perjantai 4. lokakuuta 2019

Maria Åkerblom saarnaaja sekä lahkon johtaja

Maria Åkerblom saarnaaja sekä lahkon johtaja

Jos ajatellaan sitä että ihminen muuttuu sellaiseksi, että hän tekee rahasta mitä vain, niin voisin sanoa, että Maria Åkerblomin (1) (1898-1981) puolustukseksi voidaan huomauttaa, että hän oli oikeastaan oppinut nuo käytöstavat nuorena kasvettuaan ympäristössä missä hän kohtasi jatkuvasti hyväksikäyttöä. Eli hänet ikään kuin kasvatettiin käyttämään muita hyväkseen, ja se että hän oli ilmeisesti melko älykäs sai aikaan sen, että häntä uskottiin, koska Åkerblom oli hyvä esiintymään sekä nopea-älyinen, niin hän saattoi vastata uskottavasti myös vaikeisiin sekä yllättäviin kysymyksiin.

Jos hiukan epävarmaa ihmistä aletaan tukea hänen fantasioissaan, niin se saa joskus aikaan sen, että hän ikään kuin menee yli rajan, ja alkaa oikeasti uskoa siihen, mitä hän tekee. Tai onko kyse oikeastaan “Lucifer-efektistä”. Eli siitä kun ihminen saavuttaa saman aseman kuin mitä hänen alistajallaan oli, niin hän muuttuu sellaiseksi itse. Linkki tuon henkilön biografiaan löytyy tekstin lopusta.

Tämä aiheutti sen, että tuo nainen alkoi uskoa, että korkea asema yhteisössä oikeutti kaikkeen mitä ajatella saattaa. Tai ehkä hän alkoi kuvitella oikeasti olevansa Jumalan lähettiläs. Ja se miten älykkyys tai kekseliäisyys liittyy tällaiseen ihmiseen, niin tietenkin hän saattoi näytellä esimerkiksi unissa saarnaamista melko helposti, eli sulkemalla silmät sekä puhumalla itsekseen hän saattoi saada ihmisen, millä ei ole koulutusta kohdata tällaista tapausta vakuuttuneeksi siitä, että hän oli täysin vilpitön.

Maria Åkerblom oli aikoinaan Suomessa hyvin merkittävä lahkon johtaja, sekä unisaarnaaja nimellä kutsutaan. Hän väitti puhuvansa enkelten kanssa, ja sen takia tuo nainen vietiin aikoinaan Kammion sairaalaan (2), mikä oli muuten yksityinen mielisairaala nykyisessä Töölössä, ja syytä tähän toimenpiteeseen ei jostain syystä ole selitetty oikein tarkasti. Se mikä tapauksessa kiinnostaa joitakin ihmisiä on se, että miten Åkerblomin kaltainen mäkitupalaisen tytär saattoi maksaa hoitonsa, tai miten hänen vanhempansa olivat tuon hoidon saaneet maksettua?

Toisaalta historian mukaan Åkerblomin veli toimitti sisarensa tuohon sairaalaan, ja se miten tämä hoito saatiin maksettua on todella outo asia. Samoin se että oliko Åkerblom todella saarnannut unissaan on melko erikoinen asia, eli tehtiinkö tuon naisen saarnat niin, että joku istui hänen vieressään koko ajan hänen nukkuessaan ja merkitsi asiat muistiin, ja sitten Åkerblom luki nuo tekstit tuosta paperista. Itse hän ei noita unia voinut mitenkään muistaa, joten kai ne asiat joku sitten oli hänelle päähän laittanut.

Hänet tunnetaan siitä, että vanhemmiten tuo nainen muutti suureen Töölössä sijaitsevaan huvilaan asumaan. Kyseinen nainen vaati seuraajiltaan samaa, mitä myöhemmin esimerkiksi Jim Jones sekä David Koresh vaativat. Eli heidän oli tehtävä työtä kuin orjat hänen luonaan, sekä luovutettava kaikki omaisuutensa tuon naisen haltuun. Jos ajatellaan sitä, millaisia keinoja tuo nainen käytti, niin tietenkin luovuutta hänellä oli vaikka kuinka paljon.

Jos ajatellaan kohtaa, missä hän kohdisti sanansa nuorten kanssa työtä tekevälle miehelle, niin se että hän saattoi kyllä kysyä lapsilta, että onko tuo mies, joka oli rovasti paikalla. Eli jos lähdetään vetämään linjaa siitä, mitä Åkerblomilaisuus oli, niin kyse oli vain ihmisistä, jotka menivät loukkuun, kun luulivat kohtaavansa enkelin. Ja nuoruudessa koettu aineellinen puute yhdessä mielenterveydellisten ongelmien sekä erilaisten muiden asioiden kanssa saattoi muuttaa Åkerblomin eräänlaiseksi “Suomen Jim Jonesiksi”.

Aiheuttiko kiusaaminen Åkerblomin käytöksen? Eli onko hän esimerkki “Lucifer-efektistä”?

Mikäli lähdetään pohtimaan sitä, että miten Åkerblom ryhtyi saarnaajaksi, niin silloin pitää asiaa tarkastella siltä kannalta, että hän teki julkista työtä, kuten kaikki muutkin esiintyjät. Eli tällöin pitää asiaa ajatella siltä kannalta, että jossain on ollut se ensimmäinen kerta, kun hän on ryhtynyt saarnaamaan. Ehkä hän meni yleisön eteen pilkattavaksi, ja sitten palaute onkin ollut hyvää. Se aiheuttaa sen, että hän lähti tielle, mitä eivät kaikki voi hyväksyä. Se mitä tapahtui on jäänyt unholaan, mutta kuitenkin voidaan ajatella että joku asia historiassa on saanut hänet ajattelemaan, että kaikki asiat mitä uskonnon varjolla tehdään ovat sallittuja.

Ehkä kartano, minkä hän osti Töölöstä paljastaa sen, mitä Åkerblomin nuoruudessa oli tapahtunut. Joten ehkä hän samaisti itsensä Öhmannin perheeseen, ja sitä kautta alkoi toimia kuten nuo ihmiset, joiden kautta hän muuttui myöhemmin samanlaiseksi ne, jotka häntä ehkä käyttivät hyväksi lapsena. Joten voidaan kysyä, että onko kyse Lucifer-effectistä? Siitä että saavuttaessaan saman aseman kuin ihminen, jota hän on kunnioittanut sekä pelännyt, muuttuu yksilö siksi ihmiseksi, jota hän on pelännyt.

Kysymys tietenkin on aina siitä, miten asiat halutaan nähdä. Jos ajatellaan Åkerblomin käyttämää tekniikkaa, niin silloin jonkun mielestä joku on saattanut neuvoa noita menetelmiä hänelle. Mutta kuka tuo ihminen muka olisi, ja miksi hän olisi tuon asian tehnyt, on kysymys vailla vastausta. Mikäli tätä asiaa mietitään esimerkiksi siltä kannalta, että Åkerblom puhui unissaan, niin olisiko syy tuohon unissa puhumiseen se, että hän ei kuullut koskaan muuta kuin niitä asioita, mitä hän puhui.

Eli oliko hänen lapsuudenkotinsa sitten niin uskonnollinen, että nuo asiat jäivät hänen mieleensä pysyvästi? Tuolloin kyse olisi voinut olla jonkinlaisesta trauman purkautumisesta tai vastaavasta toiminnasta. Tuolloin pitäisi kysyä, että liittyikö tuo unissa puhuminen jonkinlaiseen kohtaukseen, missä tuo nainen vain nukahti?

(1) Maria Åkerblom


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Ideaalivaltion mallia etsimässä: Rooman yhteiskunnan polarisaatio johti valtakunnan tuhoon.

  Ideaalista eli täydellistä valtiota on etsitty kautta aikojen. Platonin valtion ideaalisuus saattaa vaikuttaa joltain antiikin filosofian ...