Siirry pääsisältöön

Puolueellisuuden hämäämä

 Puolueellisuuden hämäämä


On olemassa totuus, emävale ja tilasto olivat yhden opettajan aloitus tilastotieteen tai tilastomatematiikan kurssille joskus kauan sitten. Tuolloin mieleen tuli se, että tietenkin tilasto voi myös valehdella hyvinkin paljon, jos siihen otetaan vain sellaisia tapauksia, jotka tukevat esimerkiksi tilaston laatijan tai tiedon hankkijan omaa näkemystä asioista. Eli monesti tilastoissa käsitellään vain negatiivisia asioita, kuten sitä kuinka huonosti nuoret ajavat autoa. 

Sitten tehdään kaunis käyrä siitä, minkä ikäisille sattuu onnettomuuksia, mutta samalla unohdetaan se, että se millaisia onnettomuuksia sattuu on jätetty kertomatta. Eli onko kyseessä esimerkiksi tilasto missä on kaikki mahdolliset onnettomuudet sekaisin, ja onko onnettomuuksia listatessa esimerkiksi mukana myös maalivauriot, vai onko kategoriana se, että näistä tapauksista on maksettu vakuutusyhtiöiden taholta korvauksia. 

Ja se mikä tieto sitten puuttuu on se, kuinka monta ajosuoritusta nuoret eli esimerkiksi alle 25 vuotiaat kuljettajat, joilla on ollut ajokortti alle kolme vuotta  tekevät aikayksikössä. Eli kuinka monta ajosuoritusta kokonaismäärästä aiheuttaa korvauksia vakuutusyhtiön taholta puuttuu kokonaan. Tuolloin voitaisiin tuo onnettomuus prosentti laskea seuraavalla kaavalla (korvattavien vahinkojen määrä jaettuna ajosuoritusten määrällä kertaa sata), eli onko sitten nuori kuljettaja niin vaarallinen kuin sanotaan, jos todennäköisyys normitetaan niin, että ainoastaan alle 25 vuotiaiden korvaamaan joutuneiden henkilöiden määrä otetaan huomioon. 

Rumasti ajatellen voidaan kysyä miksi kaikki positiivinen on harvinaista? Eli miksi esimerkiksi huippuälykkäitä lapsia käsitellään aina niin, että nerous on harvinaista? Ja tuolloin pitää kysyä kyllä se, että miksi koskaan ei sanota, että joku geneettinen sairaus, mikä aiheuttaa näkyvän kehitysvamman on harvinainen, ja esimerkiksi Suomessa 100-120 lasta vuodessa saa CP-vamma diagnoosin(1). Eikä koskaan mainita sitä että maassamme syntyy vuosittain 55 000- 60 000 lasta(2), joten tätä taustaa vasten voidaan mainita että mahdollisuus saada CP-vammainen lapsi on melko pieni. 

Itse katselen joskus näitä tilastoja miettien sitä, että miksi maassamme tilastoidaan vain kehitysvammaisia sekä muita negatiivisia asioita? Miksi esimerkiksi huippuälykkäitä lapsia ei tilastoida samalla tavalla kuin CP-vammaisia tilastoidaan. Kun sitten älykkyyttä käsitellään mediassa, niin se on ikään kuin jotenkin häpeällistä, ja se että älykäs ihminen ei kestä kritiikkiä nostetaan usein pinnalle. Mutta mitä sitten se paljon puhuttu kritiikki merkitsee? 


Onko kaikkea kritiikkiä pakko oikeasti sietää? Tai ehkä meistä jokainen joskus kypsyy siihen, jos omaa tuotantoa tai mielipiteitä kommentoidaan sanalla “paskaa” tai sitten kerrotaan kuinka joku super älykkö hakkaa kirjoittajan suoraan teho-osastolle. 


Onko se että toista haukutaan ties millä termeillä sitä paljon puhuttua kritiikkiä, mitä pitää aina kestää? Tai onko ehkä se että ihmistä uhkaillaan esimerkiksi fyysisellä pahoinpitelyllä tai hänen terveystietojaan jaetaan netissä sellaista kritiikkiä mitä pitää aina kestää? Tai ehkä nykyaikaisen yhteiskunnan selviämisen mittari on se, kuinka paljon esimerkiksi sitä kuinka omaan kuvaan ammutaan rynnäkkökiväärillä pystyy sietämään. Itse en tiedä mitä tarkoittaa sana “kritiikki” missäkin kirjoituksessa, mutta esimerkiksi se että jotain poliitikkoa kehotetaan käsittelemään ilman kritiikkiä tietenkin pistää silmään. 

Kritiikki eli arvostelu on tietenkin subjektiivista näkemystä edustava kannanotto, mutta kuitenkin kritiikki voi olla myös sellaista että siihen ei voida edes vastata mitenkään. Eli väkivallalla uhkaaminen ei ole sellaista kritiikkiä mihin voidaan ylipäätään vastata mitenkään. 

Wikipedian määritelmä kritiikistä eli arvostelusta(3) kuuluu näin.  “Arvostelu, arviointi eli kritiikki (kreikan sanasta krinein, ’erottaa, ratkaista’) on arviointia, jossa tarkoituksena on arvosteltavan asian arvon tutkiminen, pohtiminen ja määrittely. Kritiikki on siis luonteeltaan arvottavaa. Kritiikki voi olla kielteistä, positiivista tai rakentavaa, jolloin sen tarkoitus on kehittää arvoa. Kritiikillä voi myös vähätellä arvoa.

Kritiikkiä esiintyy kaikilla elämänaloilla. Kritisoitava aihe voi olla aineeton tai aineellinen. Arvostelu on pohjimmiltaan kantaaottavaa sosiaalista toimintaa. Kritiikki on ihmisen kommunikaatiota toiselle ihmiselle, tai se voi olla yhteisön kollektiivista mielipidettä jotain muuta kohtaan. Kritiikkiä voidaan myös estää ja hallita. Joissakin yhteyksissä kriittisyyttä rajoitetaan tiedon julkaisua estämällä tai luomalla pelkoa kriittisen tiedon julkaisijoihin.

Arvostelijan, arvioijan eli kriitikon antama kritiikki on subjektiivinen analyysi arvosta. Kriitikko kritisoi, eli antaa oman arvionsa arvolle. Arvioija ottaa kantaa ja tulkitsee arvoa, jonka kritiikin antaja eli kriitikko esittää” (Wikipedia, arvostelu). Mutta kuitenkin voidaan kysyä sitä, mikä on sitä paljon puhuttua kritiikkiä eli asiallista arvostelua? Eli asiattomaan kritiikkiin ei ehkä meistä kukaan voi edes vastata. Onko kritiikkiä se että joku uhkaa hakata toisen baseball-mailalla, jos hän ei ole samaa mieltä tuon väkivallalla uhkaajan kanssa? 

Ehkä tällaisista asioista voidaan aina keskustella, ja silloin keskustelua voidaan tehostaa esimerkiksi aseen kuvilla, uhkaavalla käytöksellä sekä kommentoimalla toisen mielipiteitä sanomalla joka lauseen perään jotain rakentavaa kuten kertomalla että toisen teksti on “paskaa”, joten sitä kautta voidaan tulkita yleisön reaktioita, jos tuota sanaa sitten vielä käytetään esimerkiksi välimerkkinä jossain esityksessä. Ja tietenkin se että kaikki joiden mielipide ei miellytä voidaan vaikka haastaa nyrkkeilyotteluun. 


(1) https://www.cp-liitto.fi/tietoa/vammaryhmat/cp-vamma

(2) https://www.vaestoliitto.fi/tieto_ja_tutkimus/vaestontutkimuslaitos/tilastoja/syntyvyys/syntyneiden-maara/


(3) https://fi.wikipedia.org/wiki/Arvostelu


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ihmi

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä kohtaamme

Sama tukikohta, mikä kestää ydiniskun ei välttämättä kestä drone-iskua.

Miksi Ukrainan isku Toropetsin asevarikolle onnistui, vaikka tuon varikon piti kestää ydinaseen avulla tehty hyökkäys? Syy tähän löytyy dronen erilaisista kyvyistä verrattuna ydinaseeseen. Drone kykenee esimerkiksi lentämään tukikohdan sisään, jos se vain pystyy välttämään törmäykset sekä esimerkiksi potkurien vaurioitumisen. Samoin jos dronen potkurit ovat kehyksen sisällä, niin se voi liikkua maata pitkin kuin auto, ja sen takia tuollainen drone voi liikkua esimerkiksi tukikodan ilmastointikanavaa pitkin kohteeseensa. Samoin drone voidaan laskea maahan, ja sitten kun tukikohdan ovia availlaan, niin se voi lentää sisään avatusta ovesta.  Joten tuollaisten kykyjen takia drone voi tuhota kohteita, joita ydinaseet eivät kykene neutraloimaan. FPV (First Person View) eli VR laitteiden avulla ohjattava drone on erittäin tarkka väline. Joten jos ohjaaja vain kykenee säilyttämän yhteyden droneen, niin hän voi lentää sen hyvinkin ahtaasta aukosta sisään.  Jos drone pääsee esimerkiksi ammusvara