Millä saisi yrittäjiä kiinnostumaan kaupungista?
Kotkan kaupunki on kysynyt nobel-palkitulta taloustieteilijältä mitä sen tulisi tehdä, jotta kaupungin talous saataisiin kuntoon. Ja vastauksen varmaan jokainen meistä tiesi jo etukäteen, eli kaupungin olisi keksittävä jotain, millä yrityksiä saataisiin muuttamaan sen alueelle ja maksamaan veroja Kotkaan. Tuolloin voidaan saada kaupungin talous elpymään. Mutta miten saadaan kaupunkiin yrityksiä, kas siinä vasta onkin se suuri kysymys. Millä tavoin sijoittaja saadaan kiinnostumaan kaupungista? Kun kaupungin elinkeinorakennetta aletaan rakentaa, niin ensin pitää miettiä tarkasti sitä, että minkälaisiin yhtiöihin kaupungin kannattaa panostaa? Eli haluaako kaupungin johto perinteistä työtä, vai esimerkiksi ICT-alan yhtiöitä tai ehkä sen mielestä olisi paras panostaa matkailuun.
Matkailuun panostaminen toisi ehkä alueelle myös niitä haluttuja toimitusjohtajia tai start-up yritysten perustajia, jotka saattavat sitten samalla ryhtyä ajattelemaan sitä, että “siinä mukavassa kaupungissa, missä kesällä käytiin olisi hyvä lähteä tekemään bisnestä”. Tuolloin kuitenkin kaupungin pitäisi tuoda tuota bisnes puolta ikään kuin huomaamatta noiden potentiaalisten yrittäjien tietoon. Eli tuolloin voidaan hotellien sekä muiden majoituspaikkojen lähelle asettaa mainoksia, joissa markkinoidaan esimerkiksi toimitiloja, tai noiden toimitilojen mainoksia voisi löytyä myös tuon kaupungin kotisivuilta. Matkailun kautta voidaan siis lähestyä niitä ihmisiä, jotka tekevät yhtiöissä päätöksiä tällaisista asioista.
Matkailu olisi hyvä tapa saada ihmisiä kiinnostumaan mahdollisista toimitiloista
Kun puhutaan siitä, että johtaja näkee jonkun mainoksen, niin silloin pitää huomioida sellaisia asioita, että vaikka tuo johtaja ei juuri siinä lomalla tätä asiaa lähtisi hoitamaan, niin kuitenkin hän saattaa ottaa vaikka valokuvan tuollaisesta mainoksesta, missä kerrotaan toimitiloista, ja sitten loman jälkeen palata asiaan hiukan toisella tavoin pukeutuneena. Jos halutaan saada yrittäjiä kiinnostumaan kaupungista, niin silloin kannattaa lähestyä nimenomaan korkeasti koulutettuja, ja mielellään jo silloin kun he ovat vielä koulussa. Tuolloin voisi noille tuleville insinööreille sekä muille osaajille tarjota vaikka retkiä johonkin kaupunkiin, ja sen kautta esitellä mahdollisuuksia toimia yrittäjänä tuossa kaupungissa, missä ehkä käydään jossain panimossa tai muussa vastaavassa paikassa.
Tällöin kannattaa muistaa se, että ensivaikutelma on noille ihmisille erittäin tärkeä asia. Vaikka he eivät aivan vielä ole niitä enterprise-tason johtajia, niin silloin kuitenkin pitää muistaa se, että noiden ihmisten ura kehittyy kaiken aikaa. He saattavat kymmenen tai viidentoista vuoden kuluttua olla siinä tilanteessa, että ehkä oman yhtiön perustaminen on ajankohtaista, tai sitten jo oleva yritys on laajenemassa, ja laajeneva yritys tarvitsee tietenkin uusia toimitiloja, joita voisi löytyä vaikka jostain mukavasta kaupungista.
Kun ihminen lähtee miettimään sitä mihin hän ehkä oman ravintolan tai ICT-alan yhtiön laittaa toimimaan, niin hän varmaan muistaa sen, miten häntä itseään on tuossa kaupungissa palveltu. Ravintola-ala on siitä mukava toimija, että se tuo turisteja kaupunkiin, ja saattaa olla että ehkä joku liikemies matkoillaan pistäytyy noissa paikoissa syömässä. Ja ehkä hän siellä sitten sattuu tuota bisnes-puiston mainosta vilkaisemaan. Vaikka hän ei ehkä itse ole kiinnostunut uusista toimitiloista, niin hän saattaa niistä sitten mainita jollekin tuttavalleen, joka ehkä tulee katsomaan tuota paikkaa mielessään mahdollinen oman yhtiön sijoittaminen kyseiseen toimistotaloon tai bisnes puistoon.
Kommentit
Lähetä kommentti