Miksi kokenut poliitikko ei päässyt pikkukunnan johtoon?
Syy siihen miksi kokenut, valtakunnan tasolla vaikuttanut poliitikko ei päässyt pienen Ruokolahden kunnan kunnanjohtajaksi, vaan hävisi melko tuntemattomalle naiselle saattaa johtua siitä, että nimenomaan pienen kunnan väki haluaa ihmisen, joka on saanut kokemusta nimenomaan kuntasektorilta sekä myös on halukas sitoutumaan pienen kunnan johtajaksi eikä pidä sitä vain jonkinlaisena ponnahduslautana seuraavia eduskuntavaaleja ajatellen. Se mitä näissä valtakunnantason poliitikoissa pelätään on se, että kunnan asiat jäävät toiseksi, kun ihmisellä on “monta rautaa” samaan aikaan tulessa.
Eli se että ihminen tulee pienen kunnan johtoon merkitsee sitä, että hänen oletetaan antavan kunnalle kaikkensa. Kyse on tilanteesta jossa ihmiset pelkäävät että heidän valitsemansa henkilö lähtee ehkä heti uuteen työpaikkaan, ja että kunta jää vähän niin kuin sivuun, kun edessä on ponkaisu kohti uutta valtakunnallista virkaa.
Kun ihminen hakee kunnanjohtajan virkaa, niin hänellä pitää olla sellainen näkemys sekä kokemus asioista, mitkä liittyvät kunnallisiin asioihin. Kunnallisella tasolla asioita hoidetaan toisella tavalla kuin valtakunnallisella tasolla. Eli kunta on lähi-hallintoyksikkö, minkä tarkoitus on se, että siellä kunnantalolla huomioidaan nimenomaan sen alueen erityispiirteitä missä kunta sijaitsee.
Kuntatasolla tehdään paljon tavallisia ihmisiä koskevia päätöksiä, eli esimerkiksi siitä mihin koulut tulevat tehdään päätös kunnantalolla. Samoin terveydenhoitoa sekä muuta vastaavia asioita koskevia päätöksiä tehdään kunnantalolla. Kunnan vastuulla on myös vesihuollon järjestäminen. Kunta on siis oikeastaan asia, mikä poikkeaa valtiosta siinä, että kunnissa tehdään monia asioita, joista jokainen meistä on riippuvainen.
Lähteet:
Juttu johon viitataan: https://yle.fi/uutiset/3-11509728
Lisää kunnista:
https://www.kuntaliitto.fi/yhdyskunnat-ja-ymparisto/tekniikka/vesihuolto
Kommentit
Lähetä kommentti