Miten markkinointi muuttaa valtavirtaa sekä sen asenteita asioita kohtaan?
Valtavirta on asia mikä sulauttaa kulttuurin itseensä. Mutta kun esimerkiksi kaupunkien entisiä alakulttuureja sulautuu valtavirtaan, niin silloin jostain syystä unohdetaan, että kyseessä on interaktio. Interaktio tarkoittaa sitä, että kulttuurien vaikutus toisiinsa on joka tapauksessa molemminpuolista, koska jos me näemme jotain asioita ympärillämme niin ennemmin tai myöhemmin alamme niitä hyväksyä.
Eli emme loputtomasti jaksa soitella poliisille jostain piirroksesta, ja se mikä on tapahtunut esimerkiksi graffitien kohdalla on se, että kaupungissa kasvaneet lapset sekä nuoret ovat noita ehkä joidenkin mielestä töherryksiä nähneet koko ikänsä. Ja yksi asia mikä muuttaa mielikuvaa asioista on markkinointikoneisto, joka tuo mielellään omaperäisiä ideoita ihmisten eteen, jotta he voivat valita uusia syksyn värejä, kuten ennen mainoksissa sanottiin.
Graffiti on nykyään osa valtavirtaa, kuten varmaan tiedätte. Eli kaupasta saa esimerkiksi tapetteja, joissa on valmiiksi tehdyt graffitit, ja kuuluisien graffitin tekijöiden tuotteita kaupataan suureen hintaan. Tuo ennen lähinnä alamaailmaan tai ääri-ilmiöihin liitetty asia on muuttunut “salonkikelpoiseksi”, mikä on osoitus siitä, kuinka tehokas nykyaikainen markkinointikoneisto on.
Markkinointikoneisto muuttaa kaiken kaupalliseksi, ja nykyään graffitilla varustetun paidan saa ostaa kaupasta valmiina, eikä tuota tuotetta enää voida pitää oikeastaan alamaailmaan kuuluvana asiana. Samalla tavoin rock- sekä myös rap-musiikki on muutettu “kovien jätkien” jutusta normaaliksi musiikin lajiksi, jota voi kuunnella myös paremmissa piireissä.
Eli tällaisen markkinointia varten rakennetun koneiston teho on uskomaton, ja se että esimerkiksi Bossin tai Armanin pukuun pukeutunut henkilö, jolla on päässään sävy sävyyn huivi sekä aurinkolasit juo samppanjaa jossain taidesalongissa suurten muotigurujen kanssa varmasti auttaa siihen, että tällaiset tuotteet hyväksytään myös tavallisten ihmisten parissa, ja se muuttaa myös yhteiskuntaa sallivammaksi.
Valtavirta on merkillinen asia, koska ennen niin lennokkaat aiheet, joita käsiteltiin jossain pimeissä huoneissa ovat muuttuneet valtavirran toimesta viihteeksi, jota kaupataan massoille suurella volyymillä. Elokuvateollisuudessa pitää muistaa se, että ennen Hitchcockia murha ei ollut mikään kovin suosittu aihe, ja ennen “Uhrilampaita” olivat psyykkiset aiheet ikään kuin kiellettyjä. Mutta sitten elokuvan tuoma suosio sai aikaan sen, että sen jatko-osia markkinoitiin samalla tavoin kuin muitakin taiteen tuotteita.
Kun sitten ajatellaan esimerkiksi musiikkivideoita, niin niiden kautta esimerkiksi juuri vaatevalmistajat saavat tuotteitaan ihmisten silmien eteen. Eli vaikka ihmiset eivät muuten Vogueta ostaisikaan, niin heille tietenkin halutaan myydä erilaisia vaatteita sekä muita tuotteita, joista yksi on laukut, korut sekä majoituspalvelut ja muut “jutut” kuten autot ja sekä matkapuhelimet.
Valtavirta toi toiminnan myös normaaliin markkinointiin, ja myös halpavaatteita sekä työ- ja muita erikoistuotteita markkinoidaan elokuvien sekä musiikkivideoiden kautta. Ja se että tuote on myös mukava käyttää tietenkin auttaa ihmisiä etsimään heille sopivia vaatteita, huonekaluja ja muita mukavia juttuja. Ja kun vaatteiden tai muiden tuotteiden tekijä etsii ideoita sille, mitä hän muille myy, niin silloin hän tietenkin katselee ympärilleen, sekä etsii jotain mitä hän voisi ihmisille esitellä.
Kommentit
Lähetä kommentti