Huoltovarmuuskeskus sekä puolustusministeriö ovat huolissaan siitä, että fossiilisista polttoaineista luovutaan.
Huoltovarmuuskeskus sekä puolustusministeriö ovat huolissaan siitä, että fossiilisista polttoaineista luovutaan.
Mikäli
ihmiset eivät käytä autoa, niin se heijastuu suoraan liikennemääriin.
Se että koko Suomi siirtyy tekemään etätyötä saattaa olla ilmaston sekä
työtehon kannalta hyvä vaihtoehto, koska etätyötä tekevät ihmiset voivat
tehdä työtä myös vähän flunssaisena, jos siis kotona pystyy
keskittymään työhön, eikä ympäriltä löydy muuta mukavaa tekemistä.
Mutta
jos ihmiset säästävät polttoaineessa sekä eivät aja muutenkaan autoja,
niin se tietenkin aiheuttaa ongelmia siksi, että jos huoltoasemilla ei
ole asiakkaita, niin niiden pitää myös joko korottaa hintoja tai
vähentää jakelupisteiden määrää. Ja se ei varmaan huoltoasemayrittäjä
miellytä.
Huoltoasemien ongelma on siinä, että ne myös takaavat
kriisiaikojen polttoainehuollon, ja jos asemat lopettavat, niin toki
niiden säiliöitä voidaan edelleen käyttää polttoaineen varastointiin ja
autojen tankkaamiseen. Mutta jos nuo asemien säiliöt ovat vuosia
tyhjillään ja alkavat ruostua sekä ehkä niihin pääsee myös roskia, niin
silloin niihin ei ehkä voida enää varastoida kriisiajan polttoainetta.
Huoltoaseman käyttö takaa sen, että säilöt pysyvät puhtaina sekä
käyttökelpoisina.
Sähköautojen yleistyminen aiheuttaa sen, että
ihmisten ei enää tarvitse käyttää bensiiniä, mikä sitten heijastuu
siihen, että myös huoltoasemien eli jakeluketjun tuotto alkaa laskea, ja
se sitten aiheuttaa sen, että huoltoasemia aletaan vähentää. Tuo taas
sitten aiheuttaa sen, että kriisin sattuessa ei ole bensiiniä sekä
dieseliä saatavissa. Samoin jos autokanta muuttuu sähköiseksi, tai
ihmiset lakkaavat käyttämästä autoja, niin silloin osa puolustusvoimien
kriisin ajaksi ajateltu, yksityisiltä hankittu autokanta ei enää sovellu
maanpuolustukseen.
Siinä sitten taas tulee vastaan yhteinen
etu, ja se mitä kutsutaan yksilön eduksi. Puolustusvoimien etu olisi se,
että ihmisillä olisi paljon neliveto-maastureita eli maastokelpoisia
ajoneuvoja, joita voidaan käyttää myös kriisitilanteessa. Ja yksilön etu
taas on vähäkulutteinen sekä käyttökustannuksiltaan edullinen auto,
jonka saa parkkiin myös Helsingissä, jos siellä sattuu asumaan. Globaali
etu taas olisi se, että työmatkat sekä liikenne ylipäätään toisivat
sitten mahdollisimman vähän päästöjä.
Toimiva joukkoliikenne
aiheuttaa sen, että ihmiset eivät enää käytä sitä paljon puhuttua “pyhää
lehmää”, ja yhdessä polttoaineen kovan verotuksen sekä myös korkeiden
ylinopeussakkojen ja muiden virhemaksujen kanssa se kannustaa
lopettamaan ainakin turhat ajot. Tämä asia heijastuu moneen muuhunkin
asiaan kuin vain siihen, että joku työmatka-ajo jää ajamatta.
Jos
kukaan muu kuin todella rikkaat ihmiset ei omista autoa, niin silloin
polttoaineen jakeluasemien määrä putoaa, ja samalla myös tietenkin
polttoaineen hinta nousee pilviin. Mikäli tuotetta myydään vähän, niin
silloin sen hinta kohoaa, koska noiden myös tuotteen jakelusta sekä
kuljetuksesta koituvat kustannukset pitää saada katetuksi. Se että
ihmiset eivät käytä autoa tai osta polttoainetta, aiheuttaa tilanteen,
mitä kutsutaan “kuoleman spiraaliksi”, missä tuotteen myynnistä
saatavien tuottojen vähentyessä pitää tuotteen hintaa kohottaa, jotta
sitten saadaan kustannukset katettua.
Se sitten vie lopulta
noidankehään, missä polttoaineen hinnan korotuksilla kompensoidaan
menetettyjä tuloja, ja samoin muut autojen käytöstä johtuvat
kustannukset kohoavat. Tämä koskee myös vakuutuksia. Kun myytyjen
vakuutusten määrä laskee, niin jäljellä olevien vakuutusten kautta
saatavien summien pitäisi kattaa vakuutuksista aiheutuneet kulut.
Sitten
ollaan siinä pisteessä, että ihmiset joilla ei ole autolle tai ainakaan
bensiinikäyttöisille autoille niin suurta tarvetta luopuvat niistä. Ja
se johtaa jakeluasemien ketjun harvenemiseen, mikä saattaa merkitä hyvin
ikäviä asioita esimerkiksi myös esimerkiksi kaupunkien välillä asuville
ihmisille. Eli jos kaupunkien väli on 100 km, niin tuolla välillä ei
ehkä ole muita tankkaajia kuin ne jotka tuon tieosuuden kohdalla
sattuvat asumaan.
Muuten ihmiset saattavat tankata vasta
tuollaisen maantien ääripäissä, missä on tarjolla myös muita kuin vain
yhden huoltoaseman tuottamia palveluita. Se sitten aiheuttaa ongelmia
nimenomaan juuri tämän alan yritysten kohdalla, ja kriisin syttyessä voi
olla niin, että huoltoketju ei enää toimi, kuten sen olisi pitänyt
toimia.
https://www.is.fi/autot/art-2000007853685.html
Image: https://live.staticflickr.com/7358/16581273741_c6e1c4513e_b.jpg
Kommentit
Lähetä kommentti