Siirry pääsisältöön

Miten markkinointi muuttaa valtavirtaa sekä sen asenteita asioita kohtaan?





Miten markkinointi muuttaa valtavirtaa sekä sen asenteita asioita kohtaan?

Valtavirta on asia mikä sulauttaa kulttuurin itseensä. Mutta kun esimerkiksi kaupunkien entisiä alakulttuureja sulautuu valtavirtaan, niin silloin jostain syystä unohdetaan, että kyseessä on interaktio. Interaktio tarkoittaa sitä, että kulttuurien vaikutus toisiinsa on joka tapauksessa molemminpuolista, koska jos me näemme jotain asioita ympärillämme niin ennemmin tai myöhemmin alamme niitä hyväksyä.

Eli emme loputtomasti jaksa soitella poliisille jostain piirroksesta, ja se mikä on tapahtunut esimerkiksi graffitien kohdalla on se, että kaupungissa kasvaneet lapset sekä nuoret ovat noita ehkä joidenkin mielestä töherryksiä nähneet koko ikänsä.  Ja yksi asia mikä muuttaa mielikuvaa asioista on markkinointikoneisto, joka tuo mielellään omaperäisiä ideoita ihmisten eteen, jotta he voivat valita uusia syksyn värejä, kuten ennen mainoksissa sanottiin.

Graffiti on nykyään osa valtavirtaa, kuten varmaan tiedätte. Eli kaupasta saa esimerkiksi tapetteja, joissa on valmiiksi tehdyt graffitit, ja kuuluisien graffitin tekijöiden tuotteita kaupataan suureen hintaan. Tuo ennen lähinnä alamaailmaan tai ääri-ilmiöihin liitetty asia on muuttunut “salonkikelpoiseksi”, mikä on osoitus siitä, kuinka tehokas nykyaikainen markkinointikoneisto on.

Markkinointikoneisto muuttaa kaiken kaupalliseksi, ja nykyään graffitilla varustetun paidan saa ostaa kaupasta valmiina, eikä tuota tuotetta enää voida pitää oikeastaan alamaailmaan kuuluvana asiana. Samalla tavoin rock- sekä myös rap-musiikki on muutettu “kovien jätkien” jutusta normaaliksi musiikin lajiksi, jota voi kuunnella myös paremmissa piireissä.

Eli tällaisen markkinointia varten rakennetun koneiston teho on uskomaton, ja se että esimerkiksi Bossin tai Armanin pukuun pukeutunut henkilö, jolla on päässään sävy sävyyn huivi sekä aurinkolasit juo samppanjaa jossain taidesalongissa suurten muotigurujen kanssa varmasti auttaa siihen, että tällaiset tuotteet hyväksytään myös tavallisten ihmisten parissa, ja se muuttaa myös yhteiskuntaa sallivammaksi.

Valtavirta on merkillinen asia, koska ennen niin lennokkaat aiheet, joita käsiteltiin jossain pimeissä huoneissa ovat muuttuneet valtavirran toimesta viihteeksi, jota kaupataan massoille suurella volyymillä. Elokuvateollisuudessa pitää muistaa se, että ennen Hitchcockia murha ei ollut mikään kovin suosittu aihe, ja ennen “Uhrilampaita” olivat psyykkiset aiheet ikään kuin kiellettyjä. Mutta sitten elokuvan tuoma suosio sai aikaan sen, että sen jatko-osia markkinoitiin samalla tavoin kuin muitakin taiteen tuotteita.

Kun sitten ajatellaan esimerkiksi musiikkivideoita, niin niiden kautta esimerkiksi juuri vaatevalmistajat saavat tuotteitaan ihmisten silmien eteen. Eli vaikka ihmiset eivät muuten Vogueta ostaisikaan, niin heille tietenkin halutaan myydä erilaisia vaatteita sekä muita tuotteita, joista yksi on laukut, korut sekä majoituspalvelut ja muut “jutut” kuten autot ja sekä matkapuhelimet.

Valtavirta toi toiminnan myös normaaliin markkinointiin, ja myös halpavaatteita sekä työ- ja muita erikoistuotteita markkinoidaan elokuvien sekä musiikkivideoiden kautta. Ja se että tuote on myös mukava käyttää tietenkin auttaa ihmisiä etsimään heille sopivia vaatteita, huonekaluja ja muita mukavia juttuja. Ja kun vaatteiden tai muiden tuotteiden tekijä etsii ideoita sille, mitä hän muille myy, niin silloin hän tietenkin katselee ympärilleen, sekä etsii jotain mitä hän voisi ihmisille esitellä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ...

Miksi Venäjä lähettää miehiä varmaan kuolemaan?

Yllä: Kommandopipo luo kasvottomuutta, ja henkilöllisyyden peittäminen on tietenkin joillekin lupa kaikkeen. Sen turvin voidaan tehdä rikoksia sekä simputtaa alaisia. Samalla tietenkin kommandopipon avulla sotilaan persoonallisuus saadaan poistettua, mikä tekee simputtamisesta sekä alaisten uhraamisesta helpompaa. Eikä kukaan myöskään näe sitä, jos miehet vaihtuvat joka kuvassa. Eli suuret tappiot voidaan peittää kätkemällä sotilaiden henkilöllisyys.  Miten tehdään omien miesten surmaamisesta helppoa? Peitetään miesten kasvot sekä väitetään heitä rikollisiksi. Tuolloin tietenkin rikosten lajit voidaan unohtaa mainita. Eli onko esimerkiksi Venäjän vangeista kootuissa osastoissa oikeasti väkivaltarikollisia vai onko mukana myös esimerkiksi Putinin vastustajia. Väkivaltarikollisten esitteleminen tekee tietenkin noiden miesten uhraamisesta helpompaa. Kun komentaja ajattelee lähettävänsä pahoja ihmisiä kuolemaan, niin se auttaa tukahduttamaan omantunnon.  Muutama päivä sitten oli I...

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä ...