Siirry pääsisältöön

Mihin katosivat antiikin ihmekoneet?



Heronin aeolipiili (Heron Aleksandrialainen)

Kun puhutaan esimerkiksi kuolemansäteestä, jota käytettiin Aleksandrian puolustuksessa, niin silloin me unohdamme, että kuolemansäde voi tarkoittaa esimerkiksi alkoholilla täytettyjä altaita, jotka sytytetään parabolisen peilin avulla.  Tai kyseessä voi olla esimerkiksi sähköllä ladattu kide tai muu esine, joka heitetään tai josta muuten johdetaan sähköä noihin alkoholilla täytettyihin altaisiin. Kyseessä voisi olla myös hyvin ohuen suuttimen läpi johdettu "kreikkalainen tuli", polttotaisteluaine, jonka tehoaineina saattoi olla alkoholi, eukalyptusöljy sekä mahdollisesti salpietari eli urea. 

Käyttivätkö kreikkalaiset ehkä magnetisoituja nuolia? Jos ajatellaan rautaa, niin rauta muuttuu magneettiseksi jos sitä pitää tarpeeksi kauan pohjois-etelä suunnassa. Jos tuo magnetisoitu rautanuoli on tarpeeksi kauan pyörivän magneettisen rauta-astian sisällä, kehittyy siihen huomattava sähkövaraus. 

Antiikin aikaan ihmisillä oli melko kehittynyttä teknologiaa. Saattaa olla, että esimerkiksi kreikkalaiset tunsivat esimerkiksi Arkhimedeen ruuviin perustuvan potkurijärjestelmän, jonka avulla he saattoivat liikuttaa laivojaan myös tuulta vastaan. Tuollainen järjestelmä voisi saada voimansa aeolipiilista, jollaisen esimerkiksi Heron Aleksandrialainen aikoinaan rakensi. Voi olla että antiikin ihmiset tunsivat kemiallisen pariston, eli paljon puhuttu Bagdadin paristo saattoi kehittää sähköä hapon sekä kahden eri metallin, välillä joista toinen on toista jalompi. 

Ja varmasti antiikin ihmiset tunsivat luonnonsähkön. Eli jos korkealle paljaan mäen päälle laitettiin metallinpala puukepin päähän, niin silloin tuohon metallinpalaan varastoitui sähköä. Tämä tarkoittaa sitä, että Bagdadin paristo saattaa olla kondensaattori, joka varattiin esimerkiksi korkean kepin päähän asetetun metallinpalan avulla. Mutta saattaa olla, että antiikin ihmiset osasivat jopa lentää. Eli he varmasti tiesivät mitä tapahtuu, jos nuotion päälle asetetaan pussi. Nouseva ilma nostaa silloin pussin ilmaan. 

Saattaa olla että Heron Aleksandrialainen kehitteli myös vesivoimalla toimivia koneita. Nuo koneet saattoivat perustua siihen, että putki nosti vettä ylhäällä olevaan altaaseen, ja sitten tuo vesi laskettiin Arkhimedeen ruuvin läpi alempana olevaan altaaseen. Tämän jälkeen alipaine vetää veden takaisin ylös. Samalla tuo ruuvi pyörittää väkipyörästöä. Periaatteessa tällä tavoin voidaan tehdä generaattori, joka tuottaa sähköä pyörivän liikkeen avulla. Mutta jos Heron Aleksandrialainen olisi halunnut tuottaa sähköä generaattorin avulla, niin hänen olisi pitänyt panna magnesiitin paloja pyörivälle tasolle, joka pyörii magneettisen renkaan sisällä. 

Aeolipiilin avulla voidaan magneettista rengasta pyörittää kompassineulan ympärillä. Tuolloin tämä väline lataa neulaan sähköenergiaa. Tuohon aikaan kompassi oli pieni vedessä kelluva taso, jonka päällä oli magnetisoitu rautakappale. Jos tuo rautakappale oli pyörivän magneettisen astian sisällä, niin se muuttui generaattoriksi. 

Jos taas palaamme tuohon aeolipiiliin, niin silloin meidän pitää muistaa, että jos tuo väline oli sijoitettu kelluvan tason päälle, niin tuo taso voi pyöriä hyvinkin nopeasti. Ja jos tuohon tason päälle pudotetaan vaikka helmiä tai kuulia, niin ne voivat lentää melko pitkälle. Eli kokeiliko Heron ehkä mahdollisesti myös jonkinlaisia konekivääreitä, joissa pyörivä taso antaisi projektiilille voimaa. Mutta sitten meidän pitää tietenkin muistaa se, että kaikki mitä Heron kokeili ei ehkä toiminut. 


https://www.mikrobitti.fi/uutiset/mihin-ihmekoneet-katosivat-lahes-2000-vuodeksi-antiikin-aleksandriassa-keksittiin-kolikkoautomaatti-ja-nahtiin-hoyrylla-liikkuvia-vaunuja/68384bfc-40dd-4783-9a0c-43bbd66ff080


https://fi.wikipedia.org/wiki/Arkhimedeen_ruuvi

https://fi.wikipedia.org/wiki/Heron_Aleksandrialainen

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ...

Miksi Venäjä lähettää miehiä varmaan kuolemaan?

Yllä: Kommandopipo luo kasvottomuutta, ja henkilöllisyyden peittäminen on tietenkin joillekin lupa kaikkeen. Sen turvin voidaan tehdä rikoksia sekä simputtaa alaisia. Samalla tietenkin kommandopipon avulla sotilaan persoonallisuus saadaan poistettua, mikä tekee simputtamisesta sekä alaisten uhraamisesta helpompaa. Eikä kukaan myöskään näe sitä, jos miehet vaihtuvat joka kuvassa. Eli suuret tappiot voidaan peittää kätkemällä sotilaiden henkilöllisyys.  Miten tehdään omien miesten surmaamisesta helppoa? Peitetään miesten kasvot sekä väitetään heitä rikollisiksi. Tuolloin tietenkin rikosten lajit voidaan unohtaa mainita. Eli onko esimerkiksi Venäjän vangeista kootuissa osastoissa oikeasti väkivaltarikollisia vai onko mukana myös esimerkiksi Putinin vastustajia. Väkivaltarikollisten esitteleminen tekee tietenkin noiden miesten uhraamisesta helpompaa. Kun komentaja ajattelee lähettävänsä pahoja ihmisiä kuolemaan, niin se auttaa tukahduttamaan omantunnon.  Muutama päivä sitten oli I...

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä ...