sunnuntai 9. kesäkuuta 2019

Negatiivisten rekisterien voimaa


Negatiivisten rekisterien voimaa

1. Miksi rekistereissä ei mainita kaikkia asioita, eli sitä että onko ongelmia vain pienten yritysten laskujen kanssa sekä sitä, että monenko laskun kanssa on ongelmia?

Negatiivinen rekisteri on asia mikä saattaa vääristää kuvaa luottokelpoisuudesta. Eli negatiivista rekisteriä käsiteltäessä kannattaisi miettiä sitä, että kokonaiskuva asiasta saattaisi olla järkevää julkistaa, jos halutaan saada kuva siitä, miten joku yritys tai yksityinen kansalainen hoitaa asioitaan. Tällä tarkoitan sitä, että olisi mukavaa tietää, että miten monen laskun kanssa niitä ongelmia oikeastaan on ollut, eikä vain sitä, että jollain toimijalla on ollut ongelmia joidenkin laskujen kanssa.

Olisi ehkä myös hyvä miettiä sitä, että olisiko luottotietoihin hyvä lisätä merkintöjä siitä, että onko ongelmia tullut vain sellaisten laskujen kanssa, jotka ovat pienten yritysten lähettämiä? Eli laskun lähettäneen yrityksen koolla ei pitäisi olla mitenkään tekemisissä sen kanssa, että pitääkö aiheellinen lasku maksaa. Aiheellinen lasku pitää aina hoitaa ajallaan, ilman että siitä mitenkään sen suuremmin mainitaan, eikä myöskään hyväksyttävä työn jälki saa riippua siitä, että minkä kokoinen yritys työtä tekee.

2. Jos joku ottaa paperisen laskun pöydältä, niin silloin sitä ei tietenkään voi maksaa, mikä on hyvä tapa saada aikaan luottoja koskeva merkintä

Jos voidaan tarkasti ajatella, niin tietenkin on erittäin hyvä tapa saada aikaan sellainen luottotietoja koskeva merkintä, millä voidaan ratsastella joka paikassa, ja tuo asia liittyy nimenomaan paperiseen laskuun. Mikäli joku haluaa aiheuttaa toiselle ongelmia laskujen kanssa, niin silloin hänen täytyy vain päästä tuon henkilön tai yhtiön tiloihin, missä käsitellään laskuja ja ottaa yhden laskun pois pöydältä.

Tuota on kuulemma tehty esimerkiksi väärin pysäköidyille autoille. Eli kun pysäköinninvalvoja on käynyt lapun laittamassa tuulilasiin, niin sitten joku on saanut päähänsä tempaista sen pois, ja seurauksena on ollut maksumuistutus.

3. Joitakin ihmisiä pitää aina muistuttaa laskuista

Tuolloin tietenkään laskua ei makseta, koska sitä ei ole olemassa. Ja sitten tietenkin seuraa muistutus siitä, että laskut pitää hoitaa ajallaan. Jos ajatellaan sitä, että joku ihminen tai yhteisö on unohtanut tai hävittänyt yhden laskun, niin silloin olisi varmaan hyvä kertoa tuokin asia myös noissa rekistereissä. On olemassa yhtiöitä tai ihmisiä, joita saa jatkuvasti muistuttaa siitä, että laskut pitää maksaa ajallaan, tai sitten vasta kun perintäyhtiö on pari kertaa muistuttanut laskuista, niin silloin ne maksetaan.

Mutta aina välillä löytyy sellaisia toimijoita, joiden johdon mielestä pienten yhtiöiden laskuja ei muka tarvitse maksaa tai ne aina jotenkin reklamoidaan. Eli aina on joku asia pielessä, kun urakoita tarkastellaan, mikäli tekijänä on pieni yritys, mutta suurten toimijoiden kohdalla taas sitten kaikki asiat tehdään niin viimeisen päälle. Joten olisiko tällaisen tiedon lisääminen luottotietoihin paikallaan, koska esimerkiksi pienen yhtiön toiminta saattaa vaarantua todella pahasti, jos sen lähettämää laskua ei makseta ajallaan. Ja hiukan ihmetyttää se, että jos vain pienen yhtiön laskuja reklamoidaan tai niitä ei makseta ajallaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Pitäisikö maassamme myös huippulahjakkaita ryhtyä huomioimaan?

  Meillä Suomessa peruskouluissa huomioidaan aina kaikkein huonoimpia oppilaita. He tekevät tehtäviä ehkä hiukan hitaammin kuin keskiverto-o...