Öljyvaltio nimeltään Suomi
Maassamme on Euroopan nykyaikaisin öljynjalostamo, mainostaa Neste Oy Porvoon jalostamoa. Öljynjalostuksessa syntyvät hiilidioksidipäästöt ovat suuret, koska jalostustoiminta vaatii paljon energiaa. Mutta kuten tiedämme, niin yksin nykyaikaisuus ei takaa sitä, että öljytuotetta tulee jalostamosta, vaan tyuotantolinjaan pitää saada myös jotain jalostettavaa.
Tuon jalostettavan aineen eli raakaöljyn kuljetus on yksi suurimmista ongelmista, koska jos öljytankkeri sattuu kolahtamaan karille, niin silloin öljyä leviää luontoo ja saastuttaa suuria merialueita. Jos taas merillä kuljetetaan dieselöljyä tai bensiiniä, niin silloin on kyseessä tulenarkojen tai erittäin tulenarkojen nesteiden kuljetuksesta, ja noissa laivoissa on aina sellainen riski, että niissä pääsee tuli irti. Joten siksi merillä kuljetetaan paljon raakaöljyä, josta sitten jalostetaan erilaisia tuotteita.
Jos taas ajatellaan yhtä pahimmista skenaarioista, mitä terrorismi on tuonut ihmisten silmien eteen, niin silloin terroristit ottavat haltuunsa LNG (Liquid Natural Gas) tankkerin, ja muuttavan sen valtavaksi FAE (Fuel Air Explosive) räjähteeksi, ja tuollaisen aluksen räjähdys voi aiheuttaa valtavaa tuhoa. Eli kuten tiedämme, niin öljyn tuotanto liittyy hyvin kiinteästi Lähi-Idän tilanteeseen, ja sen takia esimerkiksi terrorismi pitää ottaa huomioon kun öljyä sekä muita öljytuotteita koskevia strategioita lähdetään luomaan.
Suomessa on ensi vuoden lopussa sitten vain yksi öljynjalostamo, eli Porvoon jalostamo jatkaa toimintaansa. Se mitä tämä tarkoittaa on 300 työpaikan vähennystä Neste Oy:ltä, ja tuo vähennys on todella merkittävä. Nesteen jalostamojen vähentäminen tarkoittaa myös sitä, että maamme vesillä saattaa liikkua vähemmän raakaöljyä kuljettavia tankkereita kuin ennen. Eli tuleeko raakaöljy jalostamoon tankkerilla tai putkella on periaatteessa samantekevää, mutta jostain putkeen on sitten öljyä saatava, mutta kuten tiedämme, niin maassamme ei itsessään ole öljyvarantoja.
Öljyputken ongelmana on se, että se ankkuroi valtion johonkin tiettyyn raakaöljyn toimittajaan, ja sen takia kyseessä on hyvin suuri asia. Nimittäin suurin osa liikennevälineistä käyttää öljyä, ja jos sitten öljyn toimitukset loppuvat, niin sitten loppuu myös bensiini tai diesel auton tankista. Koska kaikki öljy mitä Suomeen tuodaan on peräisin jostain muualta, niin olemme riippuvaisia tuon tuotteen maahantuonnista ja juuri riippuvuus maahan tuotavasta öljystä tekee Suomesta hyvin erikoisen.
Vaikka olemme ehkä itse maailman parhaita öljytuotteiden kehittäjiä, niin silti meidän pitää tuoda kaikki tuo öljy ulkomailta, ja se sitten tuo ongelmia. Öljyn käyttö kiristämiseen on hyvin tehokasta, ja esimerkiksi 1970-luvun öljykriisi sai aikoinaan alkunsa siitä, että OPEC (Organization of Petroleum Exporting Countries) nosti öljyn hintaa, ja jos sitten noita maita lähdetään ärsyttämään, niin se nostaa öljyn hintaa, ja toinen asia mikä tekee öljystä ongelmallisen on se, että kyseessä on strateginen raaka-aine, josta tehdään polttoainetta.
Tämän takia öljyllä on suuri poliittinen merkitys kansainvälisellä kentällä. Ja kaikki öljy-yhtiöt ovat kansallisia monopoleja, jotka toimivat valtioiden valvonnassa. Siis tällä tarkoitan yhtiöitä jotka poraavat öljyä maasta.
Joten sen takia öljy on hiukan vähemmän helppo tuote kaupallisen toiminnan kannalta. Nimittäin jos öljyä lähdetään ostamaan vain yhdestä paikasta, niin silloin saattaa käydä niin, että tuo valtio ei sitä sitten myy, jos sattuu käymään niin, että jossain menevät sukset ristiin esimerkiksi ulkopoliittisista kysymyksiä käsiteltäessä.
Neste jalostamot: https://www.neste.fi/konserni/tietoa-meista/tuotanto/porvoo-ja-naantali
Kuva: https://i.media.fi/incoming/4842652.jpg/alternates/FREE_720/4842652.jpg
https://historiaajapolitiikkaa.wordpress.com/2020/11/30/oljyvaltio-nimeltaan-suomi/
Kommentit
Lähetä kommentti