Siirry pääsisältöön

Oudosti haudattu tyttö, joka on löytynyt Puolasta saattaa paljastaa mielenkiintoisia asioita esimerkiksi kristinuskon suhteesta pakanuuteen. Eli oliko tuo tyttö sitten lähtenyt kotoa, kun hänen sukulaisensa oli haudattu Levänluhdan suohautaan.

Oudosti haudattu tyttö, joka on löytynyt Puolasta saattaa paljastaa mielenkiintoisia asioita esimerkiksi kristinuskon suhteesta pakanuuteen. Eli oliko tuo tyttö sitten lähtenyt kotoa, kun hänen sukulaisensa oli haudattu Levänluhdan suohautaan. 




Kuva:()https://yle.fi/uutiset/3-12033825


Kun eräs noin 10-12 vuotias tyttö kuoli Puolassa noin vuonna 1650 kuljettuaan  ilmeisesti Kaarle X Kustaan armeijan mukana, ja hänet sitten haudattiin oudosti. Nimittäin tuon tytön mukana haudattiin kaksi peippoa. Toisen kallo oli tytön suussa ja toinen peippo oli haudattu hänen viereensä. Kun ajatellaan tuota löytöä sekä sen mahdollista yhteyttä suovainajiin, niin silloin voidaan kysyä että jos kaikilla suovainajilla on samanlainen DNA, niin onko soihin haudatut henkilöt valittu esimerkiksi jostain tietystä perheestä tai suvusta? 

Tuo tyttö oli haudattu luolaan, mikä on jotenkin outoa, koska tuolloin 1600-luvulla ei ihmisiä enää haudattu luoliin. Eikä linnun pään laittaminen vainaja suuhun ole Suomalainen tapa. Joten itse olen sitä mieltä, että hautauksen on saattanut toimittaa joku muu kuin hänen perheensä. Siitä että tyttö on haudattu luolaan kahden linnun kanssa herättää ajatuksen siitä, että tuo lintu, jonka pää oli tytön suussa oli tuo vainaja itse. Ja ehkä tuo hänen vieressään lepäävä lintu symboloi hänen sisartaan tai veljeään. Jos taas ajatellaan sitä, että hänen hautansa on hyvin lähellä maan pintaa, niin ehkä hautaaja ajatteli, että hänen henkensä lähtee lentämään kohti kotia. 

Eli se että hautausta ei ole tehty Suomalaiseen tapaan saattaa merkitä, että tyttö liittyi sotilaiden joukkoon ilman vanhempiaan. Eli onko tuo tyttö lähtenyt kotoaan, koska hänen sukulaisensa on haudattu Isonkyrön Levänluhdan hautaan? Ja kuka on ohjeistanut hänen hautaamisensa? Se että tytön kuolinsyystä ei ole saatu selvyyttä kertoo siitä, että hän ei ole kuollut ainakaan minkään raivokohtauksen seurauksena. 

Tytön DNA liittää hänet erääseen Isossakyrössä Levänluhdalla sijaitsevan suohaudan vainajista. Koska tuon tuon tytön kuolinvuosi on noin 1650-tienoilla, hän ei ole ainakaan virallisesti ollut pakanauskonnon harjoittaja. Kun ajatellaan esimerkiksi sitä, että suohaudoissa olevissa vainajissa on tiettyjä yhteneviä DNA jaksoja, niin mieleen tulee se että onko noissa suohaudoissa olevissa ruumiissa joku yhteinen piirre, jonka takia ne on haluttu säilöä? Eli tietenkin on ollut tiedossa että suo säilöö vainajia. Joten on oletettavaa, että suohaudoissa olevat vainajat ovat olleet sellaisia, että heidät haluttiin säilöä.

Eli millä perusteella nuo vainajat valittiin? Kun ajatellaan esimerkiksi pakanauskontojen harjoittamista, niin on olemassa todisteita, että esimerkiksi ristiretkiin osallistuneet ritarit harjoittivat noituutta, mutta se että vielä 1650 oli harjoitettu pakanuutta on jotenkin yllättävää. Tai sitten tytön haudanneet ovat sanoneet, että peipot olivat hänen lempiruokaansa tai lempilintijaan, ja halunneet haudata nuo linnut hänen kanssaan. 

Jos ajatellaan että esimerkiksi vainajan siunannut pappi on tuon tavan sallinut, niin tietenkin sitten voidaan lähteä miettimään sitä, että oliko tuo tyttö sitten ollut vanhempiensa kanssa tuolla Puolassa. Vai oliko hän ehkä lähtenyt palvelemaan sotilaita. Tai jos hän on lähtenyt Karjalasta omin päin, ja sitten kohdannut Ruotsalaisia sotilaita, niin sitten pitää kysyä, että mistä ohjeet tuohon hautaukseen oli saatu? Oliko ne toimitettu kirjeitse jollekin papille, ja jos tuo tyttö oli sukua jollekin Isokyröläiselle henkilölle, niin liittyykö tuo Levänluhdan suohauta jotenkin siihen, että hän lähti sotilaiden mukaan. 


()https://fi.wikipedia.org/wiki/Lev%C3%A4nluhdan_muinaisj%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6kset


Linkki YLE:n uutiseen aiheesta


()()https://yle.fi/uutiset/3-12033825




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ...

Miksi Venäjä lähettää miehiä varmaan kuolemaan?

Yllä: Kommandopipo luo kasvottomuutta, ja henkilöllisyyden peittäminen on tietenkin joillekin lupa kaikkeen. Sen turvin voidaan tehdä rikoksia sekä simputtaa alaisia. Samalla tietenkin kommandopipon avulla sotilaan persoonallisuus saadaan poistettua, mikä tekee simputtamisesta sekä alaisten uhraamisesta helpompaa. Eikä kukaan myöskään näe sitä, jos miehet vaihtuvat joka kuvassa. Eli suuret tappiot voidaan peittää kätkemällä sotilaiden henkilöllisyys.  Miten tehdään omien miesten surmaamisesta helppoa? Peitetään miesten kasvot sekä väitetään heitä rikollisiksi. Tuolloin tietenkin rikosten lajit voidaan unohtaa mainita. Eli onko esimerkiksi Venäjän vangeista kootuissa osastoissa oikeasti väkivaltarikollisia vai onko mukana myös esimerkiksi Putinin vastustajia. Väkivaltarikollisten esitteleminen tekee tietenkin noiden miesten uhraamisesta helpompaa. Kun komentaja ajattelee lähettävänsä pahoja ihmisiä kuolemaan, niin se auttaa tukahduttamaan omantunnon.  Muutama päivä sitten oli I...

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä ...