![]() |
. |
Maapallon
ilmakehän tilan parantaminen on pitkän tähtäyksen prosessi, ja
vetytalouteen siirtyminen varmaan nopeuttaisi tätä prosessia
Miksi
kaikkia asioita tarkastellaan aina lyhyen tähtäimen kaavalla? Eli jos
ajatellaan että Maapallon ilmasto lämpiää, koska siitä poistuvat
hiukkaset, ja ilmakehän kirkastuminen tuo Auringon energian maan
lähelle, niin tuolloin kannattaa sitten ajatella myös vähän pidemmälle.
Eli
ilmakehän puhdistuminen on prosessi, jonka aikana tietenkin aluksi
koetaan asioita, jotka ovat meille uusia. Yksi niistä on tietenkin
ilmakehän lämmön hetkellinen kohoaminen, mutta kuten tiedämme, niin
pitkällä tähtäyksellä ilmakehän lämpötila laskee. Mutta ensin tietenkin
pienhiukkaset poistuvat ilmasta, jolloin pilvisyys vähenee.
Jos
puolet Saharasta peitetään aurinkopaneeleilla, niin se nostaisi
Maapallon lämpötilaa puoli astetta, sanotaan joissakin lehtijutuissa. Se
ehkä pitää aurinkopaneelien kohdalla paikkansa, koska ne ovat tummempia
kuin hiekka, ja mustat aurinkopaneelit sitten imevät Auringon lämpöä
eri tavalla kuin vaalea Saharan hiekka. Noiden aurinkopaneelien avulla
voidaan meriveden vettä muuttaa vedyksi ja hapeksi, ja samalla saadaan
esimerkiksi natriumia sekä klooria. Tuota vetyä voidaan polttaa olemassa
olevissa laitoksissa, mikä sitten vähentäisi ilmakehän
saastepitoisuutta.
Vetyä polttoaineenaan käyttävä auto voi tuottaa polttoaineena käytettävän vedyn sisäisesti elektrolyysin avulla
Vetykäyttöisen
auton etuja tavalliseen autoon verrattuna on se, että vety ja happea
voidaan tuottaa autossa itsessään olevassa elektrolyysi kammiossa, missä
vettä hajotetaan vedyksi ja hapeksi elektrolyysin avulla. Tuolloin
hybridiauto voidaan varustaa vedyn varastointiin sopivalla tankilla sekä
nesteytys laitteistolla, jossa vetykaasun lämpötila lasketaan hyvin
matalaksi, jolloin se nesteytyy. Eli tuollainen järjestelmä voidaan
asentaa hybridiautoon tai lentokoneeseen.
Ja vetyä voidaan
käyttää joko polttokennoissa tai turbiineissa. Tuolloin hybridiauto voi
ajaa sähkömoottoreilla sekä perinteisillä akuilla pieniä matkoja, mutta
sitten pidemmillä matkoilla voidaan ottaa käyttöön polttokennot.
Elektrolyysi tarvitsee vain vettä ja sähkö, jotta sen avulla voidaan
tuottaa polttoainetta vetykäyttöiselle autolle.
Kun puhutaan
esimerkiksi siitä, että aurinkopaneelit lämmittävät ilmakehää, niin
saatetaan olla oikeassa. Mutta tuolloin saatetaan unohtaa se, että
samalla myös esimerkiksi teollisuuden sekä lämmityksen takia ilmakehään
pääsevän hiilidioksidin määrä vähenee, ja yhdessä ilmakehän
puhdistumisen kanssa saattavat pitkä-aikaiset vaikutukset olla
päinvastaiset, kuin mitä lyhyen tähtäimen vaikutukset ovat. Eli lyhyellä
tähtäimellä ilmakehä saattaa lämmetä, mutta jos sitten voidaan maakaasu
korvata vedyllä energianlähteenä, niin pitkällä tähtäyksellä saadaan
aikaan toivottuja tuloksia.
Lyhyellä tähtäimellä ilmansaasteiden
määrän vähentyminen saa aikaan sen, että ilma muuttuu lämpimämmäksi,
koska erityisesti Auringon säteilyä pääsee silloin maahan asti, ja ensin
ilmakehästä poistuu tietenkin hienojakoinen hiilipöly. Tuolloin
pilvisyys vähenee sekä ilmakehä alkaa muutenkin muuttua läpinäkyväksi,
ja sitten vasta vähän ajan kuluttua alkaa hiilidioksidin määrä vähetä.
Kuva: http://www.nanoteslab.com/wp-content/uploads/2014/07/solar-panels_1.jpg
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.