. |
Sähköautojen vaaroista
Tekstin yllä on kuva kokeellisesta sähköautosta, jonka on rakentanut Tokain Yliopisto Japanissa. Kun tuota muotoa ajatellaan, niin silloin siihen voisi yhdistää esimerkiksi neljä potkuria, joiden avulla tämä kyseinen auto voisi vaikka lähteä lentoon. Eli kyseessä olisi tuolloin aurinkokäyttöisen auton sekä nelikopteriin perustuvan helikopterin yhdistelmästä. Mutta palataan siihen, mitä “sähköauto voisi olla” hiukan myöhemmin.
Heti aluksi sanon yhden asian eli pahimmillaan sähköauto on paljon vaarallisempi ympäristölleen kuin mikään muu kulkuneuvo, ja se johtuu siitä että sähköauton vaatima sähkö pitää tuottaa jossain. Siis sähköauton lataaminen tapahtuu sähkötolpasta, johon pitää saada virtaa jostain, ja se joku paikka on tietenkin sähkögeneraattori. Sähkögeneraattorin pyörittämiseen tarvitaan polttoainetta tai jotain muuta lämpöä, joka sitten saa aikaan pyörivää liikettä.
Ja se miten generaattoria pyöritetään määrittää sen, että miten paljon saasteita tuo sähkön kehittäminen tuottaa. Eli maalämmöllä tuotettu sähkö olisi ehkä paras tapa saada aikaan sitä paljon puhuttua puhdasta energiaa. Aurinkopaneeleita voidaan tietenkin yhdistää sähköverkkoon, mutta ne vaativat toimiakseen auringonvaloa.
Mutta jos meillä olisi auringonpaiste ainainen, niin voisimme rakentaa esimerkiksi sähköauton, mitä ei tarvitse ollenkaan ladata. Tuolloin voisimme päällystää sähköauton aurinkopaneeleilla. Tai sitten ottaa käyttöön kapillaariseen virtaukseen perustuvan generaattorin. Tuolloin ilmapallo nostaa ohuen letkun taivaalle, ja tuo ilmavirtaus sitten voi pyörittää generaattoria, millä sähköauto ladataan.
Sähköautot eivät ole mitään erityisen hitaita. Eli jos jokaista auton pyörää pyörittää erillinen sähkömoottori, niin silloin auton nopeus saadaan kohoamaan erittäin korkeaksi, koska sähkömoottoreissa ei ole edestakaisin liikkuvia osia. Sähkömoottorien avulla voidaan moottorien kierrosluku nostaa samalle tasolle kuin mitä turbiineissa on.
Siis vaikka sähköauto itse ei tuota ollenkaan saasteita, niin yleensä autojen aiheuttama saaste vain on siirretty johonkin muualle. Tämä tarkoittaa sitä että auton käytön mahdollistavan sähkön tuottaminen on se, mikä määrittää sähköauton ekologisuuden. Eli jos sähkö tuotetaan esimerkiksi aurinkovoimalla, niin silloin se tarkoittaa sitä, että auton päästöt olisivat nolla, mikäli se saisi säännöllisesti latauksen akkuun pistorasiasta, mihin sähkö tuotetaan tuuli- tai aurinkovoimaa hyödyntäen.
Jos sähköauton tuottama sähkö tuotetaan jossain ruskohiiltä käyttävässä voimalassa kaukana ihmisten silmistä, niin se ei tee tuosta uudesta pyhästä sähkölehmästä mitenkään erityisen ekologista. Se mikä eniten tuottaa ongelmia sähköautojen kohdalla on niiden määrän kasvu. Tuolloin sähköverkkoon pitää liittää lisää voimaloita, ja sen kautta sitten on vaarana se, että sähköauton tuomat ekologiset edut kumoutuvat sillä, että sähköverkkoon joudutaan liittämään saastuttavia “itävoimaloita”.
Kuva: https://en.wikipedia.org/wiki/Tokai_Challenger
Kommentit
Lähetä kommentti