Siirry pääsisältöön

Komiteoista sekä nyrkkien käytöstä politiikan välineenä




Komiteoista sekä nyrkkien käytöstä politiikan välineenä

Koronavirus on nostanut esiin sellaisen käsitteen, kuin jonkinlaisen “nyrkin”(1) perustamisen kriisiaikoja varten. Siinä sitten taas tuodaan esiin se, millainen asema esimerkiksi puolustusvoimilla sekä tasavallan presidentillä tulisi olla tällaisessa tilanteessa, jossa kysytään johtajuutta. Ja sitten taas eteen tulee se, että “nyrkillä” voisi olla jotain tekoa silloin, jos vihollinen olisi esimerkiksi joku terroristi tai muu vastaava toimija.

Silloin armeijan henkilöstö sekä komentojärjestelmä voisivat tuoda osaamistaan sekä kokemustaan esille, mutta tilanteessa missä vastassa on virus, niin tilanne on hiukan toisenlainen. Nimittäin tässä tilanteessa, missä nyt olemme ei ole olemassa mitään ns. “oikeaa toimintamallia”. Eli kukaan ei voi vedota kokemukseen, koska meillä ei kenelläkään koko maassa ole kokemusta tällaisesta tilanteesta. Tällöin meidän vain pitää toimia niiden simulaatioiden sekä skenaarioiden mukaan mitä on mallinnettu jossain pöydän ääressä kauan sitten.

Jos ajatellaan poliisin ja puolustusvoimien toimintaa tässä koronavirus tilanteessa, niin ainoa mitä voidaan tehdä on ohjata autoja tien sivuun, ja kysellä sitä minne ihmiset ovat matkalla, ja mikä on matkan tarkoitus. Eli tietenkin olisi hyvä miettiä tällaisen nyrkki komitean perustamista ja sille annettuja valtuuksia, mutta tässä tapauksessa ei ole ehkä oikea aika miettiä tätä asiaa. Nyrkki ei olisi mikään ainutlaatuinen asia Euroopassa, ja esimerkiksi Britanniassa on elin mitä kutsutaan COBR:n (Cabinet Office Briefing Rooms) nimellä(1) .

Tuon elimen tarkoitus on koordinoida asevoimien eli yleensä tiedustelupalveluiden, SAS:n sekä poliisin ja muiden viranomaisten toimintaa Yhdistyneiden Kuningaskuntien alueella. Eli tarvitseeko Suomi vastaavaa kabinettia, missä turvallisuudesta vastaavat ministerit yhdessä poliisin sekä asevoimien johdon kanssa miettivät sitä, miten esimerkiksi terrori-iskujen yhteydessä pitäisi toimia.

Mutta olisiko sitten oikein ajatella, että esimerkiksi myös terveysviranomaiset olisivat osa tuota kabinettia? Tässä koronavirus-tilanteessa sekä muissa vastaavissa asioissa virusta koskevat tutkimukset tehdään pääasiassa laboratorioissa, mitkä sijaitsevat sairaaloissa tai niiden lähellä. Samoin terveysviranomaisten tehtävänä on jakaa rokotteita ihmisille sitten kun niitä on kehitetty.

Itse kysyisin vain sen, että onko tämä uutinen tehty siksi, että hallitus sanoi presidentille kohteliaasti “Ei”. Tai saattaa olla niin, että tätä “nyrkkiä” kannattaisi miettiä sitten kun koronavirus-epidemia on ohi.




(1) https://yle.fi/uutiset/3-11283078

(2) https://en.wikipedia.org/wiki/Cabinet_Office_Briefing_Rooms

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ...

Miksi Venäjä lähettää miehiä varmaan kuolemaan?

Yllä: Kommandopipo luo kasvottomuutta, ja henkilöllisyyden peittäminen on tietenkin joillekin lupa kaikkeen. Sen turvin voidaan tehdä rikoksia sekä simputtaa alaisia. Samalla tietenkin kommandopipon avulla sotilaan persoonallisuus saadaan poistettua, mikä tekee simputtamisesta sekä alaisten uhraamisesta helpompaa. Eikä kukaan myöskään näe sitä, jos miehet vaihtuvat joka kuvassa. Eli suuret tappiot voidaan peittää kätkemällä sotilaiden henkilöllisyys.  Miten tehdään omien miesten surmaamisesta helppoa? Peitetään miesten kasvot sekä väitetään heitä rikollisiksi. Tuolloin tietenkin rikosten lajit voidaan unohtaa mainita. Eli onko esimerkiksi Venäjän vangeista kootuissa osastoissa oikeasti väkivaltarikollisia vai onko mukana myös esimerkiksi Putinin vastustajia. Väkivaltarikollisten esitteleminen tekee tietenkin noiden miesten uhraamisesta helpompaa. Kun komentaja ajattelee lähettävänsä pahoja ihmisiä kuolemaan, niin se auttaa tukahduttamaan omantunnon.  Muutama päivä sitten oli I...

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä ...