Siirry pääsisältöön

Puolueet tarvitsevat sinua tai ainakin ääntäsi




Puolueet tarvitsevat sinua tai ainakin ääntäsi

Yllä on kuva legendaarisesta propagandaa varten tehdystä julisteesta Ensimmäisen Maailmansodan ajoilta. Tuon viestin tarkoitus on kertoa ihmisille, että heidän valtionsa tarvitsee heitä. Samaa teemaa voidaan käyttää myös poliittisten puolueiden markkinoinnissa. Teemana voisi tässä tapauksessa  olla "Your party needs you". eli “puolueesi tarvitsee sinua”.

Politiikan muutoksesta kertoo se, että nykyään myös tavallisten ihmisten eli “tavisten” äänet kelpaavat poliitikoille. Ja se mikä tuo suosiota jollekin tietylle puolueelle tuo sitä ilmeisesti myös muille poliittisille liikkeille. Tuota asiaa kutsutaan nimellä tietojenkäsittelyssä nimellä “skaalautuvuus”, mikä tarkoittaa sitä, että samat asetukset voidaan ottaa tietokoneissa käyttöön jokaisella työasemalla, mikä helpottaa niiden käyttöä.


Ja politiikassa tämä tarkoittaa sitä, että poliittisten puolueiden ohjelmat alkavat lopulta aina muistuttaa toisiaan, mikä saa aikaan sen, että poliittinen kenttä alkaa aina välillä muistuttaa tasaisen harmaata massaa, josta sitten pitää etsiä itselle sopiva ehdokas. Tuon ehdokkaan ajaman tai esittämän ohjelman pitää miellyttää myös äänestäjiä, ja siksi nykyään ollaan niin tarkkoja esimerkiksi sosiaalisesta mediasta.


Sosiaalisen median käytöstä vaaleissa sekä äänestäjien kosiskelussa on aina välillä keskusteltu erittäin vakavaan sävyyn, mutta mikä estää ehdokasta kampanjoimasta sosiaalisessa mediassa? Itse olen sitä mieltä, että sosiaalisessa mediassa pitäisi se, että henkilö on parlamenttivaaleissa ehdolla mainita, ja että tiettyyn aikaan lähetetyt viestit ovat kampanjassa käytettävää aineistoa.


Netissä tapahtuva markkinointi on erittäin tehokasta, ja sen avulla voidaan saavuttaa valtava määrä ihmisiä. Eli voidaan ajatella, että puolue väkeä pyydetään talkoisiin, missä he saavat kasan linkkejä artikkeleihin, joita on julkaistu puolueen kotisivuilla. Ja sitten heitä pyydetään jakamaan nämä linkit sosiaalisessa mediassa. Koska kotisivut ovat puolueen merkillä varustettuja, niin ne osoittavat selvästi kyseessä olevan poliittisen ryhmän. Sen jälkeen kotisivujen saamat klikkaukset osoittavat sen, millaisista asioista ihmiset pitävät, tai mikä ihmisiä kiinnostaa. Ja noita asioita sitten voidaan jatkossa korostaa omissa puheissa.


Kun ajatellaan sosiaalisen median käyttöä politiikan välineenä, niin jos tätä ajatellaan pelkästään puolueiden näkökulmasta, niin myös puolueiden kotisivut sekä erityisesti ChatBotit ovat niitä välineitä, joilla pidetään yhteyttä äänestäjiin sekä kenttäväkeen. Mutta vaikka puolueiden kotisivut ovat erillään esimerkiksi Facebookista, niin silloin meidän pitää muistaa, että ne ovat interaktiivisessa kommunikaatiossa oikeastaan vain Facebookin sekä muiden vastaavien palveluiden klooneja.


Ja tuon takia noita puolueiden toimesta hallinnoituja sivuja pitää jonkun aina valvoa, ja valvojan työ maksaa. Sen takia puolueiden pitää harkita sitä, miten ne saavat rahoitusta toimintaansa. Jos halutaan saavuttaa nuoret äänestäjät, niin silloin pitää vain miellyttää noitakin tahoja. Eli nuoret ovat tottuneet käyttämään sosiaalista mediaa, ja heitä pitää jossain vaiheessa ryhtyä kuuntelemaan myös päätöksiä tehtäessä.


Se että ihmiset äänestävät jotain puoluetta ei tuo näille puolueille yhtään rahaa, paitsi puoluetuen muodossa. Puolueiden pitäisi pystyä mukautumaan yhteiskuntaan, ja lopulta puolueiden on muutettava kantaansa erilaisiin asioihin, jotka ovat ehkä meille itsellemme pyhiä. Se että joskus me nykyään keski-ikäiset ihmiset tulemme vanhoiksi, emmekä enää ehkä voi itse päättää asioista, johtaa siihen, että nykynuoret astuvat valtioiden johtoon.


Vaikka me sitten itse kehitämme jotain sääntöjä, niin silti nuo säännöt muuttuvat, kun asiat etenevät. Brexit on osoitus siitä, että mikään ei ole stabiilia paitsi muutos. Muutos on se mikä ohjaa yhteiskuntaa joko kohti vapautta tai jotain muuta, mitä emme edes voi ajatella. Se mikä tuo meille vapautta auttaa myös esimerkiksi rakentamaan meistä profiileja, joiden avulla juuri meille kohdennetaan mainontaa, ja politiikassa mainonta on myös hyvin tärkeässä asemassa. Nimittäin poliitikon pitää jollain tavoin tuoda itsensä sekä aatteensa ihmisten tietoon. Ja netissä voi itseä markkinoida erittäin tehokkaasti.


Nettimarkkinoinnissa on sellainen idea, että että Internetin kautta voi kuka hyvänsä hankkia itselleen hyvinkin suuren yleisön. Tuo markkinoinnin tapa on sikäli huokea, että siinä täytyy vain rakentaa kotisivu, missä on sellaista materiaalia, mikä saa aikaan sen, että ihmiset kiinnostuvat noista sivuista, mikä tuo niille klikkauksia. Ja ehkä joku sitten kiinnostuu myös jostain poliittisesta ohjelmasta, mitä joku ehdokas ajaa. Sosiaalisen median käyttöön liittyy myös sellainen haittapuoli, että joku voi valeprofiilin avulla luoda jostain päättäjästä negatiivisen kuvan jakamalla esimerkiksi holokaustin kieltävää materiaalia.


https://yle.fi/uutiset/3-11157202

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ...

Miksi Venäjä lähettää miehiä varmaan kuolemaan?

Yllä: Kommandopipo luo kasvottomuutta, ja henkilöllisyyden peittäminen on tietenkin joillekin lupa kaikkeen. Sen turvin voidaan tehdä rikoksia sekä simputtaa alaisia. Samalla tietenkin kommandopipon avulla sotilaan persoonallisuus saadaan poistettua, mikä tekee simputtamisesta sekä alaisten uhraamisesta helpompaa. Eikä kukaan myöskään näe sitä, jos miehet vaihtuvat joka kuvassa. Eli suuret tappiot voidaan peittää kätkemällä sotilaiden henkilöllisyys.  Miten tehdään omien miesten surmaamisesta helppoa? Peitetään miesten kasvot sekä väitetään heitä rikollisiksi. Tuolloin tietenkin rikosten lajit voidaan unohtaa mainita. Eli onko esimerkiksi Venäjän vangeista kootuissa osastoissa oikeasti väkivaltarikollisia vai onko mukana myös esimerkiksi Putinin vastustajia. Väkivaltarikollisten esitteleminen tekee tietenkin noiden miesten uhraamisesta helpompaa. Kun komentaja ajattelee lähettävänsä pahoja ihmisiä kuolemaan, niin se auttaa tukahduttamaan omantunnon.  Muutama päivä sitten oli I...

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä ...