Siirry pääsisältöön

Korona sekä ilmastonmuutos muuttaa asenteita


Korona sekä ilmastonmuutos muuttaa asenteita 

1) Millainen on tulevaisuuden ajokortti tai liikenne kaupungeissa ylipäätään?

Kun puhutaan siitä, että esimerkiksi autoilu ilman pätevää syytä on kiellettyä, niin silloin voidaan kysyä, että olisiko tämä onnistunut muutama vuosi sitten, koska autoilua on aina pidetty ihmisen perusoikeutena? Mutta tämä päätös on osoittanut sen, että asioihin voidaan puuttua. Olen joskus muuten miettinyt sitä, että voisiko esimerkiksi tulevaisuudessa olla sellainen laki, että jos henkilöllä ei ole pätevää syytä ajaa autoa, niin silloin hän olisi ajokiellossa kokonaan?

Kun itse olin nuori, niin autolla ajamista pidettiin ihmisen perusoikeutena, ja esimerkiksi ajokortin ajaminen on aivan yhtä luonnollista kuin peruskoulun käyminen. Mutta asenteet muuttuvat, ja ehkä tulevaisuudessa jos henkilö hakee ajokorttia, niin häneltä kysytään syytä siihen, että miksi hän haluaa ajaa tuota “pyhää lehmää”, jonka eteen on uhrattu lähes kaikki mahdollinen.

Eli kaupunkeja on suunniteltu enemmän autoille kuin ihmisille. Jos ajatellaan tilannetta että esimerkiksi polttomoottorilla varustetun auton ajaminen olisi luvanvaraista, eli tuohon toimintaan tarvittaisiin erillinen lupa, ja sähkömoottori-auton saisi vain ajamalla kortin, niin tuolloin tehtäisiin sellainen ekoteko, jota varmasti kaivataan. Syy miksi tähän asiaan, mikä kieltää esimerkiksi autolla ajon ilman erityistä syytä, on se että jotkut ovat käsittäneet, että stereoita huudatetaan täysillä, ja kumia poltetaan estoitta kaikkialla.

2) Suurin ongelma on asenteissa 

Nykyaikainen auto voidaan varustaa esimerkiksi tekoälyllä, mikä skannaa liikennemerkkejä, ja näin ollen pakottaa kuljettajan huomioimaan nopeusrajoitusta säätämällä autojen nopeutta automaattisesti, niin että nopeusrajoitusta  ei voida ylittää. Samoin nykyaikainen auto voidaan tehdä sellaiseksi, että se pysähtyy automaattisesti esimerkiksi suojatien kohdalla, ja se ehkä sitten vähentää liikennettä kaupungissa, missä muutenkin on ahdasta.

Mutta kun tässä muistelen muutaman vuoden takaisia tapahtumia, joissa henkilö ajoi väkijoukkoon autoilla, niin silloin mieleeni tuli se, että väärissä käsissä autolla saa pahempaa jälkeä aikaan kuin tuliaseella, eli miksi esimerkiksi kuljettajatutkintoon tai autokouluun tulevilta ei kysytä sitä, että mikä on syy siihen, että korttia lähdetään ajamaan?

Onko syy siihen että henkilö tulee ajamaan ajokorttia todella se, että hän tarvitsee sitä mummon hoitamiseen, vai onko kyseessä lähinnä korttelirallia varten hankittava varuste, jota on kiva näyttää kavereille huoltoasemalla? Siitäkin voidaan keskustella autokoulussa, eli auto on varuste, jonka käyttö vaatii kypsyyttä. Eli voisiko autoa ostettaessa olla mahdollista, että myyjä kysyy auton käyttötarkoitusta

3) Miksi meitä ei pakoteta käyttämään ekologisia tuotteita?

Kun keskustellaan ekologisuudesta, niin miksi meille tavallisille ihmisille myydään tuotteita, jotka eivät ole biohajoavia. Puu sekä muut tuotteet kuten biomuovit voidaan hävittää aivan tavallisella kaatopaikalla, ja niistä voidaan ottaa metaania talteen. Mutta sitten kun ajatellaan esimerkiksi joukkoliikennettä, niin itse olen joskus miettinyt sellaista mahdollisuutta, että tulevaisuuden kaupungeissa ihmiset kulkisivat raiteita pitkin kulkevilla kuplaa muistuttavilla laitteilla, joille kerrotaan osoite, ja nämä tekoälyyn pohjautuvat  “raide taksit” sitten siirtäisivät henkilöt sinne, minne he haluavat.

Tuon kyydin maksu sitten lähetetään esimerkiksi kännykkälaskun yhteydessä, ja jos tuossa kuplassa sotketaan, niin siivouskulut tietenkin lisätään käyttö hintaan. Eli jos kupla on siisti, niin silloin ei sitä tarvitse maksaa, ja kamera voi kuvata tilan käytön jälkeen.


4) Venäjälläkin on sähkökäyttöisiä busseja eli johdinautoja, mutta meillä Suomessa ei. 

Samoin itse ihmettelen, että esimerkiksi Venäjällä käytetään sähkökäyttöisiä linja-autoja eli johdinautoja (Trollibusseja) (1), jotka liikennöivät raitiovaunujen tapaan ja saavat sähkön samanlaisista sähkökaapeleista kuin raitiovaunut. Jos ajatellaan tätä liikkumistapaa, niin samaa tekniikkaa voidaan hyödyntää myös muissa raskaan liikenteen ajoneuvoissa.

 Myös rekka tai kuorma-auto voisi kaupungissa ainakin käyttää tätä liikkumis mallia, ja jos tavaraa pitää lastata tai purkaa, niin silloin autoon voisi asentaa sellaisen tason, mikä siirtää lavaa sivusuunnassa. Tuolloin auton ei tarvitse kovin paljoa siirtyä sivuttain. Tuolloin se vain siirtää kontin paikalleen ja lähtee eteenpäin. Ja tuo kontti voisi myös olla varustettu pyörillä. Tuolloin huolintakeskus sitten ohjaa kyseisen kontin sille paikalle, jossa se voidaan purkaa. Syy miksi tätä ei olla tehty on se, että sitä pidetään jotenkin vieraana mallina.

(1) https://fi.wikipedia.org/wiki/Johdinauto

Kuva: http://www.saint-petersburg.com/transport/trolleybus/

https://yle.fi/uutiset/3-11324256

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ...

Miksi Venäjä lähettää miehiä varmaan kuolemaan?

Yllä: Kommandopipo luo kasvottomuutta, ja henkilöllisyyden peittäminen on tietenkin joillekin lupa kaikkeen. Sen turvin voidaan tehdä rikoksia sekä simputtaa alaisia. Samalla tietenkin kommandopipon avulla sotilaan persoonallisuus saadaan poistettua, mikä tekee simputtamisesta sekä alaisten uhraamisesta helpompaa. Eikä kukaan myöskään näe sitä, jos miehet vaihtuvat joka kuvassa. Eli suuret tappiot voidaan peittää kätkemällä sotilaiden henkilöllisyys.  Miten tehdään omien miesten surmaamisesta helppoa? Peitetään miesten kasvot sekä väitetään heitä rikollisiksi. Tuolloin tietenkin rikosten lajit voidaan unohtaa mainita. Eli onko esimerkiksi Venäjän vangeista kootuissa osastoissa oikeasti väkivaltarikollisia vai onko mukana myös esimerkiksi Putinin vastustajia. Väkivaltarikollisten esitteleminen tekee tietenkin noiden miesten uhraamisesta helpompaa. Kun komentaja ajattelee lähettävänsä pahoja ihmisiä kuolemaan, niin se auttaa tukahduttamaan omantunnon.  Muutama päivä sitten oli I...

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä ...