Sama Kiinalaisalus, joka katkoi aikoinaan Viron ja Suomen välisen kaasuputken on taas asialla. Tällä kertaa mukaan lähtivät datakaapelit.
Kuten varmaan jokainen on mediasta lukenut, niin noiden merikaapeleiden katkeaminen on yhdistetty kiinalaisten omistamiin aluksiin. Joten voidaan taas kerran kysyä, että onko kyse sattumasta, kun jo toisen kerran Kiinalaiset pudottelevat ankkureita meren pohjaan, kohtaan jossa sijaitsee tärkeää infrastruktuuria. Eli tapaus on varmaan paljon samanlainen kuin pari vuotta sitten tapahtunut Suomen ja Viron välisen kaasuputken katkeaminen. Sekä se mikä tapauksesta tekee omituisen, on se, että saman aluksen epäiltiin aikoinaan katkoneen Suomen ja Viron välistä kaasuputkea.
Mutta voisiko se olla vahinko? Eli katkaistiinko lähetin siksi, että alus siirsi jotain toiseen alukseen? Eli avainkysymys on miksi tuo paikannusdataa lähettävä lähetin katkaistiin, ja miksi alus pudotti ankkurin siihen, missä merenpohjassa oli tuolloin jäljet. Ja olisiko tämä datakaapeleiden katkeamisen syy sama, eli ankkuri pudotettiin väärään kohtaan, ja sitten se on tarttunut datakaapeleihin ja katkonut niitä.
Tapauksen yhteydessä kiinalainen kauppa-alus oli vetänyt ankkuria meren pohjassa. Ja sen jälkeen oli kiinalaisilta pitänyt nyhtää selityksiä siitä, miten tuo asia on päässyt tapahtumaan. Samanlainen tapaus on sitten taas tapahtunut Itämerellä. Keskusrikospoliisin mukaan jonkun kiinalaisessa omistuksessa olleen aluksen paikannuslaitteet olivat pois päältä, kun alus purjehti Itämerellä, ja taas on kriittistä infrastruktuuria vaurioitettu.
Yllä: https://yle.fi/a/74-20125826
Kiinnostava yksityiskohta on se, että sama alus on yhdistetty Suomen ja Viron välisen kaasuputken vaurioittamisesta. Kiinnostavan tästä asiasta tekee se, että kyseisen asian kertoi kiinalainen media. Ja tietenkin tapausta väitettiin vahingoksi. Mutta oliko alus silloin(kin) laskenut ankkurinsa väärään paikkaan, koska siitä piti purkaa, tai siihen piti lastata lastia, jota ei Pietarin satamatyöläisten haluttu näkevän? Joten oliko aluksella yhteyksiä Pohjois-Koreaan? Lisää kiinnostusta on herättänyt sen, että tuon aluksen omistavalla yhtiöllä oli oikeusjuttuja, joissa siltä karhuttiin noin 2400 euron arvoisia saatavia. Eli oliko kyseessä sama alus?
Eli onko tuo alus ehkä ollut enemmän tai vähemmän pimeästi vuokralla Pohjois-Korealla. Kiinalainen omistaja tietenkin näyttää paremmalta kuin joku Pjonjangin vienti ja tuontiyhtiö. Joten onko tuon aluksen omistanut yhtiö operoinut myös ilman Pekingin lupaa noissa operaatioissa, joissa kieltotavaraa on viety Pohjois-Koreaan sekä ilmeisesti myös Venäjälle.
Avainkysymys on siinä, että miksi Yi Peng 3-alus sammutti lähettimensä? Ja operoiko tuota alusta kiinalainen vai mahdollisesti pohjois-korealainen miehistö?
"Nyt kiinnostuksen kohteena oleva Yi Peng 3 on rakennettu vuonna 2001 Etelä-Koreassa. Kiinalaismiesten omistama yhtiö hankki aluksen vuonna 2016. Tuolloin aluksen nimi oli vielä Avra." (https://yle.fi/a/74-20125826)
"Aluksen kiinalaisista omistajista löytyy varsin vähän tietoja julkisista lähteistä. Kaksikon omistama yhtiö Ningbo Yipeng Shipping Co on ollut osapuoli palkkoja koskevassa siviiliriidassa, jota on käsitelty Ningbon merioikeudessa." (https://yle.fi/a/74-20125826)
"Riita liittyi palkkasaataviin, jota laivalla työskennellyt kiinalaismies vaati. Oikeus määräsi yhtiötä maksamaan saatavat sekä korvauksia 19 000 Kiinan Renminbiä eli noin 2500 euroa korvauksia." (https://yle.fi/a/74-20125826).
Tämä on merkillinen asia. Nimittäin Kiinan oikeusistuin tunnetaan byrokratiasta sekä korruptiosta, joten miten tämä merimies on saanut korvaukset menetetyistä palkoista?
"Kiinan kaupparekisterin ja julkisten alustietojen mukaan kiinalaismiehet omistavat yhtiöiden välityksellä myös kaksi muuta rahtialusta, eli Yi Peng ja Yi Peng 5:n." (https://yle.fi/a/74-20125826)
"Kiinnostusta Yi Peng 3:n toimintaa kohtaan on lisännyt se, että kiinalaisomisteinen alus oli kiinalaismedian mukaan vastuussa Suomen ja Viron välillä kulkevan Balticconnector-kaasuputken vaurioittamisesta viime lokakuussa." (https://yle.fi/a/74-20125826)
Jos datakaapelin katkaisu ei ole ollut niin sanotusti tahallista, niin miksi kiinalaiset olisivat laskeneet ankkurin, tai heittäneet jotain datakaapelin päälle? Jos kyse ei ole tahallisuudesta, niin tuo alus on saattanut purkaa kieltotavaraa keskellä Itämerta, mahdollisesti Kaliningradista operoivaan yhteysalukseen. Mikäli näin on, niin tapahtuuko tämä salakuljetus Pekingin tieten? Ja miksi tuota kieltotavaraa ei oltu purettu Pietarissa?
Yllä: https://yle.fi/a/74-20125687
Vai oliko niin, että jotain siirrettiin tuohon kiinalaiseen kauppa-alukseen? Eli oliko tuo "joku" ehkä läppari, jonka kovalevyllä on tietoja, joilla Venäjä voi maksaa tukensa. Ja sitten toinen avainkysymys on se, että onko tuon kiinalaisen aluksen miehistö kiinalaisia, vai operoiko sitä ehkä Pohjois-Korealaisilla miehistö. Jos nuo miehet olivat Pohjois-Koreasta, niin silloin Venäjä on saattanut antaa heille esimerkiksi tietoja lääkkeiden, kemiallisten aseiden tai jopa ydinaseiden valmistuksesta.
Joten varmaan tähänkin löytyy sellaisia selityksiä, kuin että kiinalaiset korjasivat hajonnutta paikanninta tai muuta sellaista. Kiinalaisaluksen paikannuslähetin oli ollut poissa päältä tuntikausia, joten ehkä tämä toiminta selittäisi myös kaapelirikon. Kysymys on siitä, että onko tuo kaapelien katkominen tahallista vai onko se ehkä vahinko? Jos aluksen paikannuslähetin oli poissa päältä, ja alus on laskenut ankkurinsa, niin silloin tietenkin voi käydä vähän huonosti.
Eli oliko tuo alus, jonka nimi oli Yi Peng 3 oikeasti tuomassa Venäjälle kiellettyä tavaraa, ja sitten se saattoi olla siirtämässä lastiaan Venäjän merivoimien aluksiin, jotka voivat toki olla niin sanottuja "aavelaivoja". Jos tuon siirron aikana jompikumpi alus on joutunut käyttämään ankkuriaan, niin silloin tietenkin on mahdollista, että alus pudottaa sen vahingossa merikaapeleiden risteykseen. Tässä hypoteesissa kiinalaisalus on ollut tuomassa kieltotavaraa ehkä Kiinasta tai muista BRICS maista, ja sitten lasti on pitänyt jättää Kaliningradiin, josta se toimitetaan edelleen kohti Ukrainaa.
https://yle.fi/a/74-20125687
https://yle.fi/a/74-20125826
Kommentit
Lähetä kommentti