Johdinauto Berliinissä,1882 |
Johdin- ja muut sähköautot sekä niiden toimivuus
1) Sähkö on ekologista vain jos sitä tuotetaan ekologisesti
Sähköauto on ekologinen, vain jos sitä käyttävä sähkö tuotetaan ekologisesti. Jos ajatellaan että johdinauto ei voi siirtyä sivuttain, niin silloin tietenkin voidaan kaupungin kadut varustaa liikennevaloilla, jotka pysäyttävät liikenteen, että matkustajat voivat päästä sisään bussiin ja sieltä ulos turvallisesti, jos pysäkki sattuu olemaan keskikorokkeella. Ja eihän myöskään raitiovaunu voi siirtyä sivuttain, mutta sitä silti käytetään esimerkiksi Helsingissä. Se mikä kaupunkien liikennesuunnittelussa on mielenkiintoista on se, että miksi kaikkia mahdollisia ratkaisuja hyödynnetään vain yhdessä mallissa.
Eli esimerkiksi metroa, raitiovaunua sekä trollibussia varten rakennettua infrastruktuuria voidaan käyttää vain yhteen tarkoitukseen. Eli samalla tavalla myös tavaraa voidaan kuljettaa samoissa metrojunan vaunuissa kuin ihmisiä, sekä myös esimerkiksi kuorma-auto voisi käyttää johdinautojen tekniikkaa liikkuessaan kaupungissa. Mutta se että ihmiset ovat muutosta vastaan on erittäin mielenkiintoista, eli joku tapa pitää löytää siihen että ilmastonmuutos sekä esimerkiksi autojen määrä kaupungissa saadaan laskemaan.
2)Verkostomalli sähkön tuotannossa takaa sähköntoimitusten jatkuvuuden myös vikatilanteessa
Sähköautojen tuoma ratkaisu ei ole välttämättä kokonaisuudessaan kovin ympäristöystävällinen, koska se vain siirtää päästöjä toiseen paikkaan, mikä on joku voimalaitos. Jos keskustellaan siitä että olisiko esimerkiksi sähkön tuotannossa parempi käyttää useita pienitehoisia voimaloita vai muutamia suuritehoisia keskus voimaloita, joita maassamme voisi edustaa 4 suurta ydinvoimalaa, niin ensimmäisessä ratkaisussa yhden voimalan pettäminen ei aiheuta niin suurta tehon laskua kuin jos sähköä tuotetaan 100 yksikön voimin.
Jos neljästä suuresta ydinvoimalasta yksi joudutaan sulkemaan, niin silloin 25% sähköntuotannosta katkeaa, ja sähköä joudutaan tuottamaan 75% kapasiteetilla. 100 yksikön kohdalla taas 99% kapasiteetista jatkaa sähkön tuotantoa. Tämä nyt on vain sellainen helppotajuinen esimerkki siitä, miksi verkottunut sähkön tuotantomalli on ainakin omasta mielestäni vähemmän herkkä häiriöille, kuin sellainen pariin voimalaan perustuva malli, ja se pätee kaikilla mahdollisilla energianlähteillä.
Se mikä kaikissa asioissa on unohtunut, on se että tekniikka kehittyy jatkuvasti, ja se että joku asia näyttää helpolta aiheuttaa sen, että me kohtaamme ilmastonmuutoksen sekä pandemioita. Jos tässä sitten lopuksi halutaan hieman lohduttaa ihmisiä, niin kaikki on ehkä asenteista kiinni. Eli onko meidän aivan välttämättä pakko esimerkiksi ostaa autoja, joilla emme sitten kuitenkaan aja? Ja miksi emme käytä uusinta tekniikkaa? Ennen aina esimerkiksi auton omistaja joutui maksamaan auton kustannukset eli korjaukset sekä katalysaattorit ja polttoaineen. Joten miksi tämä asia on muuttunut hankalaksi?
(1) https://fi.wikipedia.org/wiki/Johdinauto
Kommentit
Lähetä kommentti