. |
Biopolttoaine sekä saastuttaminen
Biopolttoaine on siitä ikävää, että sitä poltettaessa syntyy aina hiilidioksidia, joka pääsee savupiipun kautta suoraan ilmakehään. Biopolttoaine on ekologista vain jos sen valmistamiseen käytetty raaka-aine on kasvaessaan sitonut enemmän hiilidioksidia kuin sen polttaminen tuottaa. Tietenkin biopolttoaineen kuljettamiseen sekä tuottamiseen tarvittava energia tai siitä muodostuvat päästöt pitää laskea mukaan siihen hiilidioksidin sekä muiden saasteiden määrään, mitä biopolttoaine tuottaa.
Eli myös kuljettaminen sekä ainakin osittain biopolttoaineen jalostaminen tuottaa sitä paljon puhuttua hiilidioksidia. On olemassa aito kotimainen sekä halpa biopolttoaine, jota voidaan tuottaa erittäin helposti. Kyseessä on etanoli, jota voidaan tuottaa käymisastiassa sekä samalla polttaa myös voimaloissa sekä autoissa. Alkoholi käy ilmattomassa kammiossa 96% spriiksi siten, että hiivan sekä sokerin lisäksi astiaan laitetaan tärkkelystä. Samoin esimerkiksi yhdyskuntajätteestä voidaan ottaa talteen metaani ja tuo bakteerien avulla tapahtuvasta biomassan hajoamisesta syntyvä kaasu voidaan johtaa suoraan voimalan polttimoon. Mutta ongelma on sitten se, että nuo polttoaineet eivät ole mitenkään hiilidioksidivapaita.
Tietenkin päästöjä voidaan vähentää asettamalla esimerkiksi voimalaitosten kattiloihin tyhjiö kuoret, jolloin ne olisivat kuin termospulloja, joiden energiatalous olisi mahdollisimman pieni. Mutta jos voimala muutetaan kokonaan maalämpöä käyttäväksi, niin silloin se ei tuottaisi ainakaan kovin paljoa hiilidioksidia. Eli tuolloin peruskallioon porataan vain erittäin syvät reiät laser-porien avulla, ja lämmönvaihtimen putket lasketaan noihin reikiin. Nykyisen poraustekniikan avulla voidaan porata jopa kilometrien syvyisiä reikiä. Mikäli tuo höyrystys järjestelmä perustuu suljettuun kiertoon, jolloin se muistuttaa järjestelmää mitä käytetään jääkaapeissa. Tuossa putkistossa voidaan käyttää myös samaa kaasua eli metyyli-isobutaania, mitä käytetään frenittomissa jääkaapeissa. Tuolloin putkissa virtaava metyyli-isobutanaatti voisi pyörittää turbogeneraattoria.
Mutta esimerkiksi alkoholin tai jonkun muun vettä herkemmin höyrystyvän aineen käyttö noissa putkissa auttaa lisäämään painetta. Kun tuo höyry johdetaan turbiiniin, niin se sitten saa aikaan suuremman paineen kuin pelkkä veden käyttö. Ja sitten tuo höyry voidaan kierrättää takaisin reikiin, joissa niihin vastoituu taas lämpöenergiaa. Se mitä ainetta noissa putkissa käytetään määrää sen, kuinka syvälle putket pitää kaivaa, jotta lämpötila saadaan nostettua tarpeeksi korkeaksi että turbogeneraattori pyörisi tarpeeksi suurella nopeudella.
Hiilidioksidipäästöt voidaan poistaa vain silloin kun lähdetään tuottamaan sähköä todella sillä tavoin, että siinä ei synny mitään päästöjä. Esimerkiksi tuliperäisten alueiden maalämpöä sekä myös Pohjois-Saharan aurinkoa sekä lämpöä voidaan hyödyntää sähkön tuotannossa. Tuolloin sähköä tuotettaisiin menetelmällä, mikä ei lisää hiilidioksidipäästöjä. Sitten tuota sähköä voidaan käyttää veden hajottamiseen vedyksi ja hapeksi. Ja tuo vety voidaan kuljettaa suoraan voimaloihin samaa maakaasuputkistoa käyttäen, millä kaasua tuotetaan Venäjältä. Tämän tyyppinen vetytalous perustuu jo olemassa olevan tekniikan käyttöön.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.1298249
. |
Modulaariset aurinkopaneelit voivat tehostaa tulevaisuuden sähköautojen käyttöä, ja vähentää latauskertoja.
Aurinkovoimaa käyttävien autojen ongelma on se, että ne tarvitsevat auringonvaloa, mutta jos auringonvaloa on tarpeeksi, niin silloin aurinkopaneeleita hyödyntävä auto voisi toimia täysin ilman ulkoista latausta. Tai niin ainakin eräs start-up-yritys uskoo, ja tämän tekstin alla on linkki juttuun, missä kerrotaan aurinkovoimaa käyttävästä sähköautosta, ei tarvitse lainkaan ulkoista latausta. Mutta meidän leveysasteilla ongelmana on se, että talvella ei aurinkovoimaa ole käytettävissä. Siis sähköauto on ekologinen vain jos sitä kuljettava sähkö tuotetaan ekologisesti.
Tietenkin esimerkiksi autojen päästöjä voidaan pienentää vielä nykyisestä yksinkertaisesti päällystämällä sähköautot aurinkokennoilla. Tuolloin ainakin kesäisin voidaan sähköautojen latauskertoja vähentää, koska auton omat aurinkopaneelit tuottavat silloin sähköä sen järjestelmiin.
Nuo piistä tehdyt aurinkopaneelit voidaan valmistaa siten, että ne koostuvat esimerkiksi pienistä neliömäisistä tangoista, joissa saattaa olla kokonaan sekä osittain aurinkokennoilla peitetty pinta. Ja tietenkin yhtä näistä pinnoista ei ole peitetty pii paneelilla.
Noiden kääntyvien tankojen tarkoitus on estää akun ylilatautuminen. Eli kun akku tulee täyteen, niin silloin aurinkopaneelit käännetään niin, että ne eivät tuota sähköä, mikä estää sähköauton akun ylilatautumisen. Mutta tietenkin esimerkiksi osa liike-energiasta voidaan kierrättää takaisin akkuun.
https://futurism.com/startup-solar-powered-electric-car-never-needs-charge
Kuva: https://futurism.com/startup-solar-powered-electric-car-never-needs-charge
https://historiaajapolitiikkaa.wordpress.com/2021/01/24/biopolttoaine-seka-saastuttaminen/
Kommentit
Lähetä kommentti