torstai 4. maaliskuuta 2021

Maapallon ilmakehän tilan parantaminen on pitkän tähtäyksen prosessi, ja vetytalouteen siirtyminen varmaan nopeuttaisi tätä prosessia


 

.

Maapallon ilmakehän tilan parantaminen on pitkän tähtäyksen prosessi, ja vetytalouteen siirtyminen varmaan nopeuttaisi tätä prosessia

Miksi kaikkia asioita tarkastellaan aina lyhyen tähtäimen kaavalla? Eli jos ajatellaan että Maapallon ilmasto lämpiää, koska siitä poistuvat hiukkaset, ja ilmakehän kirkastuminen tuo Auringon energian maan lähelle, niin tuolloin kannattaa sitten ajatella myös vähän pidemmälle.

Eli ilmakehän puhdistuminen on prosessi, jonka aikana tietenkin aluksi koetaan asioita, jotka ovat meille uusia. Yksi niistä on tietenkin ilmakehän lämmön hetkellinen kohoaminen, mutta kuten tiedämme, niin pitkällä tähtäyksellä ilmakehän lämpötila laskee.  Mutta ensin tietenkin pienhiukkaset poistuvat ilmasta, jolloin pilvisyys vähenee.

Jos puolet Saharasta peitetään aurinkopaneeleilla, niin se nostaisi Maapallon lämpötilaa puoli astetta, sanotaan joissakin lehtijutuissa. Se ehkä pitää aurinkopaneelien kohdalla paikkansa, koska ne ovat tummempia kuin hiekka, ja mustat aurinkopaneelit sitten imevät Auringon lämpöä eri tavalla kuin vaalea Saharan hiekka. Noiden aurinkopaneelien avulla voidaan meriveden vettä muuttaa vedyksi ja hapeksi, ja samalla saadaan esimerkiksi natriumia sekä klooria. Tuota vetyä voidaan polttaa olemassa olevissa laitoksissa, mikä sitten vähentäisi ilmakehän saastepitoisuutta.

Vetyä polttoaineenaan käyttävä auto voi tuottaa polttoaineena käytettävän vedyn sisäisesti elektrolyysin avulla

Vetykäyttöisen auton etuja tavalliseen autoon verrattuna on se, että vety ja happea voidaan tuottaa autossa itsessään olevassa elektrolyysi kammiossa, missä vettä hajotetaan vedyksi ja hapeksi elektrolyysin avulla. Tuolloin hybridiauto voidaan varustaa vedyn varastointiin sopivalla tankilla sekä nesteytys laitteistolla, jossa vetykaasun lämpötila lasketaan hyvin matalaksi, jolloin se nesteytyy. Eli tuollainen järjestelmä voidaan asentaa hybridiautoon tai lentokoneeseen. 

Ja vetyä voidaan käyttää joko polttokennoissa tai turbiineissa. Tuolloin hybridiauto voi ajaa sähkömoottoreilla sekä perinteisillä akuilla pieniä matkoja, mutta sitten pidemmillä matkoilla voidaan ottaa käyttöön polttokennot. Elektrolyysi tarvitsee vain vettä ja sähkö, jotta sen avulla voidaan tuottaa polttoainetta vetykäyttöiselle autolle.

Kun puhutaan esimerkiksi siitä, että aurinkopaneelit lämmittävät ilmakehää, niin saatetaan olla oikeassa. Mutta tuolloin saatetaan unohtaa se, että samalla myös esimerkiksi teollisuuden sekä lämmityksen takia ilmakehään pääsevän hiilidioksidin määrä vähenee, ja yhdessä ilmakehän puhdistumisen kanssa saattavat pitkä-aikaiset vaikutukset olla päinvastaiset, kuin mitä lyhyen tähtäimen vaikutukset ovat. Eli lyhyellä tähtäimellä ilmakehä saattaa lämmetä, mutta jos sitten voidaan maakaasu korvata vedyllä energianlähteenä, niin pitkällä tähtäyksellä saadaan aikaan toivottuja tuloksia.

Lyhyellä tähtäimellä ilmansaasteiden määrän vähentyminen saa aikaan sen, että ilma muuttuu lämpimämmäksi, koska erityisesti Auringon säteilyä pääsee silloin maahan asti, ja ensin ilmakehästä poistuu tietenkin hienojakoinen hiilipöly. Tuolloin pilvisyys vähenee sekä ilmakehä alkaa muutenkin muuttua läpinäkyväksi, ja sitten vasta vähän ajan kuluttua alkaa hiilidioksidin määrä vähetä. 

Kuva: http://www.nanoteslab.com/wp-content/uploads/2014/07/solar-panels_1.jpg


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Ydinaseita ja miinasopimusta.

Yllä: Panavia Tornado IDS  kylvää pommeja sekä miinoja JP233 yksiköstä  Syy Israelin iskuun Iraniin saattaa olla ainakin osittain Trumpin po...