Siirry pääsisältöön

Olojen normalisoitumisesta kertoo se, että Pääministeri Sanna Marinia on alettu kohdella kuin normaalia poliitikkoa




Olojen normalisoitumisesta kertoo se, että Pääministeri Sanna Marinia on alettu kohdella kuin normaalia poliitikkoa, mikä tarkoittaa että häntä lyödään kuin vierasta kotieläintä mediassa sekä politiikassa, kun kaikki haluavat päästä kalifiksi kalifin paikalle. Eli suomeksi sanottuna: Sanna Marinin suosio on laskenut. Ja se kertoo siitä, että maamme on palaamassa normaaliin koronaepidemian jälkeen. Tai siis ilmeisesti korona olisi jo aisoissa, jos ihmiset olisivat viitsineet hakea rokotuksen. Ainakin jos lehtitietoja on uskominen, niin rokotetut eivät kuormita terveydenhuoltoa niin paljon. Joten se rokote kannattaa käydä ottamassa, jotta eteen ei tule mitään yllätyksiä. Se mistä COVID-19 on lähtöisin jää ilmeisesti historian hämärään. 

Tai siis korona jyllää edelleen mutta rokotettujen ei tarvitse siitä ilmeisesti välittää. Mutta se että Sanna Mariniin on alettu kohdistaa kritiikkiä, kertoo siitä että maamme on palaamassa normaaliin tilaan. Eli tulevia vaaleja odotellessa aletaan taas hakea näkyvyyttä eikä silloin enää muisteta sitä, mitä koronanyrkki olisi voinut maallemme tehdä. Tai mitä sen olisi pitänyt tehdä saattaa olla jyrkästi eri asia kuin mitä sen suunniteltiin tekevän. 

Krista Kiurun mukaan hallituksella on oikeus painaa hätäjarrua, jos sitten sattuu käymään niin, että koronavirus saa aikaan suuremman epidemian. Jotenkin itseäni mietityttää Kiurun jatkuva pessimismi, eli jatkuvasti pitää olla valmiina painamaan jarruja. Kaikki me tiedämme sen, että korona etenee rokottamattomien keskuudessa. Samoin me tiedämme myös sen, että jossain viidakossa saattaa olla uusi pandemia liikkeellä. Ja mitä sitten teemme jos uusi pandemia seuraa välittömästi? 

Tai sitten todellisuus on myös ristiriidassa kaiken sen kanssa mitä on suunniteltu. Sanna Marin sai loistavasti tukea koronatoimille, jotka ovat jatkuneet kiitettävän pitkän aikaa. Se mitä hyötyä noista teoista sitten oli jää arvailun varaan. Tai se mitä muuta olisi voitu tehdä  kuin käskeä ihmisiä pysymään sisällä sekä odottaa rokotteen valmistumista ei ainakaan olla kovin paljoa käsitelty. Mutta kuten me tiedämme, niin missään nimessä Sanna Marin ei ole enää politiikan ulkopuolella. Hän on pudonnut suuren suuresta roolistaan maan johtajana takaisin maan pinnalle tavalliseksi kuolevaiseksi ja poliitikoksi, jolla on aivan samat ongelmat kuin muillakin poliitikoilla. 

Onko maamme koronastrategiaa koskaan arvioitu kriittisesti? Siis onko koskaan kyseenalaistettu esimerkiksi sitä, kuinka järkevä toimenpide maan laittaminen kiinni oikeasti oli? Tällä tarkoitan sitä, että miten esimerkiksi varuskunnissa tai jossain supermarketissa voidaan pitää kiinni esimerkiksi turvaväleistä? Tai miten joku ulkomainen siirtotyöläinen ei voi tuoda koronaa Suomeen? Eli koronavirus voi sitten kyllä tarttua myös siirtotyöläisen sekä myös maahan palaavien turistien kautta. Tällä tarkoitan sitä, että vaikka maamme on suljettu, niin missään nimessä oman maamme kansalaista ei saa jättää lain mukaan ulkomaille. 

Mutta oliko sitten niin kauhean suuri ongelma tai vahinko, jos Sanna Marin ei saanutkaan koronaa kuriin? Jos hän olisi saanut aikaan sen, että epidemia olisi laantunut poikkeustilan aikana, niin me ehkä sitten olisimme saaneet katsella häntä seuraavat 30 vuotta, kun tuota hallitusta olisi markkinoitu kansalle hallituksena, joka selätti koronan. Mutta kuten tiedämme, niin koronan luoma konsensus varmasti jää mieleen lyhytaikaisena sekä samalla ehkä myös pelottavana asiana. Nimittäin demokratia tarvitsee oppositiota. Ilman oppositiota ei kaikkia lakeja tarkastella joka puolelta.

Eli vaikka meillä olisi kuinka epidemia, niin silti meidän pitää kuitenkin aina muistaa se, että joku päivä epidemia tai poikkeustila loppuu. Ja olisiko tämä poikkeustila sitten asia, jota kannattaa miettiä myös Eduskunnassa? Onko yksinkertainen enemmistö oikea taho tekemään päätöksiä esimerkiksi poikkeuslakien käyttöönotosta? Ja mitä sitten jos esimerkiksi Eduskunta perustelee päätöstä poikkeustilasta joku päivä sillä, että se ei vain halua lähteä uusiin vaaleihin? Eli pitäisikö tästä poikkeustilasta kuitenkin keskustella? Eli pitäisikö poikkeuslain käyttöön olla jotain lisäyksiä, joilla estetään esimerkiksi noiden lakien väärinkäyttö? 


https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/politiikka/tuore-tutkimus-tyytyv%c3%a4isyys-marinin-hallitukseen-laskenut-%e2%80%93-niukka-enemmist%c3%b6-kuitenkin-yh%c3%a4-tyytyv%c3%a4inen/ar-AAQefn6?ocid=msedgdhp




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ...

Miksi Venäjä lähettää miehiä varmaan kuolemaan?

Yllä: Kommandopipo luo kasvottomuutta, ja henkilöllisyyden peittäminen on tietenkin joillekin lupa kaikkeen. Sen turvin voidaan tehdä rikoksia sekä simputtaa alaisia. Samalla tietenkin kommandopipon avulla sotilaan persoonallisuus saadaan poistettua, mikä tekee simputtamisesta sekä alaisten uhraamisesta helpompaa. Eikä kukaan myöskään näe sitä, jos miehet vaihtuvat joka kuvassa. Eli suuret tappiot voidaan peittää kätkemällä sotilaiden henkilöllisyys.  Miten tehdään omien miesten surmaamisesta helppoa? Peitetään miesten kasvot sekä väitetään heitä rikollisiksi. Tuolloin tietenkin rikosten lajit voidaan unohtaa mainita. Eli onko esimerkiksi Venäjän vangeista kootuissa osastoissa oikeasti väkivaltarikollisia vai onko mukana myös esimerkiksi Putinin vastustajia. Väkivaltarikollisten esitteleminen tekee tietenkin noiden miesten uhraamisesta helpompaa. Kun komentaja ajattelee lähettävänsä pahoja ihmisiä kuolemaan, niin se auttaa tukahduttamaan omantunnon.  Muutama päivä sitten oli I...

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä ...