Heikon signaalin havaitseminen on kuin etsisi tulikärpästä katulamppujen keskeltä.
Heikon signaalin havaitsemista voidaan verrata siihen, että yritetään etsiä tulikärpänen katulamppujen keskeltä. Katulamppujen valo peittää tulikärpäsen lähettämän valon. Jos ajatellaan lehtiuutisia sekä muita tietolähteitä, niin silloin voidaan sanoa että tuo lehtijuttujen sekä esimerkiksi urakoiden hinnoittelun kautta saatu signaali saattaa pyöriä jonkin asian ympärillä, mitä ei sanota ääneen, mutta joka on olemassa.
Voidaanko heikko signaali vaientaa? Saattaa olla niin, että yritys vaientaa tai peittää heikkoa signaaleja muuttaa ne näkyviksi. Ja tuolloin sitten nuo heikot signaalit saattavat muuttua trendiksi. Ja laajetessaan trendi voi skaalautua läpi koko yhteiskunnan muuttuen megatrendiksi, joka on asia mikä voidaan havaita läpi koko liiketoimintaympäristön. Tai ehkä tuo megatrendi sitten skaalautuu läpi koko yhteiskunnan, muuttuen ehkä hyvinkin näkyväksi osaksi vaikkapa katukuvaa.
Se että esimerkiksi kaapeli urakoiden hinta kohoaa tarkoittaa sitä, että kaapeleita aletaan uusia hyvin nopealla tahdilla, ja se saattaa merkitä sitä, että esimerkiksi jokin uusi ratkaisu on tulossa internetiin. Heikkojen signaalien havaitseminen sekä niiden merkityksen tajuaminen on asia, mikä saattaa antaa toimijalle etulyöntiaseman.
Heikkojen signaalien tunnistaminen auttaa siihen, että voidaan ennustaa tulevaisuutta. Mutta kun heikko signaali on muuttunut uutiseksi, on siitä tullut trendi. Periaatteessa heikko signaali on havaittavissa siitä, että jotain asiaa hehkutetaan mediassa. Ja tuo asia on ehkä yhteneväinen sekä kaikkia liiketoiminta- ja yhteiskunnallisia sektoreita yhdistävä prosessi, joka sattuu vähän joka puolella.
Yksi merkki siitä että jotain uutta ja ihmeellistä on tulossa on se, että ympäri maata yhtiöt sekä yksityiset toimijat haluavat jotain remontin lajia. Tai oikeastaan se, että esimerkiksi teknologia-yritysten sekä niiden johtajien terävin kärki varustautuu jollain tietyllä välineellä, tai hankkii jotain tiettyjä ratkaisuja kuten kaapeleiden uusimisia tai muuta vastaavaa. Jos yhtiön johto voi havaita heikon signaalin eli asian mikä ehkä yhdistää jokaista toimialaa tai yhteiskunnan tasoa ennen muita, niin se voi säästää huomattavasti rahaa.
Jos asialla on vaikutusta, niin se aiheuttaa reaktioita. Mitä suurempi reaktio on kyseessä, niin sitä suurempi vaikutus tuolla asialla on. Merkityksetön asia ei aiheuta reaktiota. Ja jos kyseessä on tiukka vastarinta, niin silloin pitää aina kysyä että kuka vastustaa, ja mikä tuon vastarinnan argumentti on? Siis onko kyseessä tunteisiin vetoava kirjoitus. Vai perustuuko kirjoitus faktoihin?
Yksi esimerkki siitä että jollain asialla on merkitystä on seurata muutosvastarintaa. Se mikä vastustaa muutosta on usein työväestön vanhin sekä pisimpään työelämässä vaikuttanut osa. Nuo henkilöt eivät ehkä enää halua lähteä päivittämään omaa osaamistaan. Ja siksi he useimmiten vastustavat muutosta. Sen takia kannattaa aina seurata sitä, miten esimerkiksi lehdistö asennoituu joihinkin asioihin. Samoin kannattaa miettiä sitä, että ketä mikäkin asia palvelee?
Siis heikko signaali on kuin säie, joka kulkee läpi erilaisten kirjoitusten sekä muiden julkaisujen. Nuo julkaisut saattavat vaikuttaa olevan täysin erillisiä sekä itsenäisiä sekä edustavan täysin erilaisia toimialoja. Mutta jos noita julkaisuja katsellaan hyvin tarkasti, niin voidaan huomata, että niissä toistuu jokin tietty teema. Tuo toistuva asia saattaa olla esimerkiksi tietty sanamuoto tai joku teema, joka kerran toisensa jälkeen toistuu julkaisuissa. Seuraamalla näitä asioita voidaan etsiä sitä, että onko noiden asioiden takana ehkä sama taho.
Kommentit
Lähetä kommentti