Mitä jos olisin jotain muuta kuin mitä olen?
Miksi
emme voi vain olla? Siinä vasta kysymys, minkä monet meistä joskus
kohtaavat? Kas kun meistä jotkut ovat syntyneet sellaisiksi, että he
eivät halua vain olla. He haluavat vaikuttaa, ja kuitenkaan emme voi
vain olla. Emme koskaan voi olla kasveja, jotka vain ovat. Vai onko niin
että kasvit vain ovat ja seisovat metsässä odottamassa, että metsuri ne
tulee korjaamaan pois.
Jos ajattelemme että puut ovat olemassa
vain sitä varten, että korjaamme ne pois metsästä omaan takkaan niin
silloin me ajattelemme asioista vain oman itsemme kautta. Me olemme
maailman napa, ja jos joku muu on jotain muuta mieltä, niin silloin hän
saa kuulla kuka hän on. Eli hän vastustaa maailman napaa, eliölajien
Aurinkokuningasta, jolla sitten tietenkin on oma hierakiansa, koska joku
haluaa aina olla päällikkö. Siis yhdessä me luonnon herrat ja rouvat
emme voi tehdä mitään päätöksiä tasa-arvoisesti.
Me tarvitsemme
auktoriteetteja sekä johtajia, jotka hoitavat ajattelun puolestamme.
Ilman esimiestä sekä valtavaa hierarkiaa emme voisi edes kuvitella
elävämme maailmassa. Me tarvitsemme johtajia, jotka määräävät mitä
meidän pitää tehdä. Ilman johtajia maailma syöksyy suoraan
mielipuolisuuden alkulähteille, ja mitä siitä tulisi jos joku meistä
sitten eläisi ilman johtajaa? Siis me muuttaisimme elämämme
itseohjautuvaksi?
Mitä varten me silloin olisimme olemassa? Ketä
me voimme haukkua, jos kotona oleva vaaka sattuu näyttämään vähän
ylimääräisiä kiloja? Me voimme sanoa aina että olemme olleet niin
kiireisiä, että emme ole ehtineet lenkille. Tai ehkä sitten pomon
pitäisi sanoa myös esimerkiksi ruokailusta sekä liikunnan merkityksestä.
Mutta ehkä me menemme mieluummin lääkäriin. Ja sitten taas edessämme
istuu auktoriteetti, joka kysyy kaiken maailman mukavia kysymyksiä,
kuten montako kilometriä kävelet viikossa. Sitten hän voi sanoa että
“tarvitset ehkä hiukan lisää liikuntaa”. Tai sitten hän voi sanoa, että
ruokailutottumusten muuttaminen voisi auttaa asiaa, ja jos pizzat jättää
pois illalla, niin silloin saattaa myös uni parantua, kun vatsaan ei
enää koske.
Mutta mitä varten me aikuiset uskoisimme jotain
kandidaattia? Ehkä me sitten menemme työmaalle ja sanomme, että “mikä
lie kloppi siellä lääkärissä sitten taas olikaan työssä, kun ei syytä
lihavuuteen sekä happovaivoihin löytänyt”. Siis saattaa olla ettei
päähenkilö ollut aivan rehellinen kun häneltä kysytään ruokailuista.
Miksi ihmeessä lääkäri kysyy vatsaa valittavalta potilaalta tämän
ruokavaliosta sekä alkoholin käytöstä? Ja ehkä hän mainitsee sitten
menevämme seuraavaksi tasokkaalle yksityislääkärille. Tuolloin
yksityislääkäri ehkä sanoo samat sanat kuin se terveyskeskuksen
harjoittelija.
Mitä hänelle kuuluu, jos joka ilta ennen
nukkumaanmenoa syön muutaman palan pepperoni- jalapeno-pizzaa, ja ahdan
koko päivän vatsaani suklaata sekä salmiakkia? Siis eivät nuo ruoat ole
koskaan ennenkään minua kaataneet, joten vika pitää löytää muualta.
Tuolloin lääkäri ehkä yrittää sanoa, että ihmettelee miksi ylipäätään
saan unta? Tai ehkä hän soittaa pomolle, joka sitten sanoo asiasta
alaisilleen eli kutsuu tämän palaveriin, ja sanoo sanat “kuule sinun
lääkärisi soitti minulle sanoen, että sinun pitäisi vähän liikkua
enemmän”. Tai ehkä lääkäri ja pomo ottavat käyttöön stereo-moodin, missä
he huutavat samasta asiasta kuorossa tuolle työntekijälle- Sitten hän
voi kotona purkaa pahaa mieltä vaimolle tai lähiökapakan “Pentille”, ja
kertoa millainen asia häntä kohtasi työpaikalla. Mitä se niille kuuluu
mitä kukin pistää suuhunsa, voi tarinamme päähenkilö sitten kysyä, kun
hän ahtaa illan päätteeksi lihapiirakkaa naamaansa jossain
nakkikioskilla.
Kuten eräässä Heikki Kinnusen esittämässä
sketsissä todettiin, niin kaikella on merkitys. Eli jos peräsuoli menee
tukkoon, niin silloin me varmasti muistamme tuon ehkä muuten niin turhan
elimen merkityksen. Yleensä emme ajattele kloaakki suolta kovin paljoa,
mutta sitten joskus liitämme tuon elimen johonkin sellaiseen mitä
joskus aina kohtaamme, ja johon liitämme muistoja, joita emme ehkä halua
kertoa ruokapöydässä tai yhtään missään.
Siis jos ei mikään
sanoo jotain, niin silloin hän loukkaa muita ihmisiä todella paljon. Ja
jos ihminen on saanut ylemmän aseman jossain joukossa, niin silloin hän
saa omasta mielestään loukata tuota alamaisena pitämäänsä henkilöä
mielin määrin. Kuitenkin joskus kysyn että mikä saa ihmisen nostamaan
itsensä toisen yläpuolelle?
Eräässä kirjoituksessa sanottiin,
että joku asia altistaa henkilön kapinoimaan sekä kyseenalaistamaan
auktoriteetteja sekä niitä jotka itseään pitävät auktoriteettina. Siis
pitääkö ihmistä totella siksi, että hän vain sattuu ajattelemaan
olevansa joku Euroopan omistaja? Jos joku tulee esimerkiksi
laivamatkalla toisen eteen, ja ilmoittaa olevansa auktoriteettina
itseään pitävä henkilö, ja käskee toisen hypätä mereen, niin pitääkö
tämän toisen totella? Siinä päivän polttava kysymys, johon ehkä joskus
saamme sellaisen vastauksen, että sen joku vielä julkaisee.
Ehkä
itse en tuota ihmistä tottele mutta teenkö silloin väärin tai en? Siis
jos en hyppää mereen kaivoon toisen käskystä, niin silloin tietenkin
vastustan tätä henkilöä, mutta kuitenkin voisin sanoa, että myös minä
voisin sitten sanoa olevansa sellainen itseään auktoriteettina pitävä
henkilö, joka haluaa olla laivassa sen matkan loppuun asti. Joten
silloin vastakkain ovat kaksi itseään auktoriteettina pitävää henkilöä,
jolloin kannattaa hakea ylempi auktoriteetti paikalle. Ehkä laivan
kapteeni voi sanoa sitten voinko jatkaa matkaa laivassa sen matkan
loppuun, vai pitääkö minun ehkä soutaa tai uida maihin?
Mikäli
toinen henkilö sitten pitää itseään auktoriteettina, niin mikä tekee
hänestä auktoriteetin? Jos ajatellaan että ihminen kapinoi
auktoriteetteja sekä itseään auktoriteetteina pitämiään henkilöitä
vastaan, niin tietenkin itse ymmärrän että poliisi sekä valtion
edustajat ovat auktoriteetteja. Mutta mitä sitten jos itse sattuisin
pitämään itseäni auktoriteettina? Siis pitääkö muiden sitten totella
minua, koska satun ajattelemaan että olen auktoriteetti? Ja mikä sitten
tekee minusta auktoriteetin?
En usko että yhtään mikään. Siis
jos ihminen vain ajattelee olevansa auktoriteetti, niin mikä oikeuttaa
hänet komentelemaan muita? Entä jos me kaikki sitten ajattelemme
olevamme auktoriteetteja, ja sitten lopulta kohtaamme tilanteen että
toisen auktoriteetin pitää väistää? Mitä jos joku paikallinen pultsari
ryhtyy ajattelemaan olevansa auktoriteetti? Onko muiden sitten toteltava
tuota henkilöä, koska hän sattuu ajattelemaan olevansa koko maailman
suurin ihminen.
Ja vaikka kuinka haluan sanoa seuraavat sanat,
niin silloin harmikseni joudun toteamaan, että minä valehtelen. Minä
voin hetken haluta olla joku puu, mutta kuitenkaan en voi sitten puuksi
muuttua.
Joka talvi, haluan olla jotain muuta, kuin mitä
olen. Haluan olla lumihiutale, puro tai puu. Silloin voisin olla jotain,
mihin kylmä ei koske. Joka kerta kun jotain tapahtuu haluan olla jotain
sellaista, mitä en voi olla. Miksi haluan olla sellaista, mitä en ole,
miksi minä olen sitä mitä olen? Jos olen lumihiutale, olen osa
kokonaisuutta, jos olen puu olen yksi puu vain. Ja jos olen osa metsää,
niin silloin olen osa jotain suurta kokonaisuutta.
Itselläni ei
varmaan mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta olisi, mutta metsän
kohdalla tietenkin kokonaisuus olisi suurta ja sen jäsenet sulautuisivat
loistavasti yhteen, ja yksikään puu ei varmaan muista poikkea. Kaikki
puut ovat samanlaisia, senhän tietää jokainen, mutta sitten kuitenkaan
emme voi olla huomaamatta pieniä eroja jokaisessa samanlaisessa puussa.
Suurta
ja käsittämätöntä kokonaisuutta, ja tuolloin vain olisin. Ja sitten
taas voidaan palata alkuun ja sanoa, että jos olisin lumihiutale, niin
lämmin tuhoaisi minut. Jos olisin vain yksi puu puiden joukossa, niin
monitoimikone kaataisi minut, ja jos vain olisin olisin joku huonekalu.
Merkityksetön sekä ehkä ruma, ja sitten yhtenä päivänä joku iskee
varpaansa minuun, jolloin minulla on sitten merkitystä. Jos tuo ihminen
sitten suuttuisi oikein paljon, niin hän veisi minut ulos, ottaisi
kirveen ja tekisi minusta siis huonekalusta polttopuuta.
Tai
sitten voisin olla esimerkiksi isoäidin suuri sekä mahtavan arvokas
perintönä suvussa siirtyvä huonekalu, jonka päällä on istunut Ruotsin
Kuningas Kustaa II Adolf, kun hän on lähtenyt opettamaan Eurooppaan,
mitä kieltä kirkossa pitäisi puhua. Tuollaista huonekalua ei tietenkään
hävitetä, koska se on se perheen ylpeys, vaikka siinä meidän perheen
päällikkö sitten katkaisisi varpaansa.
Kommentit
Lähetä kommentti