Siirry pääsisältöön

Biopolttoaine sekä saastuttaminen

   

.

 Biopolttoaine sekä saastuttaminen

Biopolttoaine on siitä ikävää, että sitä poltettaessa syntyy aina hiilidioksidia, joka pääsee savupiipun kautta suoraan ilmakehään. Biopolttoaine on ekologista vain jos sen valmistamiseen käytetty raaka-aine on kasvaessaan sitonut enemmän hiilidioksidia kuin sen polttaminen tuottaa. Tietenkin biopolttoaineen kuljettamiseen sekä tuottamiseen tarvittava energia tai siitä muodostuvat päästöt pitää laskea mukaan siihen hiilidioksidin sekä muiden saasteiden määrään, mitä biopolttoaine tuottaa.

Eli myös kuljettaminen sekä ainakin osittain biopolttoaineen jalostaminen tuottaa sitä paljon puhuttua hiilidioksidia. On olemassa aito kotimainen sekä halpa biopolttoaine, jota voidaan tuottaa erittäin helposti. Kyseessä on etanoli, jota voidaan tuottaa käymisastiassa sekä samalla polttaa myös voimaloissa sekä autoissa. Alkoholi käy ilmattomassa kammiossa 96% spriiksi siten, että hiivan sekä sokerin lisäksi astiaan laitetaan tärkkelystä. Samoin esimerkiksi yhdyskuntajätteestä voidaan ottaa talteen metaani ja  tuo bakteerien avulla tapahtuvasta biomassan hajoamisesta syntyvä kaasu voidaan johtaa suoraan voimalan polttimoon. Mutta ongelma on sitten se, että nuo polttoaineet eivät ole mitenkään hiilidioksidivapaita. 

Tietenkin päästöjä voidaan vähentää asettamalla esimerkiksi voimalaitosten kattiloihin tyhjiö kuoret, jolloin ne olisivat kuin termospulloja, joiden energiatalous olisi mahdollisimman pieni. Mutta jos voimala muutetaan kokonaan maalämpöä käyttäväksi, niin silloin se ei tuottaisi ainakaan kovin paljoa hiilidioksidia. Eli tuolloin peruskallioon porataan vain erittäin syvät reiät laser-porien avulla, ja lämmönvaihtimen putket lasketaan noihin reikiin. Nykyisen poraustekniikan avulla voidaan porata jopa kilometrien syvyisiä reikiä. Mikäli tuo höyrystys järjestelmä perustuu suljettuun kiertoon, jolloin se muistuttaa järjestelmää mitä käytetään jääkaapeissa.  Tuossa putkistossa voidaan käyttää myös samaa kaasua eli metyyli-isobutaania, mitä käytetään frenittomissa jääkaapeissa. Tuolloin putkissa virtaava metyyli-isobutanaatti voisi pyörittää turbogeneraattoria. 

Mutta esimerkiksi alkoholin tai jonkun muun vettä herkemmin höyrystyvän aineen käyttö noissa putkissa auttaa lisäämään painetta. Kun tuo höyry johdetaan turbiiniin, niin se sitten saa aikaan suuremman paineen kuin pelkkä veden käyttö. Ja sitten tuo höyry voidaan kierrättää takaisin reikiin, joissa niihin vastoituu taas lämpöenergiaa. Se mitä ainetta noissa putkissa käytetään määrää sen, kuinka syvälle putket pitää kaivaa, jotta lämpötila saadaan nostettua tarpeeksi korkeaksi että turbogeneraattori pyörisi tarpeeksi suurella nopeudella. 

Hiilidioksidipäästöt voidaan poistaa vain silloin kun lähdetään tuottamaan sähköä todella sillä tavoin, että siinä ei synny mitään päästöjä. Esimerkiksi tuliperäisten alueiden maalämpöä sekä myös Pohjois-Saharan aurinkoa sekä lämpöä voidaan hyödyntää sähkön tuotannossa. Tuolloin sähköä tuotettaisiin menetelmällä, mikä ei lisää hiilidioksidipäästöjä. Sitten tuota sähköä voidaan käyttää veden hajottamiseen vedyksi ja hapeksi. Ja tuo vety voidaan kuljettaa suoraan voimaloihin samaa maakaasuputkistoa käyttäen, millä kaasua tuotetaan Venäjältä. Tämän tyyppinen vetytalous perustuu jo olemassa olevan tekniikan käyttöön. 

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.1298249

.

Modulaariset aurinkopaneelit voivat tehostaa tulevaisuuden sähköautojen käyttöä, ja vähentää latauskertoja. 

Aurinkovoimaa käyttävien autojen ongelma on se, että ne tarvitsevat auringonvaloa, mutta jos auringonvaloa on tarpeeksi, niin silloin aurinkopaneeleita hyödyntävä auto voisi toimia täysin ilman ulkoista latausta. Tai niin ainakin eräs start-up-yritys uskoo, ja tämän tekstin alla on linkki juttuun, missä kerrotaan aurinkovoimaa käyttävästä sähköautosta, ei tarvitse lainkaan ulkoista latausta. Mutta meidän leveysasteilla ongelmana on se, että talvella ei aurinkovoimaa ole käytettävissä. Siis sähköauto on ekologinen vain jos sitä kuljettava sähkö tuotetaan ekologisesti. 

Tietenkin esimerkiksi autojen päästöjä voidaan pienentää vielä nykyisestä yksinkertaisesti päällystämällä sähköautot aurinkokennoilla. Tuolloin ainakin kesäisin voidaan sähköautojen latauskertoja vähentää, koska auton omat aurinkopaneelit tuottavat silloin sähköä sen järjestelmiin.

Nuo piistä tehdyt aurinkopaneelit voidaan valmistaa siten, että ne koostuvat esimerkiksi pienistä neliömäisistä tangoista, joissa saattaa olla kokonaan sekä osittain aurinkokennoilla peitetty pinta. Ja tietenkin yhtä näistä pinnoista ei ole peitetty pii paneelilla. 

Noiden kääntyvien tankojen tarkoitus on estää akun ylilatautuminen. Eli kun akku tulee täyteen, niin silloin aurinkopaneelit käännetään niin, että ne eivät tuota sähköä, mikä estää sähköauton akun ylilatautumisen. Mutta tietenkin esimerkiksi osa liike-energiasta voidaan kierrättää takaisin akkuun. 

https://futurism.com/startup-solar-powered-electric-car-never-needs-charge

Kuva: https://futurism.com/startup-solar-powered-electric-car-never-needs-charge

https://historiaajapolitiikkaa.wordpress.com/2021/01/24/biopolttoaine-seka-saastuttaminen/

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ihmi

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä kohtaamme

Sama tukikohta, mikä kestää ydiniskun ei välttämättä kestä drone-iskua.

Miksi Ukrainan isku Toropetsin asevarikolle onnistui, vaikka tuon varikon piti kestää ydinaseen avulla tehty hyökkäys? Syy tähän löytyy dronen erilaisista kyvyistä verrattuna ydinaseeseen. Drone kykenee esimerkiksi lentämään tukikohdan sisään, jos se vain pystyy välttämään törmäykset sekä esimerkiksi potkurien vaurioitumisen. Samoin jos dronen potkurit ovat kehyksen sisällä, niin se voi liikkua maata pitkin kuin auto, ja sen takia tuollainen drone voi liikkua esimerkiksi tukikodan ilmastointikanavaa pitkin kohteeseensa. Samoin drone voidaan laskea maahan, ja sitten kun tukikohdan ovia availlaan, niin se voi lentää sisään avatusta ovesta.  Joten tuollaisten kykyjen takia drone voi tuhota kohteita, joita ydinaseet eivät kykene neutraloimaan. FPV (First Person View) eli VR laitteiden avulla ohjattava drone on erittäin tarkka väline. Joten jos ohjaaja vain kykenee säilyttämän yhteyden droneen, niin hän voi lentää sen hyvinkin ahtaasta aukosta sisään.  Jos drone pääsee esimerkiksi ammusvara