Siirry pääsisältöön

Koulujen lähiopetus päättyy huomenna

 

Koulujen lähiopetus päättyy huomenna

Jos ajatellaan esimerkiksi sitä, että YO-koe tehtäisiin ainakin osittain läppärillä, niin läppärien kameraan liitetyn kasvojen tunnistimen avulla voidaan valvoa sitä, että kokeen tekee se, jonka se pitää tehdä. Ja jos oikein futuristista ajattelutapaa ryhdytään viljelemään, niin tietenkin myös YO-kokeen voisi tehdä kotona. Silloin YTL (Ylioppilastutkintolautakunta) voisi toimittaa esimerkiksi pienen dronen tuolle kokelaalle, joka valvoo että huoneessa ei ole ketään muuta ja että siellä ei luntata. Mutta ehkä tämä on vähän radikaali ajatus. 

Koulut alkavat huomenna lähi-opetuksen osalta, ja sitten taas siitä väännetään kättä, että olisiko pitänyt tätä etänä tehtävää opetusta jatkaa lukukauden loppuun asti. Tuolloin eteen tulee  se paradoksi, mikä dominoi koko koulun käyntiä. Eli lapsi ei voi käydä koulua samaan aikaan etänä ja olla koulussa, eikä kokonaan etänä käytävä koulu taas sitten palvele sitä tarkoitusta, mikä sillä on maassamme. Koulun yksi tarkoitus on opettaa myös sosiaalisia taitoja sekä niin sanottua vertais-viestintää. 

Samoin sen tarkoitus on ennen kaikkea opettaa lapsia noudattamaan yhteiskunnan asettamia sääntöjä. Mutta ennen kaikkea onnistuneen opetuksen tulos on ihminen, joka osaa ajatella itsenäisesti. Samalla tuon ihmisen pitää myös käsittää että kaikkea mitä päähän tulee ei tarvitse lähteä kokeilemaan, koska pahimmillaan näistä asioista seuraa hyvin ikäviä tapauksia. Koulu on meille kaikille jossain määrin tuttu asia, ja se että koulussa noudatetaan vielä 1800-luvulta peräisin olevia malleja saattaa olla monille yllätys.

On kehitetty monia muitakin malleja, joilla opetusta eli oppilaiden oppimista  tehostetaan, mutta niiden mallien käyttöönotto on jostain syystä kohdannut paljon vastarintaa. Syyksi tähän esitetään, että jos kokeilu menee pieleen, niin silloin niiden oppilaiden elämä tai tämä aika minkä he ovat kokeilun piirissä menisi hukkaan. 

Etäopetus sekä etätyötilat voivat tukea lähiopetusta, eli esimerkiksi tunti materiaaleja voidaan kotona tutkia sekä tunteja voidaan ikään kuin kerrata, ja samoin vaikkapa tukiopetusta voidaan järjestää etätyöpöydän kautta, mutta silloin tietenkin pitää oppilaan osata ja myös haluta käyttää tuota mahdollisuutta. Ja tässä huomautan siitä, että mikään koulu ei aja asiaansa, jos sitä ei käydä lainkaan. Etäopetus voi tehostaa opetusta, jos se toteutetaan oikein. Eli joskus lapsilla tai nuorilla voisi olla sellaisia päiviä, että vain puolet tulevat kouluun, ja silloin opettajilla olisi aikaa antaa myös yksilöllisempää opetusta. 

Tässä lähiopetukseen palaamisessa pariksi viikoksi voi olla sellainen taka-ajatus että lapset saavat sitten palautetta siitä, miten ovat asiansa hoitaneet. Mutta toki kaikki eivät ehkä ole aivan oikein käsittäneet sitä, mitä etäopiskelu oikeastaan tarkoittaa. Se ei tarkoita mitään lomaa, ja 12 h/päivä tapahtuvaa pelaamista, vaan että tehtäviä tehdään kuten normaalissa koulussa tehdään. Etänä tehtävä opetus voisi olla yksi asia, millä syrjäiset seudut pidetään elinvoimaisina, ja silloin lapsia ei tarvitsisi laittaa asuntoloihin asumaan monen sadan kilometrin päähän, kun he voisivat saada opetusta kotonaan etätyöpöydän kautta. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ...

Miksi Venäjä lähettää miehiä varmaan kuolemaan?

Yllä: Kommandopipo luo kasvottomuutta, ja henkilöllisyyden peittäminen on tietenkin joillekin lupa kaikkeen. Sen turvin voidaan tehdä rikoksia sekä simputtaa alaisia. Samalla tietenkin kommandopipon avulla sotilaan persoonallisuus saadaan poistettua, mikä tekee simputtamisesta sekä alaisten uhraamisesta helpompaa. Eikä kukaan myöskään näe sitä, jos miehet vaihtuvat joka kuvassa. Eli suuret tappiot voidaan peittää kätkemällä sotilaiden henkilöllisyys.  Miten tehdään omien miesten surmaamisesta helppoa? Peitetään miesten kasvot sekä väitetään heitä rikollisiksi. Tuolloin tietenkin rikosten lajit voidaan unohtaa mainita. Eli onko esimerkiksi Venäjän vangeista kootuissa osastoissa oikeasti väkivaltarikollisia vai onko mukana myös esimerkiksi Putinin vastustajia. Väkivaltarikollisten esitteleminen tekee tietenkin noiden miesten uhraamisesta helpompaa. Kun komentaja ajattelee lähettävänsä pahoja ihmisiä kuolemaan, niin se auttaa tukahduttamaan omantunnon.  Muutama päivä sitten oli I...

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä ...