Puolueet tarvitsevat sinua tai ainakin ääntäsi
Yllä on kuva legendaarisesta propagandaa varten tehdystä julisteesta Ensimmäisen Maailmansodan ajoilta. Tuon viestin tarkoitus on kertoa ihmisille, että heidän valtionsa tarvitsee heitä. Samaa teemaa voidaan käyttää myös poliittisten puolueiden markkinoinnissa. Teemana voisi tässä tapauksessa olla "Your party needs you". eli “puolueesi tarvitsee sinua”.
Politiikan muutoksesta kertoo se, että nykyään myös tavallisten ihmisten eli “tavisten” äänet kelpaavat poliitikoille. Ja se mikä tuo suosiota jollekin tietylle puolueelle tuo sitä ilmeisesti myös muille poliittisille liikkeille. Tuota asiaa kutsutaan nimellä tietojenkäsittelyssä nimellä “skaalautuvuus”, mikä tarkoittaa sitä, että samat asetukset voidaan ottaa tietokoneissa käyttöön jokaisella työasemalla, mikä helpottaa niiden käyttöä.
Ja politiikassa tämä tarkoittaa sitä, että poliittisten puolueiden ohjelmat alkavat lopulta aina muistuttaa toisiaan, mikä saa aikaan sen, että poliittinen kenttä alkaa aina välillä muistuttaa tasaisen harmaata massaa, josta sitten pitää etsiä itselle sopiva ehdokas. Tuon ehdokkaan ajaman tai esittämän ohjelman pitää miellyttää myös äänestäjiä, ja siksi nykyään ollaan niin tarkkoja esimerkiksi sosiaalisesta mediasta.
Sosiaalisen median käytöstä vaaleissa sekä äänestäjien kosiskelussa on aina välillä keskusteltu erittäin vakavaan sävyyn, mutta mikä estää ehdokasta kampanjoimasta sosiaalisessa mediassa? Itse olen sitä mieltä, että sosiaalisessa mediassa pitäisi se, että henkilö on parlamenttivaaleissa ehdolla mainita, ja että tiettyyn aikaan lähetetyt viestit ovat kampanjassa käytettävää aineistoa.
Netissä tapahtuva markkinointi on erittäin tehokasta, ja sen avulla voidaan saavuttaa valtava määrä ihmisiä. Eli voidaan ajatella, että puolue väkeä pyydetään talkoisiin, missä he saavat kasan linkkejä artikkeleihin, joita on julkaistu puolueen kotisivuilla. Ja sitten heitä pyydetään jakamaan nämä linkit sosiaalisessa mediassa. Koska kotisivut ovat puolueen merkillä varustettuja, niin ne osoittavat selvästi kyseessä olevan poliittisen ryhmän. Sen jälkeen kotisivujen saamat klikkaukset osoittavat sen, millaisista asioista ihmiset pitävät, tai mikä ihmisiä kiinnostaa. Ja noita asioita sitten voidaan jatkossa korostaa omissa puheissa.
Kun ajatellaan sosiaalisen median käyttöä politiikan välineenä, niin jos tätä ajatellaan pelkästään puolueiden näkökulmasta, niin myös puolueiden kotisivut sekä erityisesti ChatBotit ovat niitä välineitä, joilla pidetään yhteyttä äänestäjiin sekä kenttäväkeen. Mutta vaikka puolueiden kotisivut ovat erillään esimerkiksi Facebookista, niin silloin meidän pitää muistaa, että ne ovat interaktiivisessa kommunikaatiossa oikeastaan vain Facebookin sekä muiden vastaavien palveluiden klooneja.
Ja tuon takia noita puolueiden toimesta hallinnoituja sivuja pitää jonkun aina valvoa, ja valvojan työ maksaa. Sen takia puolueiden pitää harkita sitä, miten ne saavat rahoitusta toimintaansa. Jos halutaan saavuttaa nuoret äänestäjät, niin silloin pitää vain miellyttää noitakin tahoja. Eli nuoret ovat tottuneet käyttämään sosiaalista mediaa, ja heitä pitää jossain vaiheessa ryhtyä kuuntelemaan myös päätöksiä tehtäessä.
Se että ihmiset äänestävät jotain puoluetta ei tuo näille puolueille yhtään rahaa, paitsi puoluetuen muodossa. Puolueiden pitäisi pystyä mukautumaan yhteiskuntaan, ja lopulta puolueiden on muutettava kantaansa erilaisiin asioihin, jotka ovat ehkä meille itsellemme pyhiä. Se että joskus me nykyään keski-ikäiset ihmiset tulemme vanhoiksi, emmekä enää ehkä voi itse päättää asioista, johtaa siihen, että nykynuoret astuvat valtioiden johtoon.
Vaikka me sitten itse kehitämme jotain sääntöjä, niin silti nuo säännöt muuttuvat, kun asiat etenevät. Brexit on osoitus siitä, että mikään ei ole stabiilia paitsi muutos. Muutos on se mikä ohjaa yhteiskuntaa joko kohti vapautta tai jotain muuta, mitä emme edes voi ajatella. Se mikä tuo meille vapautta auttaa myös esimerkiksi rakentamaan meistä profiileja, joiden avulla juuri meille kohdennetaan mainontaa, ja politiikassa mainonta on myös hyvin tärkeässä asemassa. Nimittäin poliitikon pitää jollain tavoin tuoda itsensä sekä aatteensa ihmisten tietoon. Ja netissä voi itseä markkinoida erittäin tehokkaasti.
Nettimarkkinoinnissa on sellainen idea, että että Internetin kautta voi kuka hyvänsä hankkia itselleen hyvinkin suuren yleisön. Tuo markkinoinnin tapa on sikäli huokea, että siinä täytyy vain rakentaa kotisivu, missä on sellaista materiaalia, mikä saa aikaan sen, että ihmiset kiinnostuvat noista sivuista, mikä tuo niille klikkauksia. Ja ehkä joku sitten kiinnostuu myös jostain poliittisesta ohjelmasta, mitä joku ehdokas ajaa. Sosiaalisen median käyttöön liittyy myös sellainen haittapuoli, että joku voi valeprofiilin avulla luoda jostain päättäjästä negatiivisen kuvan jakamalla esimerkiksi holokaustin kieltävää materiaalia.
https://yle.fi/uutiset/3-11157202
Kommentit
Lähetä kommentti