Siirry pääsisältöön

Miksi olen masokisti?




Miksi olen masokisti?

Huono elämä kiinnostaa ihmisiä. On mukavaa peilata itseään johonkin sellaiseen mitä ei itse ole onneksi kokenut. Eli vaikka olen työtön, niin asun omassa kodissa neljän seinän sisällä, tai vaikka asuisin kadulla, niin en ole sota-alueella. Tällä tarkoitan sitä, että omaa huonoa tilannetta voidaan jotenkin helpottaa siten, että katsellaan kun toisilla menee vielä huonommin.Tai jos on toimittu jotain kohtaan väärin, niin silloin haetaan tukea omalle päätökselle sosiaalisesta mediasta. Tuolloin etsitään tarkoituksellisesti negatiivista tietoa siitä ryhmästä, jota väärin kohdeltu henkilö mielestämme edustaa.

Eli koska henkilö piti liivejä, bootseja sekä revittyjä farmareita, niin hän on varmaan joku helvetin enkelien jäsen, ja sitten vain etsimään tietoja siitä mitä kaikkia rikoksia nuo ihmiset voivat tehdä, koska tuo tekee tuosta vääryydestä sen tekijän kannalta hänen tekoaan tukevaa aineistoa. Ja tuolloin haetaan tukea kaiken maailman rikosuutisista ja ennakkoasenteista.

Tämän tekstin alla olevassa artikkelissa kysellään sitä, miksi katsomme sosiaalisessa mediassa kuvia, jotka ovat meistä vastenmielisiä tai aiheuttavat muuten vain pahaa oloa? Tätä ajatellessani voisin kysyä samoin, että miksi katsomme esimerkiksi väkivaltaa sisältäviä videoita, jotka ilmeisesti on käsikirjoittanut sekä ohjannut ihminen, jolla on hyvä suhteet ketsuppia valmistaviin tai niitä kauppaaviin yhtiöihin, tai ainakin niin voisi päätellä elokuvan erikoistehosteissa käytetyn tekoveren määrästä.

Kun ajatellaan tarvetta katsoa sellaista aineistoa, missä ei ole mitään muuta kuin asioita, joista kukaan ei voi oikeasti nauttia, niin syynä tuohon voi olla sellainen tarve, missä ihminen haluaa tehdä tai nähdä jotain kiellettyä, ja sellaista mitä hän ei voi olla muuta kuin vihaamatta. Viha on asia, mitä käsitellään järjettömien julkaisuiden sekä muun vastaavan aineiston kautta, ja joidenkin ihmisten mielestä on käsittämättömän upeaa, kun saa kuvata esimerkiksi vessanpöntössä uiskentelevia kikkareita, ja jakaa näitä kuvia netissä.

Ehkä tuollainen ihminen on saanut niin paljon huonoa palautetta, että hän ikään kuin muuttuu sieneksi, joka imee itseensä negatiivisia asioita. Toisaalta tuo henkilö saattaa olla kaverien silmissä kuin ilmaa, ja noiden kuvien kautta hän odottaa sitten vain sitä, että kyseinen ihminen poistetaan kaveripiiristä. Mutta miksi kaikkien pitää toimia samalla tavalla, eli eikö syy tällaisen materiaalin jakamiseen kiinnosta? Vai onko se niin yleistä, että kaikki kaverit kuvaavat sitä, mitä vessanpönttöön ovat päästäneet?

Kuitenkin jos ajatellaan sitä, että joku ehdoin tahdoin katselee aineistoa, mitä hän vihaa, niin silloin voidaan ajatella, että tuo henkilö haluaa vihata muita. Hän saattaa saada voimaa vihasta, ja ehkä joku asia sitten aiheuttaa hänen tarpeensa tuntea vihaa. Mutta mikä tuo tarve oikeastaan on? Onko tuollainen ihminen sitten heittänyt jonkun sosiaalisen median tai oman lähipiirinsä multipersoonan pois omasta tuttavapiiristään, ja sitten hän saattaa hakea ikään kuin oikeutusta tai syytä tähän toimintaan katselemalla kuvia, jotka saavat tuon henkilön vihaamaan tai halveksimaan sellaisia ihmisiä, jotka kirjoittavat tai julkaisevat materiaalia, jota itse ei halua katsoa.

Jos ihminen on toista kohtaan oikeudettomasti liian kova, niin silloin se, joka on liian kova saattaa hakea itselleen oikeutusta teolleen, joka voi olla esimerkiksi hyvän kaverin jättäminen pois festivaaleilta, koska auton takapenkillä ei ole ole tilaa olutkorille. Tuolloin saattaa elinikäinen ystävyyssuhde katketa, ja se joka tuon teon teki tarvitsee varmasti jonkinlaista tukea päätökselleen. Silloin hän saattaa etsiä esimerkiksi tahallaan aineistoa netistä, mikä tukee hänen päätöstään. Hän haluaa siis todistaa toisen ihmisen olevan kelvoton. Eli jos kyseessä on esimerkiksi moottoripyöriä harrastava kaveri, niin silloin saattaa tuo hänet pois pudottanut henkilö etsiä sellaisia sivuja ja julkaisuja, joissa kerrotaan MC-jengien tekemistä rikoksista.

Tai ehkä joidenkin mielestä on vaikeaa kuunnella esimerkiksi sitä, kun joku alaikäinen laulaa oluesta sekä muista asioista, joita ei kukaan meistä halua kohdata. Alkoholistille alkoholi on arka asia, eikä siitä sovi koskaan puhua. Kuitenkin ilman mitään moraalisaarnoja voidaan sanoa, että alkohoolismi ei ole sairaus vaan oire. Eli onko alkoholistin liiallisen alkoholinkäytön taustalla se, että häntä ei huomioida? Tuolloin joku saattaa heittäytyä pelleksi, jotta saa muut edes huomioimaan omaa itseä. Kuitenkin alkoholi on aina koko perheen ongelma, eikä tuota ongelmaa voi hoitaa siten, että siitä vaietaan. Eniten ryyppäämisestä kärsivät lapset.

Se että tämä asia on sitten niin vaikeaa käsitellä ei tarkoita sitä, että ongelmaa hoidetaan tai sitä saisi ainakaan hoitaa  hyväksymällä liiallinen alkoholin käyttö. Mutta ennen kuin syy liialliseen päihteiden käyttöön löytyy, niin silloin ei tuota asiaa voida hoitaa. Tällä tarkoitan, että päihteet ovat vain seurausta jostain tapahtumasta, mutta onko tuo tapahtuma sitten esimerkiksi lapsena tapahtunut lumihankeen ajaminen, sen tietää vain alkoholisti itse. Ja ehkä joku sitten näkee itsestään otetun YouTube-videon tai lukee kirjoituksen, missä hänen tekemisiään tai häntä itseään kuvaillaan tavalla, mikä ei ole mukavaa luettavaa. Joten saattaa olla niin, että tuollainen ihminen tulee jossain vaiheessa järkiinsä ja menee hakemaan oikeasti apua ongelmiinsa. 

Ehkä todellinen syy tähän kaverin jättämiseen on ollut vain halu tehdä vaikutus johonkin hyvin pukeutuvaan henkilöön, ja tuolloin saattaa revittyihin farkkuihin ja liiveihin pukeutuva kaveri jäädä pois kyydistä. Se että toinen ei enää istu edessä juomassa kahvia tekee varmasti jossain vaiheessa pahaa. Ja silloin eteen tulee tarve nähdä tuossa ihmisessä vain pahoja asioita. Mutta joskus paha voimaannuttaa, ja ehkä tästä kirjoituksesta tulee jollekin taas kerran paha olo koko päiväksi, niin että hän voi lähteä jakamaan ajatuksia siitä, miten julmasti pahoja asioita on taas käsitelty.

https://yle.fi/uutiset/3-11185686

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ihmi

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä kohtaamme

Sama tukikohta, mikä kestää ydiniskun ei välttämättä kestä drone-iskua.

Miksi Ukrainan isku Toropetsin asevarikolle onnistui, vaikka tuon varikon piti kestää ydinaseen avulla tehty hyökkäys? Syy tähän löytyy dronen erilaisista kyvyistä verrattuna ydinaseeseen. Drone kykenee esimerkiksi lentämään tukikohdan sisään, jos se vain pystyy välttämään törmäykset sekä esimerkiksi potkurien vaurioitumisen. Samoin jos dronen potkurit ovat kehyksen sisällä, niin se voi liikkua maata pitkin kuin auto, ja sen takia tuollainen drone voi liikkua esimerkiksi tukikodan ilmastointikanavaa pitkin kohteeseensa. Samoin drone voidaan laskea maahan, ja sitten kun tukikohdan ovia availlaan, niin se voi lentää sisään avatusta ovesta.  Joten tuollaisten kykyjen takia drone voi tuhota kohteita, joita ydinaseet eivät kykene neutraloimaan. FPV (First Person View) eli VR laitteiden avulla ohjattava drone on erittäin tarkka väline. Joten jos ohjaaja vain kykenee säilyttämän yhteyden droneen, niin hän voi lentää sen hyvinkin ahtaasta aukosta sisään.  Jos drone pääsee esimerkiksi ammusvara