ICC osoitti taas sen kyvyttömyyden hoitaa tutkintaa, mikä koskee sotarikoksia
Kansainvälinen rikostuomioistuin ICC (International Criminal Court) on taas kohdannut USA:n taholta painostusta, mikä johtaa siihen, että mitään sotarikoksia ei koskaan tulla tutkimaan, jos niiden kohteena ovat USA tai sen liittolaiset, ja tästä sitten voi jokainen vuorollaan vähän älähtää. Se että Venäjä, Kiina tai joku muu turvallisuusneuvoston pysyvä jäsen maa ei kuitenkaan ota asiaa sen enempää puheeksi johtuu siitä, että jos USA:n joukkojen toimia esimerkiksi Afganistanissa aletaan tutkia, niin silloin tietenkin voidaan samantien vaatia esimerkiksi sitä, että Venäjän joukkojen toimintaa kaukasiassa sekä Krimillä voidaan myös samalla ryhtyä tutkimaan, sekä tietenkin myös Kiinan asevoimien toimintaa tuossa maassa eläviä vähemmistöjä ja erityisesti uiguureja sekä myös Tiibetiläisiä kohtaan voisi saada kiusallista huomiota osakseen.
Myöskään Intia ei varmasti omaa asennettaan Jammu-Kashmirin tasavaltaa kohtaan halua tuoda kovin tarkasti julkisuuteen. Ja sama koskee monia muita maita, joiden alueella esimerkiksi muiden uskontojen harjoittaminen on kielletty, kuin valtion virallisen uskonnon. Eli maailmassa on paljon toimijoita, joiden mielestä on parempi antaa asioiden olla, kuin saattaa ketään syytteeseen jostain vakavasta kansainvälisestä rikoksesta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainv%C3%A4linen_rikostuomioistuin
YK:n ongelma on siinä, että kaikki sen päätökset tehdään Turvallisuusneuvoston viiden pysyvän jäsenmaan toimesta, ja ainakin osa noista pysyvistä jäsenmaista on jättäytynyt ICC:n ulkopuolelle. Samoin osa ICC:n jäsenistä ei noudata tuon tuomioistuimen päätöksiä. Noita turvallisuusneuvoston pysyviä jäsenmaita on myös syytetty sotarikoksista enemmän kuin mitään muuta maata Toisen Maailmansodan jälkeen. Ja jos joku noista pysyvistä jäsenmaista ei halua tehdä yhteistyötä ICC:n kanssa, niin silloin tuota maata ei voida siihen pakottaa. Ja tuolloin ICC:n kyky tuomita sotarikollisia alenee merkittävästi.
Nimittäin noilla alueilla tehdään myös ainakin jonkinlaista väkivaltaa tai viranomaisten taholta tapahtuvia ylilyöntejä kohdennetaan näihin vähemmistöihin melko tiheään tahtiin. Tuon takia USA:n toimia ei päästä tutkimaan, koska jos ICC ei tottele amerikkalaisia, niin silloin silloin sitä voidaan näihin Kiinassa sekä Venäjällä tapahtuneisiin asioihin vedoten vaatia aloittamaan tutkinnat myös noilla muilla alueilla, sekä muiden kuin USA:n toimesta tapahtuneiden sotarikosten osalta, tai sitten tuomioistuinta voidaan syyttää puolueellisuudesta.
USA:n hallitus tietenkin lukee lakia siten, että kansainvälinen laki sotavankien kohtelusta ei suojaa terroristeja tai tavallisia rikollisia, ja syy siihen että nämä Talebanin sekä Al Qaidan taistelijat oli luokiteltu terroristeiksi johtuu sekä Syyskuun 11. päivän terrori-iskuista sekä useista muista iskuista, mitkä nämä järjestöt ovat ottaneet harteilleen. Samoin Venäjä sekä Kiina perustelevat omaa toimintaansa esimerkiksi separatisteja kohtaan sillä. että tavallisia rikollisia eivät kansainväliset sopimukset suojaa, eikä esimerkiksi terroristi ole sen kummempi rikollinen kuin joku pankkirosvo.
Kaikki toimet mitä Kiina ja Venäjä tekevät omilla alueillaan katsotaan poliititoimiksi. Se että kyseessä on poliisitoimi, mikä tapahtuu valtion omaksi katsomallaan alueella oikeuttaa käyttämään rajatonta tulivoimaa, ja mikään ei rajoita tuolloin esimerkiksi kemiallisen aseen käyttöä. Ja tietenkin myös USA on toiminut kansainvälisen oikeuden kannalta erikoisella tavalla, koska se on ensin istuttanut oman hallituksen noille alueille, ja sitten tuo hallitus on pyytänyt USA:lta apua.
Kansainvälinen rikostuomioistuin ICC (International Criminal Court) on taas kohdannut USA:n taholta painostusta, mikä johtaa siihen, että mitään sotarikoksia ei koskaan tulla tutkimaan, jos niiden kohteena ovat USA tai sen liittolaiset, ja tästä sitten voi jokainen vuorollaan vähän älähtää. Se että Venäjä, Kiina tai joku muu turvallisuusneuvoston pysyvä jäsen maa ei kuitenkaan ota asiaa sen enempää puheeksi johtuu siitä, että jos USA:n joukkojen toimia esimerkiksi Afganistanissa aletaan tutkia, niin silloin tietenkin voidaan samantien vaatia esimerkiksi sitä, että Venäjän joukkojen toimintaa kaukasiassa sekä Krimillä voidaan myös samalla ryhtyä tutkimaan, sekä tietenkin myös Kiinan asevoimien toimintaa tuossa maassa eläviä vähemmistöjä ja erityisesti uiguureja sekä myös Tiibetiläisiä kohtaan voisi saada kiusallista huomiota osakseen.
Myöskään Intia ei varmasti omaa asennettaan Jammu-Kashmirin tasavaltaa kohtaan halua tuoda kovin tarkasti julkisuuteen. Ja sama koskee monia muita maita, joiden alueella esimerkiksi muiden uskontojen harjoittaminen on kielletty, kuin valtion virallisen uskonnon. Eli maailmassa on paljon toimijoita, joiden mielestä on parempi antaa asioiden olla, kuin saattaa ketään syytteeseen jostain vakavasta kansainvälisestä rikoksesta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainv%C3%A4linen_rikostuomioistuin
YK:n ongelma on siinä, että kaikki sen päätökset tehdään Turvallisuusneuvoston viiden pysyvän jäsenmaan toimesta, ja ainakin osa noista pysyvistä jäsenmaista on jättäytynyt ICC:n ulkopuolelle. Samoin osa ICC:n jäsenistä ei noudata tuon tuomioistuimen päätöksiä. Noita turvallisuusneuvoston pysyviä jäsenmaita on myös syytetty sotarikoksista enemmän kuin mitään muuta maata Toisen Maailmansodan jälkeen. Ja jos joku noista pysyvistä jäsenmaista ei halua tehdä yhteistyötä ICC:n kanssa, niin silloin tuota maata ei voida siihen pakottaa. Ja tuolloin ICC:n kyky tuomita sotarikollisia alenee merkittävästi.
Nimittäin noilla alueilla tehdään myös ainakin jonkinlaista väkivaltaa tai viranomaisten taholta tapahtuvia ylilyöntejä kohdennetaan näihin vähemmistöihin melko tiheään tahtiin. Tuon takia USA:n toimia ei päästä tutkimaan, koska jos ICC ei tottele amerikkalaisia, niin silloin silloin sitä voidaan näihin Kiinassa sekä Venäjällä tapahtuneisiin asioihin vedoten vaatia aloittamaan tutkinnat myös noilla muilla alueilla, sekä muiden kuin USA:n toimesta tapahtuneiden sotarikosten osalta, tai sitten tuomioistuinta voidaan syyttää puolueellisuudesta.
USA:n hallitus tietenkin lukee lakia siten, että kansainvälinen laki sotavankien kohtelusta ei suojaa terroristeja tai tavallisia rikollisia, ja syy siihen että nämä Talebanin sekä Al Qaidan taistelijat oli luokiteltu terroristeiksi johtuu sekä Syyskuun 11. päivän terrori-iskuista sekä useista muista iskuista, mitkä nämä järjestöt ovat ottaneet harteilleen. Samoin Venäjä sekä Kiina perustelevat omaa toimintaansa esimerkiksi separatisteja kohtaan sillä. että tavallisia rikollisia eivät kansainväliset sopimukset suojaa, eikä esimerkiksi terroristi ole sen kummempi rikollinen kuin joku pankkirosvo.
Kaikki toimet mitä Kiina ja Venäjä tekevät omilla alueillaan katsotaan poliititoimiksi. Se että kyseessä on poliisitoimi, mikä tapahtuu valtion omaksi katsomallaan alueella oikeuttaa käyttämään rajatonta tulivoimaa, ja mikään ei rajoita tuolloin esimerkiksi kemiallisen aseen käyttöä. Ja tietenkin myös USA on toiminut kansainvälisen oikeuden kannalta erikoisella tavalla, koska se on ensin istuttanut oman hallituksen noille alueille, ja sitten tuo hallitus on pyytänyt USA:lta apua.
Kommentit
Lähetä kommentti