Siirry pääsisältöön

Epäonnistumiset kasvattavat voittajia


 

Epäonnistumiset kasvattavat voittajia

Miksi aina puhutaan siitä, että esimerkiksi YO-koe on mennyt huonosti? Onko huonoja arvosanoja helpompi käsitellä kuin hyviä? Ja onko kaikilla sitten YO-kokeessa niitä hylättyjä arvosanoja. Nykyään esimerkiksi YO-kokeen saa uusia kolme kertaa, jos haluaa että arvosanat lisätään samaan paperiin. Noita kolmen kerran sarjoja saa sitten uusia niin monta kertaa kuin haluaa, mutta silloin jokaisesta kolmen kerran sarjasta annetaan oma YO-todistus.

Jos ajatellaan esimerkiksi seiväshyppyä, missä ihminen kirjaimellisesti ylittää rimoja, niin aina välillä käy niin, että henkilö ei pääse riman yli. Tuolloin on kaksi vaihtoehtoa, joko laskea rimaa, tai sitten pitää harjoitella kovemmin. Se että olemme joskus asettaneet riman tietylle korkeudella ja tavoitteet sen mukaan määrittää sen, mitä pidämme onnistumisena tai mitä pidämme epäonnistumisena. Kun ihminen tekee työtä josta hän saa palkkaa tai palkinnon, niin silloin hänen työnsä pitää tietenkin kelvata myös muille. 

Epäonnistuminen ei ole asia, mikä ainakaan yleensä kaataa maailmaa. Me kaikki teemme joskus virheitä, mutta virheistä voi ottaa opiksi. Eli vaikka YO-koe menisi omasta mielestä huonosti, niin sitä voi lähteä korottamaan seuraavissa kirjoituksissa tai kirjoitusten seuraavalla kerralla. Epäonnistuminen pitää sillä kertaa vain hyväksyä, mutta sen voi aina korjata, mutta silloin se vaatii vain kovaa työtä sekä sitä, että osaa ajatella sen yli, mitä olisi voinut tapahtua, jos kirjoitus olisi mennyt hyvin. 

Se mikä on “hyvin” taas riippuu siitä, miten itse asioihin asennoituu. Ja asenne on tärkeää silloin kun itse sattuu haluamaan jotain, mihin on pitkä matka. Kun joku sanoo niin, että jotain asiaa on vain pari prosenttia, niin silloin voidaan ottaa sellainen asenne, että joku niihin pariin prosenttiin kuitenkin joku kuuluu. Ja silloin pariin prosenttiin voi olla mahdollista kenen tahansa päästä. 

Kun lähdetään tekemään työtä sen kanssa, että mitkä ovat jokaisen omat tavoitteet, niin silloin pitää jokaisen aivan itse nuo tavoitteet asettaa. Eli tilanne on aivan sama joka kerran, kun keskustellaan omista tavoitteista. Ne tavoitteet asettaa jokainen ihan itse, ja jos joku kerran on sitä mieltä, että joku asia on “vaativaa”, niin silloin pitää kyllä kysyä, että montako kertaa elämässään hän itse on esimerkiksi YO-kokeeseen osallistunut?

Silloin kun abiturientti ryhtyy tekemään YO-koetta, niin silloin hän kohtaa suurimman haasteensa, mihin hän koskaan voi joutua jos puhutaan normaalista elämästä. Tuolloin tuohon haasteeseen kannattaa tarttua sillä tarmolla, että tuo tie vie kohti huippua, ja silloin on itsestä kiinni, mihin pystyy. Jos ihminen haluaa tavoitella huippua ja olla huippu-hyvä jossain, niin se vaatii aina kovaa työtä sekä kovia uhrauksia.

 Mutta lopussa kiitos ja kunnia seisovat, ja tässä vielä sanoisin, että YO-kirjoitus on vain yksi etappi pitkällä tiellä kohti määränpäätä, ja läpäistäkseen tämän tien, pitää ihmisellä olla korkea motivaatio sekä myös osaamista. Kuitenkin jos ihminen jaksaa opiskella, niin hänellä on edessään loistava tulevaisuus. Eli onnea kaikille ylioppilaille taas kerran. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ...

Miksi Venäjä lähettää miehiä varmaan kuolemaan?

Yllä: Kommandopipo luo kasvottomuutta, ja henkilöllisyyden peittäminen on tietenkin joillekin lupa kaikkeen. Sen turvin voidaan tehdä rikoksia sekä simputtaa alaisia. Samalla tietenkin kommandopipon avulla sotilaan persoonallisuus saadaan poistettua, mikä tekee simputtamisesta sekä alaisten uhraamisesta helpompaa. Eikä kukaan myöskään näe sitä, jos miehet vaihtuvat joka kuvassa. Eli suuret tappiot voidaan peittää kätkemällä sotilaiden henkilöllisyys.  Miten tehdään omien miesten surmaamisesta helppoa? Peitetään miesten kasvot sekä väitetään heitä rikollisiksi. Tuolloin tietenkin rikosten lajit voidaan unohtaa mainita. Eli onko esimerkiksi Venäjän vangeista kootuissa osastoissa oikeasti väkivaltarikollisia vai onko mukana myös esimerkiksi Putinin vastustajia. Väkivaltarikollisten esitteleminen tekee tietenkin noiden miesten uhraamisesta helpompaa. Kun komentaja ajattelee lähettävänsä pahoja ihmisiä kuolemaan, niin se auttaa tukahduttamaan omantunnon.  Muutama päivä sitten oli I...

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä ...