. |
Känsä on kuin ihminen mikä eroaa muista, ja joka kovettuu iän myötä
Kädessä
oleva känsä on ruma yksityiskohta muuten niin heinossa kehon osassa. Se
on ruma, mutta samalla se osoittaa kantajansa kuuluvan miesten
maailmaan. Luonnossa känsä syntyy suojaksi hankausta vastaan. Känsä on
kova kuori, jonka tehtävä on suojella pehmeitä soluja. Runossaan “Känsä”
Tabermann käsittelee känsää kuin loista, joka on ja ei ole osa meitä.
Känsä voi olla inhottava, mutta samalla se on ylpeilyn aihe. Ikään kuin
todiste siitä, että ihminen on tehnyt työtä. Jossain työläisten ryhmissä
saattaa olla ikään kuin jotenkin noloa olla ihminen, jolla ei ole
känsiä käsissään. Ihminen jolla ei ole känsää on kuin “rookie” eli
alokas, joka tulee joukkoon.
Jos ihmisen kädet ovat pehmeät,
niin se paljastaa kokemattomuuden. Kokemattomuus on asia mitä käytetään
helposti hyväksi, ja hyväksikäytetyksi ei kukaan halua muuttua. Se että
ihminen on kokematon on joillekin merkki siitä, että häntä voidaan
huijata mennen tullen. Ja joissakin ryhmissä sen merkki, että ihminen
kuuluu ryhmään on känsä. Känsä kertoo kovettumisesta sekä siitä, että
työtä on tullut tehtyä. Ja samalla tämä kovettuma on sellainen mistä
tuntee sen, että miehellä on kokemusta ruumiillisesta työstä. Se ei
kuulu ruumiiseen, mutta samalla se on osa sitä kokonaisuutta, mikä on
osa meitä. Siis se on oikeastaan runneltu sekä myös samalla kova osa
meidän ihoamme. Kun ajattelemme känsää niin, silloin mieleen ei usein
tule se, että kukaan meistä ei synny känsät käsissä.
Me olemme
syntyessämme ihmisiä, joilla on pehmeät kädet sekä pehmeät jalat. Ja
vasta elämä kovettaa kätemme sekä jalkamme sellaiseksi, että niistä
voidaan jossain tukkijoella ylpeillä. Kun ihmiset miettivät sitä,
millainen suhde heillä on känsiin sekä kovettumiin, niin silloin he
varmaan unohtavat mainita sitä, että känsä tai kovettuma ei ole
myötäsyntyinen asia, eli myös nämä ihmiset joilla on känsiä sekä
kokemusta kaikista mahdollisista asioista ovat myös joskus ensimmäisen
kerran elämässään tarttuneet kirveeseen, ja lyöneet sen ensimmäisen
halon halki. Siis tällä tarkoitan puuhalkoa, enkä mitään Halo-nimistä
tietokonepeliä.
Mutta joku tietokonepelaaja voi toki
suutuksissaan tuhota tuon pelin median, koska hän ei ehkä pääse siinä
kovin pitkälle. Siis me kaikki teemme jotain asiaa joskus ensimmäistä
kertaa, ja kuten kerroin, niin mikään asia ei ole aina niin kuin me
haluamme sen olevan. Kun me haluamme olla jotain, niin me samalla
kuljemme ikään kuin kehää missä kaiken alku on kaiken loppu. Kun menemme
työelämään, niin silloin tietenkin me kohtaamme niitä kaiken nähneitä
ja kaiken tietäviä konkareita, jotka tietävät sekunnissa sen, onko
jossain ihmisessä ainesta heidän ammattiinsa. Ja työelämässä pääsemme
sitten tietenkin kadehtimaan toisiamme todella paljon.
Kun
nuorina kohtaamme vanhoja työmiehiä, niin me kadehdimme heidän
ammattitaitoaan sekä asennettaan. Mutta kun me sitten kohtaamme
vanhoina työmiehinä nuoria, jotka tulevat töihin, niin kadehdimme sitä,
että heillä on vielä elämä edessä.
Vaikka he saisivat aamulla
potkut, niin silti he voivat jatkaa kouluissa, tai ehkä joku heistä
perustaa sen kuuluisan “Rock-bändi “I love you:n””, joka myy heti
platinaa, ja ehkä hänen kodistaan tehdään juttu johonkin “Avotakkaan”,
missä sitten esitellään takkoja sekä kaikkea kivaa, mitä tuo henkilö on
ostanut. Ja ehkä hän toivoo salaa, että ne jotka jäivät työmaalle
näkisivät nuo kuvat. Tai mistä minä sen tietäisin, mitä tuollainen
ihminen toivoo tai haluaa. Jos ihminen menee töihin duunarina, niin hän
kadehtii silloin ihmisiä, jotka pukeutuvat pukuun ja käyttävät solmiota.
Kun ihminen käy kouluja sekä siirtyy toimistoon, niin hän
kadehtii työläisiä, kun “heillä ei mitään vastuuta ole”. Eli milloin me
voimme olla oikeasti tyytyväisiä siihen, mitä olemme. Ja sitten taas
palaamme kuuluisaan känsään. Känsä osoittaa muka sen, että ihminen on
kova. Mutta kova kuori peittää usein pehmeän sydämen. Känsän kohdalla
solut ovat kokeneet kovempia juttuja kuin muut solut, ja siksi ne ovat
kasvattaneet kovan kuoren. Ja tuo kova kuori tietenkin merkitsee että
nuo solut ovat karaistuneet kovassa käytössä.
Kukaan meistä
ihmisistä ei synny kovana sekä kylmänä, vaan sen käytöksen me opimme
jostain, mikä kannustaa tukahduttamaan omat tunteemme. Syntyessämme me
reagoimme automaattisesti hymyyn sekä meillä on sisäänrakennettu tarve
hymyllä, kun vanhempamme hymyilevät. Kun kasvamme aikuisiksi, niin joku
ikään kuin varastaa meiltä hymyn.
Siis mihin katosi se lapsen
hymy meidän aikuisten kasvoilta? Lapsi luottaa vanhempiinsa
automaattisesti syntymän jälkeen, mutta jos lapsen perusturvallisuus
viedään, niin hänestä tulee turvaton. Mutta onko känsä kovan ja kylmän
ihmisen merkki. Siis taiteilijoilla on myös känsiä, ja onko joku
kuvanveistäjä kova ja kylmä ihminen? Kas siinä on pohdittavaa
kokonaiselle filosofien sukupolvelle.
Ja onko filosofi sitten
kova ja kylmä ihminen, kun hän ajattelee sekä pyrkii kyseenalaistamaan
sekä myös sitten löytämään sellaisia puolia asioista, joita asioiden
esittelijä ei ehkä halua tuoda esille, ja se tekee filosofista
ärsyttävän räksyttäjän, jonka vaientaminen on kuulemma
kansalaisvelvollisuus. Jos filosofi saa aikaan sen, että hänet
mestattiin, niin silloin tietenkin hänen sanomisillaan on ollut jotain
merkitystä, ja silloin pitää miettiä sitä, mitä hän teki väärin. Tai
oikeastaan filosofi ei omasta mielestään tehnyt koskaan väärin, mutta
hänen tapansa puhua, ajatella sekä myös kävellä olivat joidenkin
mielestä vääriä. Ja silloin tietenkin hänet erotettin yhteiskunnasta
lopun elämäkseen.
Filosofi on kuin känsä muiden silmissä. Hän on
erilainen, pohdiskelija, outo lintu tässä nykyisessä tehokkuuteen
perustuvassa yhteiskunnassa, missä kaikkien arvojen pohjana on se, että
pääseekö henkilö esittelemään “Avotakkaan” omaa taloaan, ja sitä kuinka
suuren tietosanakirja-sarjan hän omistaa.
Filosofia on helppoa
vihata, koska hän sanoo helposti sellaista, mitä muut eivät sano. Hän
kirjoittaa tekstejä, mitä muut vihaavat, ja filosofi on kuin sieni,
joka saa voimaa muiden vihasta. Kun muut vihaavat, niin filosofi
huomaa, että hänellä on merkitystä. Tai ehkä hän itse on hyvin
vaatimaton, mikroskooppinen olento, joka on helppoa murskata vihan
siivittämien nyrkiniskujen sekä potkujen avulla.
Silloin kaikki
voisivat näyttää miten he vihaavat filosofia. Hän on säälittävä reppana,
joka ei uskalla tulla tappelemaan koko poliisi voimaa tai MC-jengiä
vastaan reilusti vatsa pystyssä ottamaan pari pesäpallomailan iskua
päähänsä. Filosofi on pelkuri joka ei uskalla tulla näyttämään naamaansa
johonkin pihalle, vaikka koko lähiön jengi on hakenut rautaputket ja
täyttänyt sukkahousut kivillä, jotta he pääsevät näyttämään kuinka kovia
he ovat. Ja ehkä he saavat sitten karkit kaupan päälle, kun ovat niin
upean työn tehneet.
Kun kaverit ovat kutsuneet ehkä jonkun
sopimaan asioista, mutta sitten joukolla rusikoineet hänet melkein
muodottomaksi, niin silloin tietenkin on kyse teosta, joka ei ehkä täytä
sitä niin sanottua reilun pelin sääntöä aivan kirjaimellisesti. Eli
mitenkään raukkamaista ei ole potkia sekä hakata jotain onnetonta
parinkymmenen kaverin voimin, mutta kuten tiedämme, niin kaikkia asioita
voidaan katsoa monelta kannalta.
Kaikkein ikävin juttu sitten
on se, että jos ihminen opetetaan lapsina siihen, että vahvemman oikeus
voittaa aina, niin silloin voidaan kysyä, että miten meillä on sitten
valtio olemassa? Onko valtion tehtävä vain kerätä verorahoja, tai onko
valtion tehtävä suojella vain niitä, jotka maksavat sille veroja?
Kuten
eräässä laulussa sanotaan, niin kun joku ihminen on teitä vastaan sekä
kirjoittaa asioista, joista te ette satu pitämään, niin tuokaa paikalle
giljotiini. Hirttäkää tuo mokoma johonkin puuhun, ja tehkää kaikki
mahdollinen, jotta kaikki näkevät että te vihaatte häntä. Näyttäkää
reilusti kuinka te oikein suurella joukolla uskallatte siinä itseänne
johtajillenne tarjota. Niinpä niin, mutta samalla te osoitatte että
filosofilla sekä hänen sanomisillaan on merkitystä.
Te voitte
tehdä hänen ruumiilleen mitä haluatte, mutta hänen ajatuksensa sekä
kirjoituksensa jäävät elämään. Se että joku teki noin jollekin
ihmiselle, joka vain sanoi jotain sopimatonta, teki tuosta ihmisestä
kuolemattoman. Ilman erästä myrkkymaljaa sekä tuomiota siitä, että eräs
mies oli arvostellut demokratiaa kaupungissa nimeltään Ateena ei kukaan
ehkä olisi koskaan kuullut miehestä, jota kutsutaan Sokrateeksi. Ilman
kuolemantuomiota kukaan ei olisi ehkä hänen sanomisiaan merkinnyt
muistiin.
Siinä sitten reilusti opetetaan miten helppoa ihmisen
olisi ollut joskus olla kuten kaikki muut, niin silloin kaikkien muiden
ei häntä tarvitse huomata. Jos sitten joku ei käsitä että massaan
kuuluminen sekä oman yksilöllisyyden kieltäminen varmasti säästävät
ihmisen siltä, että häntä trollataan tai hänen puheessaan olevia vikoja
levitellään pitkin ja poikin, niin jos noin on sattunut tapahtumaan,
niin silloin filosofin työllä eli luokattomien kirjoitelmien sekä
räävittömien valheiden levittämisellä on merkitystä. Jos joku ottaa
valheesta nokkiinsa, niin silloin ei voi kyseessä olla pelkkä valhe.
Jos
ihminen on kuin ilmaa, niin silloin voimme kysyä että mitä merkitystä
ilmalla oikeastaan meille on? Siis ilma on hyvinkin merkityksellinen
elementti. Ilman ilmaa me kuolisimme. Mutta jos esimerkiksi on kylmä
ilma sekä viima, niin silloin me varmasti tunnemme ilman merkityksen.
Vai onko poskiin kohdistuva jäätävä tuuli sitten asia millä ei ole
merkitystä? Luonnossa muuten on hyvin vähän asioita, joilla ei ole
merkitystä, ja vaikka jollain asialla tuntuu olevan varsin vähän
merkitystä meille itsellemme, niin jollekin muulle samalla asialla
saattaa olla hyvinkin paljon merkitystä.
Se minkä muotoinen
lumihiutale esimerkiksi on, ei ehkä ole mitään merkitystä meille
itsellemme. Mutta ehkä tiedämme että NASA tutkii aktiivisesti
lumihiutaleiden muotoa, ja sitä millaiset olosuhteet aiheuttavat
minkäkinlaisten lumihiutaleiden muodostumista. Tuolla tiedolla voi olla
merkitystä esimerkiksi nanotekniikkaa kehitettäessä. Eli sitä tietoa
mikä kertoo millainen lumihiutale syntyy missäkin olosuhteissa voidaan
soveltaa siihen, kun hiili, ja pii kiteitä rakennetaan massatuotantona,
ja näiden kiteiden muodon pitäisi olla tietynlainen.
Kun
puhutaan siitä, että ihmistä opetetaan olemaan hiljaa, niin sitten
mennään usein liian pitkälle, koska esimerkiksi jos ajatellaan ihmisen
olevan esimerkiksi sellainen “kakara”, jota ei kenenkään tarvitse
kuunnella, niin miksi joku sitten hakaa tuollaisen “kakaran”. Jos toisen
sanat ovat toiselle vain ilmaa, niin mitä varten hän sitten riskeeraa
oman erinomaisen maineensa sekä pahoinpitelee toista niin, että toinen
kuolee. Tai muuten tekee asiasta rikosilmoituksen, mikä pilaa
pahoinpitelijän elämän. Siinä ei ehkä ole koskaan tullut mieleen, miten
paljon tuollainen teko pilaa myös tekijän elämää.
Eli jos
ihminen on kuin ilmaa toiselle, niin itseään vahvempana pitävä sitten
tekee sen, että pilaa paitsi tämän uhrin, niin myös oman elämänsä? Onko
se sen arvoista? Kannattaako tuollainen teko? Tai ehkä siitä ei koskaan
tule tuomiota, mutta onko niin, että mitään rangaistusta ei koskaan ehkä
lueta? Eli eikö teko sitten rajoita kuitenkin omaa elämää sen jälkeen
ollenkaan?
Mutta kuten tiedämme, niin ehkä tuollainen asia
voidaan salata. Ehkä se että tekijöiden henkilöllisyyttä ei kerrota
julkisuudessa sitten pelastaa heidät yhteisön tuomiolta. Toki itse olen
sitä mieltä, että ehkä kotona sitten on ollut edessä vähän riipaiseva
tilanne, kun on aamulla pitänyt katsoa äitiä sekä isää silmiin.
Mutta
sanotaan että yhtä ihmistä he eivät koskaan pääse pakoon, ja se ihminen
katsoo heitä peilistä joka aamu. Ehkä he kysyvät peilissä olevata
kuvalta että “oletko nyt ylpeä itsestäsi sekä teostasi”? Tai ehkä he
eivät koskaan edes kuvittele muuta kuin että he saavat kaiken anteeksi.
Ja ehkä sitten vielä oma jengin kuningas sanoo heille “Hyvä Juuso” hyvän
teon teit. Siinä voi sitten rehvastella sillä omalla rohkeudella kaiken
kansan edessä.
Siinä sitten joku taas saa päähänsä liittyä
poliisiin tai johonkin muuhun vastaavaan laitokseen. Valtio saa siinä
sitten niistä ihmisistä, joiden paikka ei ehkä ole lähiön jengissä
loistavan sekä uskollisen palvelijan, joka vihaa kaikkia, jotka eivät
valtiota tottele. Ja kun ajattelemme esimerkiksi SS-joukkoja, tai jotain
MC-jengejä joiden tunnus on kuin pahan symboli, niin mikä sai miehet
menemään tuon järjestön palvelukseen? Sama mikä saa ihmiset liittymään
katujengiin. Mutta kuka keksi sen, että katujengi voi aseiden ja pelon
voimalla muuttua niin voimakkaaksi, että sen hallintaan tuli kokonainen
valtio? Siis kuka oli se, jonka idea juutalaisvainot olivat?
Pelko
on asia mikä saa ihmiset liittymään yhteen, sekä tekemään asioita joita
ei kukaan meistä edes voisi kuvitella hyväksyvänsä. Pelko saa ihmiset
kerääntymään yhteen, ja sitten kun asiat karkaavat käsistä, niin silloin
syytetään joukkovoimaa. Mutta kuten tiedämme, niin ei ole ihmistä jonka
nimi on “joukkovoima”.
On ihminen joka ensimmäiseksi huusi
jotain, mikä sai aikaan sen, että ihmisiin tarttui ikään kuin hysteria,
mutta kuten pahoinpitelyissä, niin aina on se, joka heittää ensimmäisen
kiven tai lyö ensimmäisen iskun. Mutta silloin meidän pitää kysyä
kysymys, että mikä sitten sai aikaan sen raivon, mikä johtaa yhden
ihmisen kuolemaan? Mikä kokosi sen joukon paikalle, joka teki
hirvittävän teon? Sekä sen mikä sai muut mukaan lyömään uhriaan, tai
antamaan hänelle kuolettavan maljan?
Kansalaisilla on erittäin
paljon velvollisuuksia, joista tärkein on tietenkin se, että muistaa
kunnioittaa valtiota, sen johtajia sekä esivaltaa. Ja sitten samalla
unohdetaan, että valtion johdon velvollisuus on tehdä päätöksiä, jotka
hyödyttävät koko yhteiskuntaa eikä vain valtion johtajaa sekä hänen
lähipiiriään. Valtion johtajan tehdessä päätöksiä, pitää hänellä olla
käytössään erilaisia välineitä, joista tärkein on tieto, mitä
päätöksenteossa käytetään.
Mutta mitä jos tuo päätöksenteon
tukena oleva tieto on väärää. Tai mitä jos se on tahallaan kerrottu
yksipuolisesti? Mitä siitä seuraa? Siitä seuraa se että päätös on väärä,
ja väärä päätös tietenkin aina seuraa ihmistä mukanaan. Mutta mistä
tiedän onko päätös oikea tai väärä? Kas siinä vasta kysymys.
Jos
voisin elää vaihtoehtoisessa historiassa, niin että voisin aina
matkustaa menneeseen sekä kokeilla kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja,
niin silloin me ehkä voisimme tehdä niin sanotun täydellisen päätöksen.
Kun lähdemme tekemään jotain päätöksiä, niin silloin meidän on kuitenkin
reaalitodellisuudessa seurattava sitä reittiä mitä tekemämme päätös
sitten saa aikaan, ja sen jälkeen me emme voi enää perua sitä mitä
olemme päättäneet. Aina kun teemme päätöksiä, niin tuo päätös seuraa
meitä lopun ikämme.
Ei jos lähdemme tekemään päätöstä kävellä
tien yli, ja lähdemme toteuttamaan tuota päätöstä, niin silloin me
teemme päätöksen. Ja jos käännymme takaisin, niin silloin teemme uuden
päätöksen, Siis perumme päätöksen mennä tien yli, ja palaamme takaisin.
Mutta sitten kun olemme saaneet päätöksen tehtyä, niin palattuamme
takaisin emme voi tietää mitä tapahtuisi jos olisimme menneet toiselle
puolen tietä.
Päätös on joko positiivista tai aktiivista
toimintaa. Tai sitten se on passiivista tai negatiivista toimintaa eli
päätös olla tekemättä jotain on myös päätös. Siis tämä päätös mikä
korvaa edellisen päätöksen on vain uusi päätös päätösten sarjassa. Ja
jos teemme jotain tai jätämme jotain tekemättä, niin se seuraa meitä
loppuun asti elämämme poluilla.
Kommentit
Lähetä kommentti