Siirry pääsisältöön

Sähköautojen vaaroista

   


.


Sähköautojen vaaroista

Tekstin yllä on kuva kokeellisesta sähköautosta, jonka on rakentanut Tokain Yliopisto Japanissa. Kun tuota muotoa ajatellaan, niin silloin siihen voisi yhdistää esimerkiksi neljä potkuria, joiden avulla tämä kyseinen auto voisi vaikka lähteä lentoon. Eli kyseessä olisi tuolloin aurinkokäyttöisen auton sekä nelikopteriin perustuvan helikopterin yhdistelmästä. Mutta palataan siihen, mitä “sähköauto voisi olla” hiukan myöhemmin. 

Heti aluksi sanon yhden asian eli pahimmillaan sähköauto on paljon vaarallisempi ympäristölleen kuin mikään muu kulkuneuvo, ja se johtuu siitä että sähköauton vaatima sähkö pitää tuottaa jossain. Siis sähköauton lataaminen tapahtuu sähkötolpasta, johon pitää saada virtaa jostain, ja se joku paikka on tietenkin sähkögeneraattori. Sähkögeneraattorin pyörittämiseen tarvitaan polttoainetta tai jotain muuta lämpöä, joka sitten saa aikaan pyörivää liikettä. 

Ja se miten generaattoria pyöritetään määrittää sen, että miten paljon saasteita tuo sähkön kehittäminen tuottaa. Eli maalämmöllä tuotettu sähkö olisi ehkä paras tapa saada aikaan sitä paljon puhuttua puhdasta energiaa. Aurinkopaneeleita voidaan tietenkin yhdistää sähköverkkoon, mutta ne vaativat toimiakseen auringonvaloa. 

Mutta jos meillä olisi auringonpaiste ainainen, niin voisimme rakentaa esimerkiksi sähköauton, mitä ei tarvitse ollenkaan ladata. Tuolloin voisimme päällystää sähköauton aurinkopaneeleilla. Tai sitten ottaa käyttöön kapillaariseen virtaukseen perustuvan generaattorin. Tuolloin ilmapallo nostaa ohuen letkun taivaalle, ja tuo ilmavirtaus sitten voi pyörittää generaattoria, millä sähköauto ladataan. 

Sähköautot eivät ole mitään erityisen hitaita. Eli jos jokaista auton pyörää pyörittää erillinen sähkömoottori, niin silloin auton nopeus saadaan kohoamaan erittäin korkeaksi, koska sähkömoottoreissa ei ole edestakaisin liikkuvia osia. Sähkömoottorien avulla voidaan moottorien kierrosluku nostaa samalle tasolle kuin mitä turbiineissa on. 

Siis vaikka sähköauto itse ei tuota ollenkaan saasteita, niin yleensä autojen aiheuttama saaste vain on siirretty  johonkin muualle. Tämä tarkoittaa sitä että auton käytön mahdollistavan sähkön tuottaminen on se, mikä määrittää sähköauton ekologisuuden. Eli jos sähkö tuotetaan esimerkiksi aurinkovoimalla, niin silloin se tarkoittaa sitä, että auton päästöt olisivat nolla, mikäli se saisi säännöllisesti latauksen akkuun pistorasiasta, mihin sähkö tuotetaan tuuli- tai aurinkovoimaa hyödyntäen. 

Jos sähköauton tuottama sähkö tuotetaan jossain ruskohiiltä käyttävässä voimalassa kaukana ihmisten silmistä, niin se ei tee tuosta uudesta pyhästä sähkölehmästä mitenkään erityisen ekologista. Se mikä eniten tuottaa ongelmia sähköautojen kohdalla on niiden määrän kasvu. Tuolloin sähköverkkoon pitää liittää lisää voimaloita, ja sen kautta sitten on vaarana se, että sähköauton tuomat ekologiset edut kumoutuvat sillä, että sähköverkkoon joudutaan liittämään saastuttavia “itävoimaloita”. 

Kuva: https://en.wikipedia.org/wiki/Tokai_Challenger


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ihmi

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä kohtaamme

Sama tukikohta, mikä kestää ydiniskun ei välttämättä kestä drone-iskua.

Miksi Ukrainan isku Toropetsin asevarikolle onnistui, vaikka tuon varikon piti kestää ydinaseen avulla tehty hyökkäys? Syy tähän löytyy dronen erilaisista kyvyistä verrattuna ydinaseeseen. Drone kykenee esimerkiksi lentämään tukikohdan sisään, jos se vain pystyy välttämään törmäykset sekä esimerkiksi potkurien vaurioitumisen. Samoin jos dronen potkurit ovat kehyksen sisällä, niin se voi liikkua maata pitkin kuin auto, ja sen takia tuollainen drone voi liikkua esimerkiksi tukikodan ilmastointikanavaa pitkin kohteeseensa. Samoin drone voidaan laskea maahan, ja sitten kun tukikohdan ovia availlaan, niin se voi lentää sisään avatusta ovesta.  Joten tuollaisten kykyjen takia drone voi tuhota kohteita, joita ydinaseet eivät kykene neutraloimaan. FPV (First Person View) eli VR laitteiden avulla ohjattava drone on erittäin tarkka väline. Joten jos ohjaaja vain kykenee säilyttämän yhteyden droneen, niin hän voi lentää sen hyvinkin ahtaasta aukosta sisään.  Jos drone pääsee esimerkiksi ammusvara