. |
Kun elämän tarkoitus on kuluttaa rahaa
Me olemme täällä kuluttamassa, jotta esimerkiksi kaupat saisivat lisää asiakkaita, ja se mikä on markkinoinnin tarkoitus, on luoda ihmisille tarpeita tehdä tiettyjä hankintoja. Jos asioita ajatellaan markkinoinnin näkökulmasta, niin silloin meidän pitää käydä punttisalilla, syödä ravintolisiä sekä tietenkin ostaa oikeita tuotteita. Ja sitten kun noita tuotteita jotka voivat olla palveluita kuten kuntosali sekä vaatteita, niin sieltä sitten tulee niitä kavereita, joiden kanssa voi käydä vaikka kiinalaisessa syömässä sekä ottamassa huurteisen sitä olutmerkkiä, jonka omistaja on mainokset maksanut.
Sitten meidän sankarimme eli kuluttaja lähtee kotiinsa fiilistelemään jättimäisen TV:n ääreen katsomaan tunnettuja maksullisia kanavia, joissa näytetään ohjelmia joista keskustellaan työpaikalla. Markkinointi on osana arkipäivää. Ei riitä että ihmiset asuvat asunnossa, vaan asunnon pitää tietenkin sijaita oikeassa paikassa, jotta ihminen kokee kuuluvansa tiettyyn joukkoon.
Ei ole sama mitä vaatteita esimerkiksi rakennustyöläiset käyttävät. Työvaatteet ovat asia mitä markkinoidaan samalla tavalla kuin muitakin vaatteita, ja jos isot rakennusyhtiöt ostavat tiettyjä työvaatteita, niin se takaa suuret tulot noiden vaatteiden valmistajille. Eikä ole sama millä autoilla kaupungin bussikuski ajaa, koska jos joku kaupunki ostaa jotain tiettyä autoa, niin se takaa myös näkyvyyden tuon autofirman muille tuotteille. Mutta yhä enemmän myös palveluita sekä elämyksiä markkinoidaan. Monissa markkinointia varten luoduissa filmeissä luodaan kuva siitä että kaikki ihmiset käyvät esimerkiksi salilla, mikä tarkoittaa entistä puntti- mutta nykyistä kuntosalia.
Nykyaikainen mies on siis samalla kova ja pehmeä. Hän käy uskollisesti punttisalilla ja käyttää magnesiumjauhetta käsissään, samalla kun hänen tyttöystävänsä harrastaa naapurihuoneessa aerobicia. Tiedättekö muuten että ennen kuntosalia sanottiin punttisaliksi. Se oli hikinen sekä miehekäs paikka, mutta sitten kävi niin, että tuo punttisalien toiminta muuttui kaupalliseksi, eli sen imagoa pyrittiin muuttamaan myös naisille sopiviksi, ja sitä kautta sitten tuon miesten mekan nimi muutettiin modernisti kuntosaliksi, ja sieltä sitten tietenkin piti kaikkien hakea sitä oikeaa muotoa.
Samoin koko Suomi katsoo tai harrastaa kovaa joukkuelajia nimeltään jääkiekko. Markkinoiden luoma kuva tuosta lajista on se, että siellä kaukalossa oppii sosiaalisia taitoja, ja koko joukkue elää täysillä mukana ilossa, kun joku tekee maalin. No onko asia niin? Käykää kysymässä joltain joka tietää asioista. Nykyään myös tatuointeja markkinoidaan ihmisille. Eli niin sanottu “vartalotaide” on uusin asia, mihin markkinavoimat ovat iskeneet hampaansa.
Kun ihminen katsoo vloggaajaa, joka ikään kuin avautuu omasta sisimmästään, niin silloin hän ei tiedä, että häneen vaikutetaan erittäin tehokkaan menetelmän avulla. Eli tuolloin ihminen ikään kuin avautuu hänen edessään, ja osoittaa sitä mitä sanotaan kaveruudeksi. Se on niin sanottua mielen tiirikointia, jossa katsoja ikään kuin riisutaan aseista tietynlaisella ulkonäöllä sekä esiintymisellä.
Käyttämällä tietynlaisia tiloja, kuten esimerkiksi hentoja värejä pyritään ihmiset riisumaan aseista, eli lasketaan heidän valmiuksiaan kirjoittaa “ei-toivottuja” mielipiteitä näihin filmeihin, joita esimerkiksi YouTubessa esitetään. Eli jos kirjoitat rumia juttuja, niin teet sen sitten “herkälle pikkutytölle”, joka saattaa vaikka ryhtyä itkemään noiden kommenttien takia. Se saattaa sitten laskea tuon kommentoija suosiota siinä kaveripiirissä, missä tuo henkilö sattuu liikkumaan. Tuossa kaveripiirissä suosio taataan sillä että harrastetaan oikeita asioita sekä käytetään oikeita vaatteita. Jos ei vaate ole oikea, niin silloin tietenkään heppu ei kuulu joukkoon, ja hän saa lähteä kotiin.
Ja se mikä sitten yleensä on muuten unohtunut joskus kertoa on se, että esimerkiksi tuo “ihan oma huone” saattaa olla lavastettu. Tai sitten koko homma ohjataan suoraan jossain studiossa. Siis kyllä tietenkin myös esimerkiksi kännykällä filmattu materiaali saattaa olla aivan oikeiden median ammattilaisten ohjaama. Yksi asia tietenkin ottaa välillä varsinkin vanhempia päähän on se, että noita tuotteita tilatessa ei ehkä kysytä kuin sitä, että onko tilaaja 18-vuotta täyttänyt.
Silloin riittää se että laittaa rastin ruutuun. Tai vaikka tilattaessa olisi käytettävä tunnistautumista, niin se saattaa tietenkin tapahtua vaikka Google-tilin avulla. Mutta tuolloin unohdetaan mukavasti että esimerkiksi sosiaalisessa mediassa liikkuu ohjeita siitä, miten luodaan profiili, mihin on syötetty väärä syntymäaika. Eli sitä kautta tätä nettimarkkinoinnin ongelmaa pitäisi lähestyä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/11/22/uskollisuuteni-bloggaajia-kohtaan-onkin-kaupankayntivaluuttaa-luulin-etta
https://historiaajapolitiikkaa.wordpress.com/2020/11/28/kun-elaman-tarkoitus-on-kuluttaa-rahaa/
Kommentit
Lähetä kommentti