Oudosti haudattu tyttö, joka on löytynyt Puolasta saattaa paljastaa mielenkiintoisia asioita esimerkiksi kristinuskon suhteesta pakanuuteen. Eli oliko tuo tyttö sitten lähtenyt kotoa, kun hänen sukulaisensa oli haudattu Levänluhdan suohautaan.
Oudosti haudattu tyttö, joka on löytynyt Puolasta saattaa paljastaa mielenkiintoisia asioita esimerkiksi kristinuskon suhteesta pakanuuteen. Eli oliko tuo tyttö sitten lähtenyt kotoa, kun hänen sukulaisensa oli haudattu Levänluhdan suohautaan.
Kuva:()https://yle.fi/uutiset/3-12033825
Kun eräs noin 10-12 vuotias tyttö kuoli Puolassa noin vuonna 1650 kuljettuaan ilmeisesti Kaarle X Kustaan armeijan mukana, ja hänet sitten haudattiin oudosti. Nimittäin tuon tytön mukana haudattiin kaksi peippoa. Toisen kallo oli tytön suussa ja toinen peippo oli haudattu hänen viereensä. Kun ajatellaan tuota löytöä sekä sen mahdollista yhteyttä suovainajiin, niin silloin voidaan kysyä että jos kaikilla suovainajilla on samanlainen DNA, niin onko soihin haudatut henkilöt valittu esimerkiksi jostain tietystä perheestä tai suvusta?
Tuo tyttö oli haudattu luolaan, mikä on jotenkin outoa, koska tuolloin 1600-luvulla ei ihmisiä enää haudattu luoliin. Eikä linnun pään laittaminen vainaja suuhun ole Suomalainen tapa. Joten itse olen sitä mieltä, että hautauksen on saattanut toimittaa joku muu kuin hänen perheensä. Siitä että tyttö on haudattu luolaan kahden linnun kanssa herättää ajatuksen siitä, että tuo lintu, jonka pää oli tytön suussa oli tuo vainaja itse. Ja ehkä tuo hänen vieressään lepäävä lintu symboloi hänen sisartaan tai veljeään. Jos taas ajatellaan sitä, että hänen hautansa on hyvin lähellä maan pintaa, niin ehkä hautaaja ajatteli, että hänen henkensä lähtee lentämään kohti kotia.
Eli se että hautausta ei ole tehty Suomalaiseen tapaan saattaa merkitä, että tyttö liittyi sotilaiden joukkoon ilman vanhempiaan. Eli onko tuo tyttö lähtenyt kotoaan, koska hänen sukulaisensa on haudattu Isonkyrön Levänluhdan hautaan? Ja kuka on ohjeistanut hänen hautaamisensa? Se että tytön kuolinsyystä ei ole saatu selvyyttä kertoo siitä, että hän ei ole kuollut ainakaan minkään raivokohtauksen seurauksena.
Tytön DNA liittää hänet erääseen Isossakyrössä Levänluhdalla sijaitsevan suohaudan vainajista. Koska tuon tuon tytön kuolinvuosi on noin 1650-tienoilla, hän ei ole ainakaan virallisesti ollut pakanauskonnon harjoittaja. Kun ajatellaan esimerkiksi sitä, että suohaudoissa olevissa vainajissa on tiettyjä yhteneviä DNA jaksoja, niin mieleen tulee se että onko noissa suohaudoissa olevissa ruumiissa joku yhteinen piirre, jonka takia ne on haluttu säilöä? Eli tietenkin on ollut tiedossa että suo säilöö vainajia. Joten on oletettavaa, että suohaudoissa olevat vainajat ovat olleet sellaisia, että heidät haluttiin säilöä.
Eli millä perusteella nuo vainajat valittiin? Kun ajatellaan esimerkiksi pakanauskontojen harjoittamista, niin on olemassa todisteita, että esimerkiksi ristiretkiin osallistuneet ritarit harjoittivat noituutta, mutta se että vielä 1650 oli harjoitettu pakanuutta on jotenkin yllättävää. Tai sitten tytön haudanneet ovat sanoneet, että peipot olivat hänen lempiruokaansa tai lempilintijaan, ja halunneet haudata nuo linnut hänen kanssaan.
Jos ajatellaan että esimerkiksi vainajan siunannut pappi on tuon tavan sallinut, niin tietenkin sitten voidaan lähteä miettimään sitä, että oliko tuo tyttö sitten ollut vanhempiensa kanssa tuolla Puolassa. Vai oliko hän ehkä lähtenyt palvelemaan sotilaita. Tai jos hän on lähtenyt Karjalasta omin päin, ja sitten kohdannut Ruotsalaisia sotilaita, niin sitten pitää kysyä, että mistä ohjeet tuohon hautaukseen oli saatu? Oliko ne toimitettu kirjeitse jollekin papille, ja jos tuo tyttö oli sukua jollekin Isokyröläiselle henkilölle, niin liittyykö tuo Levänluhdan suohauta jotenkin siihen, että hän lähti sotilaiden mukaan.
()https://fi.wikipedia.org/wiki/Lev%C3%A4nluhdan_muinaisj%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6kset
Linkki YLE:n uutiseen aiheesta
()()https://yle.fi/uutiset/3-12033825
Kommentit
Lähetä kommentti