torstai 4. heinäkuuta 2019

Markkinoinnin ongelmista

Markkinoinnin ongelmista  

Markkinointi on erittäin tärkeä osa liiketoimintaa, ja sen takia siihen kannattaa panostaa erittäin paljon, mutta samaan aikaan pitää muistaa yksi kultainen sääntö. Nimittäin tuollainen markkinointialan yhtiö ei ole samalla tavoin mukana asiakkaansa busineksessa kuin asiakas itse. Eli markkinointialan toimijan liiketoiminta on markkinointia eli asiakkaan tuotteen tunnetuksi tekemistä.

Ja sitten lopusta vastaa markkinointia haluava yhtiö itse. Markkinointi- eli media alan ongelma on siinä, että siellä ainoastaan klikkaukset merkitsevät jotain. Eli se että kuinka monta kertaa tietyssä aikayksikössä sen sivuilla olevia tuotteita klikataan on merkitsevää, ja tuotteen laadusta vastaa sen toimittaja itse.

Mutta kun puhutaan siitä, että esimerkiksi yrittäjät sitten huomaavat, että markkinointisopimus itse asiassa siirtää yrittäjän omaa tuloa markkinointia hoitavalle yritykselle, niin silloin kannattaa lukea sopimus tarkasti läpi. Eli maksaako yrittäjä vain silloin jos tuote on tilattu, tai sitten onko kyseessä kiinteästi laskuttava yhtiö, joka siis perii aina saman maksun tilattiin tuotteita tai ei. Se että onko jokainen klikkaus, mikä osuu yhtiön linkkiin maksullinen kannattaa katsoa sopimuksesta.

Jos kotisivu- tai markkinointia tarjoava palvelu laskuttaa klikkausten määrästä, voi joku sitten tehdä kiusaa yrittäjälle klikkailemalla jatkuvasti linkkejä, joista kertyy maksuja. Se voi kasvattaa palvelun laskuja todella paljon.

Jos sopimuksen perusosa on kovin halpa, niin silloin pitää muistaa että myös markkinointi on alana aivan samanlaista liiketoimintaa kuin kaikki muukin. Eli yhtiön tehtävänä on tehdä voittoa osakkailleen, eikä sillä mitään muuta tehtävää olekaan. Tuolloin voidaan sanoa, että kukaan ei ilmaiseksi mitään palveluita jakele, ja jos perusmaksu on kovin halpa, niin silloin saattaa esimerkiksi klikkausten määrä nostaa palvelun hintaa todella paljon.

Mikäli palvelu on klikkausten perusteella laskuttava toimija, niin se sitten saattaa aiheuttaa todella ikävän korotuksen laskuun. Kun klikkausten määrä nostaa palvelun hintaa, niin silloin kilpailija saattaa esimerkiksi painella toisen yhtiön linkkejä, jotta saisi tämän maksaman laskun summan kohoamaan. Eli jos noita linkkejä painellaan kilpailijan toimesta, niin silloin voi edessä olla melko ikävä tilanne, koska tuollainen klikkailu pitää voida todistaa oikeudessa.

Kenelläkään ei ole velvollisuutta edistää kilpailijan liiketoimintaa, sanoo maamme laki. Eli vaikka palveluiden hinnoittelu olisikin kohtuutonta, niin silti kukaan ei ole velvollinen toista tukemaan tällaisessa asiassa. Ja ainahan voidaan tuollainen kohtuuttomasti laskuttava palvelu haastaa oikeuteen tekemällä asiasta ryhmäkanne, eli lainvoimaiset päätökset näissä asioissa tekee maassamme tuomioistuin, joka punnitsee todisteita puolueettomasti. 

Eli tuolloin otetaan huomioon monia erilaisia asioita, ja tuomio saattaa olla aivan muuta, kuin mitä on oikeudessa lähdetty hakemaan. Ja jos joku yhtiö tai yhteisö on oikeudessa, niin se nauttii samaa suojaa kuin muutkin syytetyt. Oikeudessa on kantajan eli sen tahon, joka alkaa käydä oikeutta osoitettava että palvelun hinta on kohtuuton. 

Kun puhutaan jostain "kapinasta" tai vastaavasta toiminnasta, niin silloin pitää huomioida se, että kaikki varmasti ovat aina aluksi mukana tuollaisessa toiminnassa. Ja tietenkään kukaan ei tuolloin sano "ei" kun puhutaan palvelusta eroamisesta. Mutta sitten aamulla on mieli muuttunut, ja tietenkin voidaan aina sanoa, että jokainen yhtiö valitsee itse ne palvelut mistä se maksaa. Jos sovitaan jotain, niin silloin kannattaa sopimus laittaa paperille, koska tuolloin ainakin korjataan sellaiset väärät muistikuvat, mitä mieleen tulee yöllä.

Suusanallinen sopimus on hyvin ikävä asia, koska kaikki noissa sopimuksissa määritellyt asiat voidaan kiistää. Eikä kukaan ole ainakaan omasta mielestään vastuussa siitä, mihin kilpailija laittaa rahansa. Ja aina pitää muistaa yksi asia, mikä säätelee liiketoimintaa. Eli kenelläkään ei ole velvollisuutta edistää kilpailijan liiketoimintaa ainakaan lain mukaan. Joten erilaisten kapinoiden lietsominen voi sen kautta olla turhaa, vaikka joskus näiden markkinointipalvelujen hinta onkin  välillä todella korkea.

https://yle.fi/uutiset/3-10839203

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Ideaalivaltion mallia etsimässä: Rooman yhteiskunnan polarisaatio johti valtakunnan tuhoon.

  Ideaalista eli täydellistä valtiota on etsitty kautta aikojen. Platonin valtion ideaalisuus saattaa vaikuttaa joltain antiikin filosofian ...