Siirry pääsisältöön

Hoitoalan ongelmista

Hoitoala on kriisissä, mikä tietenkin on hyvin ikävä asia. Mutta se että esimerkiksi koulutuspaikkoja lisätään ei tuo ratkaisua siihen, jos ala ei vain kiinnosta. Vaikka ihmisiä kuinka ohjataan koulutukseen, niin heidän pitää hoitoalalla olla sopivia tehtäviinsä sekä tietenkin myös sellaisia ihmisiä, että he eivät heti lähde etsimään uutta koulutusta. Se että hoitoalalle lisätään paikkoja ei tarkoita sitä, että ne uudet valmistuneet hoitajat sitten kuitenkaan sijoittuvat esimerkiksi juuri vanhustyön piiriin, vaan myös monilla muilla hoitotyön aloilla kuten mielenterveys, varhaiskasvatus tai miksi lastenhoitotyötä nyt sitten sanotaan, vammaistyö sekä tietenkin esimerkiksi syöpäosastoilla tarvitaan työntekijöitä. Hoitoala ymmärretään jonain valtavana massana, jossa kaikki tehtävät sopivat kaikille tekijöille, mutta esimerkiksi vanhusten kanssa tai vanhusten parissa tehtävä työ poikkeaa suuresti esimerkiksi siitä työstä, mitä tehdään vaikkapa erityisnuorten kanssa, ja sitten taas lisätään, että tuo termi pitää sisällään erilaisia asioita, joista kaikilla ei edes ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Eli joku ylivilkas lapsi tarvitsee erilaista huolenpitoa sekä kohtelua kuin vakavasti kehitysvammainen ihminen, ja dementiaa sairastava vanhus tietenkin tarvitsee erilaista hoitoa kuin esimerkiksi vireä, mutta esimerkiksi diabetesta sairastava vanhus. Tuolloin ei voida missään nimessä puhua siitä, että noita ihmisiä hoitavilla henkilöillä olisi aivan samat pääsy- tai pätevyysvaatimukset työssään. Taas on edessä yhteisvalinta, ja kun nuori nyt keväällä tekee valintoja tulevaisuutensa eteen, niin silloin hän voi valita myös monia muita linjoita, ja silloin kaikki linjat ovat tarjolla kilpailemassa noiden hoito-alan oppilaitosten kanssa. 

Kahden vuoden päästä ammattikoulun aloittanut on täysi-ikäinen, ja silloin nuori päättää itse, mihin hän hakeutuu, ja silloin pitää muistaa se, että ammattikoulu kestää kolme vuotta, ja vaikka nuori olisi mennyt hoito-alalle, niin hän saattaa kuitenkin parin vuoden päästä vaihtaa linjaa, jos työ ei miellytä, ja ainahan voi mieli vaihtua työ-uran myötä. Samoin tietenkin jos puhutaan siitä, että lukiota käydään ammattikoulun yhteydessä, niin siihen miten tuota asiaa käytännössä tehdään saattaa olla hyvin paljon erilaisia vaihtoehtoja, joista kannattaa kysyä opinto-ohjaajilta.

Tuo tarkoittaa sitä, että joskus esimerkiksi yleisaineet voidaan suorittaa lukiossa, ja se että tietenkään hitsarin ei tarvitse muuta tehdä kuin hitsata, mutta ei oppi ojaan kaada. Ja esimerkiksi hoitoalalla voi joutua kommunikoimaan muullakin kielellä kuin suomeksi, koska esimerkiksi Filippiineiltä saapunut hoitaja ei välttämättä puhu niin hyvää suomea, että hän ymmärtää kaiken mitä esimerkiksi perehdyttäjä sanoo, jolloin perehdyttäjä joutuu sitten puhumaan englantia.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ...

Miksi Venäjä lähettää miehiä varmaan kuolemaan?

Yllä: Kommandopipo luo kasvottomuutta, ja henkilöllisyyden peittäminen on tietenkin joillekin lupa kaikkeen. Sen turvin voidaan tehdä rikoksia sekä simputtaa alaisia. Samalla tietenkin kommandopipon avulla sotilaan persoonallisuus saadaan poistettua, mikä tekee simputtamisesta sekä alaisten uhraamisesta helpompaa. Eikä kukaan myöskään näe sitä, jos miehet vaihtuvat joka kuvassa. Eli suuret tappiot voidaan peittää kätkemällä sotilaiden henkilöllisyys.  Miten tehdään omien miesten surmaamisesta helppoa? Peitetään miesten kasvot sekä väitetään heitä rikollisiksi. Tuolloin tietenkin rikosten lajit voidaan unohtaa mainita. Eli onko esimerkiksi Venäjän vangeista kootuissa osastoissa oikeasti väkivaltarikollisia vai onko mukana myös esimerkiksi Putinin vastustajia. Väkivaltarikollisten esitteleminen tekee tietenkin noiden miesten uhraamisesta helpompaa. Kun komentaja ajattelee lähettävänsä pahoja ihmisiä kuolemaan, niin se auttaa tukahduttamaan omantunnon.  Muutama päivä sitten oli I...

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä ...