Siirry pääsisältöön

Pelko on pop


 

 

Pelko on pop

Populismi on asia mikä myy, ja se että me haluamme uskoa johonkin varmasti lisää uskoa myös kaikenmaailman pelonlietsontaan. Pelko on asia mikä myy, ja tässä kun lähdetään puhumaan esimerkiksi siitä, miten meidän pitäisi kohdella yli 70-vuotiaita, niin silloin tullaan siihen kysymykseen, että mitä jos sitten joku ei vain välitä enää siitä, että hän saisi pari vuotta lisää, jos pysyisi sisällä.

Milloin ihminen on valmis tekemään itseään koskevia päätöksiä, ja jos sitten joku vanhus haluaa lähteä ulos tai ostoskeskukseen sekä ottaa esimerkiksi lastenlasta vastaan, vaikka tietää kuuluvansa riskiryhmään, niin onko hoitohenkilökunnalla oikeus estää häntä tätä asiaa tekemästä. Tämä vain tuli mieleeni, kun näin tämän päivä YLE:n lööpin asiasta, jossa ainakin osa vanhuksista haluaisi itselleen enemmän valtaa näissä asioissa. Pelko on ihmisen vihollisista pahin, ja kuten tiedämme tällainen korona-aika varmasti kysyy paljon myös toimittajilta. 

Eli heiltä vaaditaan vastuullista sekä oikeaa tiedottamista asioista. Mutta suurin pelko on siinä, että itse sattuu sanomaan tai kirjoittamaan jotain väärin. Ja silloin saattaa unohtua monta tärkeää asiaa, kuten se että esimerkiksi Suomen kansalaista ei saa käännyttää rajalta takaisin, vaikka hän yskisi keuhkonsa pihalle. Tämä on erittäin paha aukko turvatoimissa, mutta silloin vastakkain ovat yksilön oikeus palata kotiin, ja samalla myös yhteisön etu. 

Me kaikki teemme joskus virheitä, ja puhumme tai kirjoitamme asioita, joita sitten myöhemmin kadumme. Eli emme kukaan ole täydellisiä, ja olemme vain ihmisiä. Kuitenkin olemme vastuussa siitä mitä olemme sanoneet tai mitä olemme kirjoittaneet. Se että emme nyt aivan tarkkaan muista lakikirjan sisältöä ei tarkoita, että emme ole kaikessa muita huonompia. Joskus me itse tiedämme asioista enemmän kuin joku toinen. 

Olisiko sitten pitänyt valita joku toinen tie, kuin laittaa koko maa kiinni? Kas kun tämä asia on tehty, niin silloin emme voi tietää mitä vaihtoehdot olisivat aiheuttaneet meille. Jos emme satu istumaan jossain laboratoriossa tuijottamassa koronavirusta, niin olemme julkisen tiedon varassa tuon asian kanssa. Julkisessa sanassa sitten korostetaan uhkakuvia siitä, kuinka lennokkaasti COVID-19 muuttuu lapsille vaaralliseksi muodoksi. Eli jostain syystä mediassa maalaillaan dystopia-kuvia, ja kaikki asiat mitä tehdään on jotenkin negatiivista, ja voihan rajoitukset aina palauttaa. 

Mikäli haluamme tuottaa tehokkaita rokotteita, niin meidän pitäisi luoda rokotteiden Linux, eli järjestelmä missä virusten perimäainesta tallennetaan kansainväliseen tietokantaan sitä mukaan kuin uusia viruksia löydetään, ja rokotteita kehitetään jatkuvasti, ja niitä voisi jokainen hyödyntää, niin silloin olisi ainakin joku pandemia estettävissä. Mutta tämä saattaa olla aivan liian radikaali ratkaisu. Miksi muuten Suomalainen rokote ei voi olla paras? Siksi että se on kehitetty jossain Jyväskylässä vai siksi että silloin voidaan kunnia antaa Suomalaiselle tutkijalle tai vaatisi rokote tuotannon aloittamista uudelleen? Eikö sen lopettaminen ollut sitten virhe?

Jos epidemian ennaltaehkäisy onnistuu, niin silloin sitä ei ole koskaan tapahtunut. Silloin taas aletaan puhua rokotteiden kehittämisen kustannuksista. Jos ajatellaan rokotteiden kehittämistä, niin omavaraisuus esimerkiksi tällaisessa asiassa voisi olla hyvin mielenkiintoinen vaihtoehto myös muun yleisen turvallisuuden kanssa. Se onko rokote hyvä vai huono on sitten kysymys, minkä aika kertoo. Jos rokotetteen hintaa ajatellaan, niin se kuinka suuri puhtausaste esimerkiksi siinä käytettävän viruksen antigeenilla on, niin hyvä maksaa aina. 

Kaikkein pahin vaihtoehto on se, että Suomi hankkii kahta rokotetta. Eli hyvää rokotetta, mikä on kallista ja huonoa rokotetta mikä on halpaa, ja se että kenelle annetaan mitäkin rokotetta on tietenkin asia, mikä varmasti aiheuttaa keskustelua. Mutta rokotteen tehoa ei mitata sen hinnalla, Sillä kuinka hyvän ja tehokkaan immuuni vastikkeen rokote antaa on tietenkin pääasia. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ...

Miksi Venäjä lähettää miehiä varmaan kuolemaan?

Yllä: Kommandopipo luo kasvottomuutta, ja henkilöllisyyden peittäminen on tietenkin joillekin lupa kaikkeen. Sen turvin voidaan tehdä rikoksia sekä simputtaa alaisia. Samalla tietenkin kommandopipon avulla sotilaan persoonallisuus saadaan poistettua, mikä tekee simputtamisesta sekä alaisten uhraamisesta helpompaa. Eikä kukaan myöskään näe sitä, jos miehet vaihtuvat joka kuvassa. Eli suuret tappiot voidaan peittää kätkemällä sotilaiden henkilöllisyys.  Miten tehdään omien miesten surmaamisesta helppoa? Peitetään miesten kasvot sekä väitetään heitä rikollisiksi. Tuolloin tietenkin rikosten lajit voidaan unohtaa mainita. Eli onko esimerkiksi Venäjän vangeista kootuissa osastoissa oikeasti väkivaltarikollisia vai onko mukana myös esimerkiksi Putinin vastustajia. Väkivaltarikollisten esitteleminen tekee tietenkin noiden miesten uhraamisesta helpompaa. Kun komentaja ajattelee lähettävänsä pahoja ihmisiä kuolemaan, niin se auttaa tukahduttamaan omantunnon.  Muutama päivä sitten oli I...

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä ...