Itämerellä sattuu outoja vahinkoja jatkuvasti. Osa niistä on vahinkoja ja osa tahallista toimintaa. Ja ilmeisesti joillakin ihmisillä on tarve uskoa, että Venäjän valtiolla ei ole mitään tekemistä niiden kanssa. Eagle S aluksen lakimies on saanut paljon julkisuutta, ja hänen mukaansa "valtiolla ei ole toimivaltaa Eagle S-aluksen tapauksessa. Venäjän roolista Eagle S.n tapauksessa puhutaan jatkuvasti. Aina voidaan tietenkin väittää, että ankkuriketjun tai sitä sisään vetävän vintturin kohdalla olisi varmistamiseen tarkoitettu tappi unohtunut laittaa paikalleen, ja sitten ankkuri vain olisi pudonnut mereen. Minkä jälkeen Eagle S olisi sitten vetänyt ankkuria meren pohjassa, koska sen sillalta ei tätä asiaa olisi nähty.
Mutta oliko tuo ankkurin varmistamistangon irroittaminen vahinko, vai tahallinen teko? Jos aluksen koko miehistö ei tiennyt tuosta sabotaasista, niin kuka tai ketkä heistä ovat sitten tietoisia tuosta asiasta? Ljungbergin mukaan maamme viranomaisten toimivalta ei ylety ankkuriin, joka makaa meren pohjassa, eikä se ole edes peräisin suomalaisesta alukselta. Mutta toisaalta kyseessä on todiste, jota voidaan käyttää mm. vahingonkorvauskanteen käsittelyssä. Eli myös siinä tapauksessa, että Eagle Sn toiminta ei ole ollut tahallista, on aluksen miehistö velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingot. Samoin he ovat rikosoikeudellisesti vastuussa. Eli heillä on joka tapauksessa rikos- tai vahingonkorvausvastuu.
https://yle.fi/a/74-20136941
Aivan samalla tavoin kuin muussakin vahingonteossa eli jos tuo kaapeleiden katkeaminen olisi onnettomuus, joutuisi tekijä korvaamaan vahingon.
Eli aivan samoin kuin muutkin, niin Eagle S aluksen miehistö tai vahtimiehistö olisi velvollinen korvaamaan vahingon, jonka he ovat aiheuttaneet. Nimittäin tuon kiinnitystangon asettamatta jättäminen on huolimattomuutta, mikä johtaa vahingonkorvauksiin. Mutta kuten tiedämme, niin kaikki asiat varmaan voidaan muutenkin selitellä onnettomuuksina tai muuten vain väittää niitä vahingoksi. Ja näin kaikki asiat saadaan näyttämään hyvältä, ja ehkä Putinkin sitten päättää ryhtyä tulitaukoon, kun kaikki paha pyyhkäistään pois. Mutta kuka sitten puhuu totta ja kuka kertoo tarinoita? Putin tuskin antaa jokaista hybridivaikuttamiseen liittyvää käskyä itse.
Kuten Pekka Toveri on sanonut, niin esimerkiksi se että "virallisten tahojen" kanta asioihin muuttuu nopeasti on poikkeuksellista. Informaatio-sodankäynnissä tärkeintä on se, että kaikki vihamielinen toiminta kohdemaata kohtaan kiistetään. Se että joku maamme tiedusteluvirkailijoista olisi soittanut oikeasti Washington Postiin on myös hyvin poikkeuksellista. Mutta se miten media asiaa on ryhtynyt käsittelemään on myös hyvin erikoista. Nimittäin ainoa taho jota tässä jutussa on kuultu on Ljungberg. Hän saa kaikki haluamansa julkisuuden.
https://www.verkkouutiset.fi/a/pekka-toveri-illle-eagle-s-tutkinnasta-nain-nopea-takinkaanto-ei-ole-normaalia/#04d90f58
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010941543.html
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010980855.html
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/49288a00-da15-4941-84b3-5a0b90a00b84
Kommentit
Lähetä kommentti