keskiviikko 1. heinäkuuta 2020

EU voi pudota tekoälyn tutkimuksesta, ja se lisää USA:n ja Kiinan ylivaltaa tällä alueella

EU voi pudota tekoälyn tutkimuksesta, ja se lisää USA:n ja Kiinan ylivaltaa tällä alueella

Tekoäly voi olla uusi tekniikan vallankumous, ja sen takia meidän pitäisi EU:ssa sekä Suomessa panostaa tämän alan tutkimukseen. Tulevaisuudessa kaikkialla on tekoälyä, ja oppivat koneet valtaavat yhä uusia alueita, ja ongelma on siinä, että tekoälystä voisi tulla esimerkiksi Suomen kaltaisen maan uusi vientivaltti maailmalle. Mutta jostain syystä olemme havahtuneet vasta nyt siihen, että tekoäly on asia, mikä tulee mullistamaan maailmaa sekä tieteen, jokapäiväisen elämän sekä myös sodankäynnin osalta. Mutta jostain syystä emme ole kovin paljoa panostaneet tähän alueeseen. 

Vaikka maassamme on loistavia oppilaitoksia, joissa voidaan opiskella koodaamista, niin varsinaisesti tekoälyyn eli autonomiseen oppimisprosessiin perustuvien algoritmeihin ja niihin pohjautuvien sovellusten tekemistä ei kuitenkaan ole maassamme opetettu ainakaan kovin paljoa, ja siksi meille ei jostain syystä ole kerääntynyt tietotaitoa kehittää sekä opetella tätä ohjelmoinnin aluetta. Tekoälyn kehittämisen ongelmana on yhteenaikaan ollut se, että henkilöitä jotka ovat opiskelleet tietojenkäsittelyä on jostain syystä väheksytty työelämässä. 

Eli heidän osaamistaan ei olla arvostettu, vaan ainoa mitä on oikeasti arvostettu on johtajuus. Ei sitä että joku on kehittänyt itseään asiantuntijapohjalta olla koskaan edes mainittu. Ja tekoälyn kehittäminen vaatii erittäin korkeaa ammattitaitoa. 

Tekoälyn kehittämisen ongelmat ovat hiukan samanlaisia kuin koko tietojenkäsittelyn alan ongelmat. Kun aikoinaan kehityksen pääpaino suuntautui laitteistopuolelta verkkopohjaisiin ohjelmistoihin, niin silloin opetus laahasi pitkään jälkijunassa. Ei ollut tietotaitoa millä esimerkiksi verkkopalvelu rakennettaisiin. Kun nopea internet mahdollisti kaikkien palveluiden siirtymisen tietoverkkoon, niin tähän nopeaan kehitykseen ei osattu valmistautua. 

Tuolloin vielä ohjelmoinnin opetuksessa pääpaino oli C++ ja Java-kielissä, eikä verkkopalveluiden kehittämiseen tarkoitettujen verkossa toimivien dynaamisten ohjelmointikielten opetus ollut vielä niin yleistä, että dynaamisten verkkopalveluiden rakentaminen olisi onnistunut keneltä hyvänsä. Verkossa toimiva tekoäly, mikä yhdistää esimerkiksi robottilennokit toisiinsa on erittäin monipuolinen työkalu. Kun operaattori määrää dronen lentämään jollekin alueelle, niin hän ottaa itse asiassa yhteyden drone parveen, joka tekee itsenäisen päätöksen siitä minkä dronen se lähettää kohteeseen. 

Tuolloin kyseessä on puoliautomaattinen järjestelmä, missä yleiskäskyn antaa ihminen, mutta sitten sen mikä osa parvesta lähtee suorittamaan tehtävää tekee droneparvi itsenäisesti. Tuollaista droneparvea voidaan operoida mobiililaitteiden avulla. Ja siihen voidaan kytkeä monta operaattoria, joilla on käytössään tietty määrä noita droneja. Tuollaisen järjestelmän luominen vaatii erittäin korkeaa osaamista, ja sen takia esimerkiksi PHP:n opetusta pitäisi tehostaa. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Ydinaseita ja miinasopimusta.

Yllä: Panavia Tornado IDS  kylvää pommeja sekä miinoja JP233 yksiköstä  Syy Israelin iskuun Iraniin saattaa olla ainakin osittain Trumpin po...