tiistai 17. tammikuuta 2023

Vartijat ovat vieläkin julkisuudessa.



Vartijoiden tapaa kohdella asiakkaista on puitu pitkin vuoden alkua, eikä tälle alaan kohdistuvalle räntäsateelle ole ilmeisesti tulossa loppua ainakaan vähään aikaan. Alla on linkki Ilta-Sanomien juttuun aiheesta, joka käsittelee vartijoiden toimintaohjeita. Siis teinit, narkomaanit sekä päihdeongelmaiset pitäisi Securitaksen työnjohtajien mielestä ajaa suoraan ulos, ja jos joku liikkeiden työntekijä pyytää vartijaa paikalle, niin silloin asiakas pitää heittää välittömästi ulos. No, asia kyllä on niin, että jos jonkun myymälän työntekijän ilmoitus riittää, niin silloinkin ollaan sellaisessa tilanteessa, että tuo ilmoitus mahdollistaa toisen yrittäjän liiketoiminnan häiritsemisen. 

Voi olla että ostoskeskuksen liikkeet ovat vartiointiyhtiön asiakkaita, mutta kuitenkin tavalliset ihmiset ovat ostoskeskuksen asiakkaita. Ja jos sitten toinen ostoskeskuksessa asioiva "tavallinen asiakas" haluaa jonkun toisen "tavallisen asiakkaan" poistuvan, niin poistaako vartija tuolloin tuon toisen tavallisen asiakkaan?

Tuolloin nimittäin tuo kilpailevan yrityksen työntekijä voi sanoa, että hankala asiakas meni viereiseen liikkeeseen. Esimies oli myös ohjeistanut että jos "joku näyttää häiriköltä, niin silloin hänet pitää poistaa". Eli pelkkä vartijan mielipide riittää poistamiseen, ja silloin varmasti voi käydä niin, että vartija alkaa poistaa henkilöitä, jos heidän naamansa ei satu miellyttämään. Mutta sitten kun ajatellaan esimerkiksi sitä, että asiakasta kutsutaan "rotaksi", niin silloin kyllä vähän tuntuu siltä, että kyseessä on joku katujengeiltä opittu toiminta.

Siis jos asiakas tekee poistamisesta ilmoituksen, niin silloin häntä voidaan kohdella "rottana" tai "vasikkana", mikä ei varmaan ole kovin loistavaa mainosta kaiken maailman vartijoille. Mutta siis onko tämä toimintamalli aivan uutta Suomessa, vai onko tämä sosiaalinen media ollut syynä siihen, että vartijat eivät enää pääse niin vähällä kuin ennen. Kun vartijoiden toimintaohjeita verrataan esimerkiksi Iso-Omenan tapaukseen, niin tuossa Iso-Omenan tapauksessa vartijat toimivat toisen asiakkaan pyynnöstä tai käskystä. Eli siinä ei aloite toimintaan, joka johti asiakkaan kuolemaan tullut mistään liikkeestä tai kauppakeskuksen työntekijältä, vaan ihan muualta. 

Siis järjestyksen valvojien työ on varmaan hyvin vaihtelevaa. Siinä varmaan tavataan usein esimerkiksi itsetuhoisia nuoria, mutta sitten kun puhutaan esimerkiksi jotenkin huomiota herättävästi käyttäytyvän henkilön poistamisesta, niin onko tuolloin noudatettu edes oman esimiehen antamia käskyjä tai ohjeita? Onko esihenkilö ohjeistanut siihen, että vartijan pitää poistaa asiakas aina, jos joku nyt sattuu tätä pyytämään. Ja koskeeko tuo ohjeistus myös tilannetta, missä poistamista pyytää toinen asiakas? Tietenkin PAM pyytää vartijoille työrauhaa, eikä varmaan kukaan toivo tällaista julkisuutta, jos vaikka sattuu itse joutumaan syytteeseen. Mutta jostain syystä tämä vartijoiden ja järjestysmiesten toiminta on saanut aikaan todella suuren kohun. 


https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bbef45e6-3184-4569-bca2-576977fe883f


Alla leikkeet Ilta-Sanomien jutusta








https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bbef45e6-3184-4569-bca2-576977fe883f

https://ajatuksiakahvikupinaaressa.blogspot.com/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Pitäisikö maassamme myös huippulahjakkaita ryhtyä huomioimaan?

  Meillä Suomessa peruskouluissa huomioidaan aina kaikkein huonoimpia oppilaita. He tekevät tehtäviä ehkä hiukan hitaammin kuin keskiverto-o...