaiseen toimintaan reagoi. Kiusaamiseen niiden avulla ei voida kuitenkaan puuttua, koska kiusaajalta puuttuu kyky tuntea empatiaa.
Kyvyttömyys tuntea empatiaa ilmenee sadismina eli henkilö nauttii, kun toinen alkaa itkeä, sekä joissakin tapauksissa kiusaaja saattaa vahingoittaa myös uhriensa kotieläimiä sekä osoittaa muullakin tavalla julmuutta uhriaan kohtaan. Samoin vaikka kiusaaja saisi potkut koulustaan, niin hän saattaa kehittää sellaisen tarinan, että joku muu on keksinyt koko jutun. Eli hän saattaa kertoa hyvinkin uskottavasti olevansa jonkinlaisen vainon uhri.
Jos kiusaajalta lähdetään kysymään syytä esimerkiksi siihen, mitä hän ehdottaa kiusaamisen lopettamiseksi, niin silloin vastaus on yleensä hyvin eriskummallinen. Hän saattaa ehdottaa esimerkiksi sellaisten ihmisten poistamista koulusta, jotka ovat tehneet ilmoituksen tällaisesta asiasta. Eli hän saattaa esittää esimerkiksi sitä, että koulu painaa kiusaamisen villaisella, ja syyksi hän esittää koulun maineen parantamista.
Tuollaisen ihmisen asenne kiusaamiseen on se, että vahvemmalla on oikeus tehdä mitä hän haluaa, ja siksi heikomman pitää aina antaa periksi. Eikä kiusaaja näe mitään syytä siihen, miksi hän ei voisi esimerkiksi periä suojelurahaa. Eli mitä tästä olemme oppineet? Kiusaajalle ei koskaan mikään riitä, joten sen takia hänelle ei saa koskaan esimerkiksi maksaa mitään, mitä hän on vaatinut, koska se vain yllyttää kyseisiä henkilöitä jatkamaan toimintaansa
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/03/06/tiedetoimittaja-marcus-rosenlundia-kiusattiin-raaasti-hanesta-olisi-voinut
Kommentit
Lähetä kommentti