Puolan ja Valko-Venäjän rajaa
Perussuomalaiset ovat nostaneet taas vaihteeksi pakolaiset puheenaiheeksi. Ja heidän mielestään ei esimerkiksi perheiden yhdistämistä pitäisi sallia, koska se tuo pakolaisvirran Ruotsin kautta meidän maahamme. Oletteko muuten huomanneet miten muut maat hoitavat näitä pakolaisongelmia? Esimerkiksi Liettuan kohdalla on totuttu siihen, että Valko-Venäjän hallitus tekee heidän likaisen työnsä.
Eli kaikille mukavinta on ollut se, että pakolaiset käännytetään jo Valko-Venäjällä takaisin, jotta eivät omat kädet likaannu. Samanlaisia palveluksia ovat tehneet Venäjä sekä ilmeisesti muutamat muutkin maat. Jos esimerkiksi Aleksandr Lukashenka käännyttää pakolaiset EU:n puolesta, niin silloin ei TV täyty kiusallisilla kuvilla. Mutta kuten tiedämme, niin Lukashenkalla ja Putinilla on silmää näiden asioiden kohdalla. Ja he saattavat alkaa ohjata pakolaisvirtaa kohti EU:n rajaa. Joten sen takia Itäiseen Eurooppaan ollaan rakentamassa aitaa, mikä estää laittomat rajanylitykset.
Tällainen aita on tietenkin loistava propagandavaltti noiden herrojen käsissä. Putin sekä Lukashenka saavat tästä aiheen piikitellä EU:ta kaksinaismoraalista sekä liberaaliuden teeskentelystä. He voivat sanoa että EU:n pakolaispolitiikka on vain kosmeettista kasvojen kohotusta, jonka avulla voidaan leikkiä liberaalia. Ja toki olisihan se kaikille mukavinta, että Lukashenka sekä Putin hoitavat pakolaisten käännytyksen jo heidän rajoillaan, jotta EU:n rajavartijoiden ei tarvitse ryhtyä tekemään likaista työtä, joka saattaa aiheuttaa tahran heidän kilpeensä. Lukashenkaa sekä Putinia eivät sellaiset pienet asiat kuin ihmisten mielipiteet hetkauta.
Nimittäin esimerkiksi likaisten naisten ja lasten käännyttäminen takaisin rajalta ei ole varmaan mitenkään miellyttävää katseltavaa. Ja nimenomaan naisten ja lasten kuvat ovat niitä joita tiedotusvälineet mielellään jakavat julkisuuteen. Tietenkin rajavartija tekee vain työtään, mutta jostain aina löytyy se, jonka määräyksestä esimerkiksi pakolaisia jätetään kahden valtion rajalle "ei kenenkään maalle". Eli rajavalvoja tietenkin sanoo vain noudattavansa määräyksiä, mutta kuitenkin nuo kuvat kaatuvat jonkun syliin.
Poliisilta on taas rahat loppu
Ja sitten toinen asia on varmasti poliisin määrärahat. Poliisi siis elää yli varojensa, ja kyseessä ei liene ainoa kerta maamme historiassa, kun näin on päässyt tapahtumaan. Mutta jos ajatellaan poliisin rahoitusta, niin osa tuosta rahasta tulee sakkotulojen muodossa. Eli etätyön ongelma poliisin rahoituksen kannalta on se, että jos ihmiset jäävät kotiin tekemään työtä, niin silloin ylinopeussakkojen määrä putoaa. Ja samalla tietenkin putoavat myös virkavallan tulot. Mikäli ihmiset siirtyvät julkisen liikenteen käyttäjiksi, niin silloinkaan se ei tuo ylinopeussakkoja tai ajoneuvojen parkkisakkoja valtion kassaan.
Samoin jos esimerkiksi rekkoja aletaan varustaa laitteilla, jotka estävät ylikuorman lastaamisen sekä ylinopeuden, niin silloin ei enää tuota kautta tule niin paljon sakkotuloja. Ylikuorman estin on vaaka, joka estää rekan liikkumisen jos siihen on lastattu liikaa tavaraa.
GPS perusteinen kattonopeuden säädin on varmaan loistava hankinta rekkaan sekä muihinkin autoihin, niin ei tule sitten niin helposti sakkolappua. GPS pohjainen varioiva kattonopeuden säädin voidaan tietenkin liittää myös esimerkiksi liikennevalotolppaan asennettavaan järjestelmään. Ja tuo pitää sitten kattonopeuden rajoitusten sallimissa rajoissa. Ehkä sen voisi laittaa napista päälle ja pois, mutta kuten tiedämme, niin nopeusrajoitusta sekä kuormausta koskevia rajoituksia pitää noudattaa.
Sisäministeri on vastannut että poliisin määrärahoja suunnataan nyt sitten poliisin operatiiviseen toimintaan. Ja että mihin niitä on tähän asti käytetty? Siis jos kaduille halutaan turvaa lisäpolisien toimesta tai lisäpoliisien muodossa, niin silloin tietenkin pitäisi määrärahoja ohjata siihen partiointiin sekä rikosten torjuntaan. Jos määrärahoja käytetään kaiken maailman selvitysten sekä opintomatkojen tekoon, niin niillä rahoilla ei sitten ole mitään välitöntä vaikutusta kansalaisten turvaan. Mutta jos poliisi ei kykene noudattamaan sille asetettua budjettia, niin missä vika on?
Siis poliisi valittelee jatkuvasti resurssipulaa, mutta kuinka sitten esimerkiksi poliisin henkilöstöbudjetti on määritelty? Olisi myös mielenkiintoista tietää, että miten noita määrärahoja on käytetty tuossa laitoksessa, jos ei budjettia ole saatu pidettyä raameissa? Tai onko vain rikoksia tapahtunut enemmän, ja niihin on kulutettu enemmän aikaa.
Kuinka valtion budjetti jää juuri tällaisen asian kohdalla alijäämäiseksi? Tietenkin rikosten tyyppiä sekä sitä miten paljon rahaa sekä resursseja kuten varjostamista rikosten selvittämiseen pitää käyttää on vaikea arvioida etukäteen. Mutta samalla tavalla esimerkiksi sakko- ja varsinkin ylinopeussakoista saatavat tulot ovat vähentyneet.
Eli jos ihmiset tekevät etätyötä kotoa käsin, niin silloin ei varmaan ainakaan kovin paljon työmatkoilla tule ajettua ylinopeutta. Tuo asia sitten vähentää sakkotuloja todella paljon. Mutta onko sakkotuloja sitten budjetoitu poliisin budjettiin niin paljon, että sillä on vaikutusta siihen, että kykeneekö laitos noudattamaan sille annettuja budjetti-raameja? Eli miksi tuo alijäämä on syntynyt? Siinä vasta kysymys.
Kuva:()https://www.dw.com/en/poland-seeks-state-of-emergency-over-belarus-border-crossings/a-59041220
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.