Siirry pääsisältöön

YO-kirjoitukset sekä stressi

YO-kirjoitukset sekä stressi

YO-kirjoituksiin pitää asennoitua oikein. Sinne tulee YO-kokelas, joka on tehnyt valtavasti työtä, joten sinne ei tule “vaan abiturientti”, vaan oman elämänsä päähenkilö, sankari, jolla on nyt tilaisuus näyttää kypsyyttään kaikille, jotka hänet tuntevat. Kirjoituksiin tulee tuleva lääkäri, lakimies tai tutkija, ihan miten vain. Mutta yksi asia on yhteistä heille, heistä tulee jotain tähän maailmaan. Heistä voi tulla uusia Einsteineja, Rutherfordeja tai Tesloja, ja tuolloin heidän pitää tuntea vastuu siitä, mitä he tekevät.

Ihmisen pahin vihollinen on pelko sekä se että suhtautuu omaan tuotokseen liian kriittisesti, eli ihminen on liian kriittinen itseään kohtaan. Tietenkin itsekritiikkiä pitää olla, ja se että kirjoittaessaan tekstiä sekä tuottaessaan muita vastauksia pitää miettiä, että onko vastaus sellainen, että sen voisi lukea tai esitellä omalle äidille. Toisin sanoen YO-kirjoitusta voidaan ajatella siten, että siinä kirjoitetaan hakemusta opettajalle, joka ottaa sitten opiskelemaan yliopistoon tai muuhun korkeakouluun. Kuitenkin kaikkein pahin virhe, mitä tuossa paikassa eli YO-kirjoitus salissa voi ihminen tehdä on jättää vastaamatta kysymykseen, ja silloin vastauksesta saatu pistemäärä on tietenkin nolla. Kun ylioppilaskirjoituksissa vastataan kysymyksiin, niin vastauskieli on se, millä kysymys esitetään.

Silloin kun ihminen tulee kirjoituksiin, niin silloin asiaan kannattaa ehkä suhtautua niin, että se on aivan tavallinen koetilaisuus, missä ihminen on käynyt varmaan tuhat kertaa ennenkin. Stressi on tietenkin tavallista tällaisessa tilanteessa, mutta kuitenkin ylilatautuminen on asia, mikä sitten saa aikaan sen, että kirjoitukset menevät pieleen. Jos ihminen lukee koko edellisen yön tai valvoo jostain syystä aamuun asti, niin silloin kokeeseen tullaan väsyneenä, mikä varmasti vaikuttaa negatiivisesti YO-kirjoituksiin.

Eli kotona ei kannata koskaan ruveta ainakaan riitelemään ennen kirjoituksia, koska yksi asia mikä varmasti vaikuttaa kirjoitusten kulkuun on mieliala, mikä saa aikaan sitten sen, että kirjoituksissa ryhdytään miettimään muita asioita kuin niitä vastauksia. Tämä tarkoittaa sitä, että kysymys sekä vastaus ovat YO-kokeessa niitä ainoita mielenkiintoisia asioita, eikä siellä tarvitse ryhtyä miettimään, mitä muut tekevät esimerkiksi paikallisessa supermarketissa tai kyseisessä tilaisuudessa, elleivät nämä asiat liity siihen, mitä kokelas aikoo vastata.

Kokeessa vastaaja itse on oman elämänsä päähenkilö, ja siellä tuolissa istuu vain se abiturientti eli YO-kokelas, joka vastaa papereilla esitettyyn kysymykseen. Ja silloin asenteen tulee olla se, että vastaus kirjoitetaan YO-lautakunnalle, joka tekee niiden mukaan päätöksen siitä, että pääseekö henkilö lukemaan yliopistoon vai ei. Olen jostain nähnyt kommentteja siitä, kuinka helposti yliopistoon pääsee, ja tietenkin on hienoa nähdä että ihminen on älykäs sekä lahjakas, mutta kuitenkin voidaan huomauttaa siitä, että kaikilla on kuitenkin mahdollisuus kirjoittaa lukiossa ylioppilaaksi, ja tietenkään yksi ihminen ei tiedekuntaa tee.

Eli myös ne jotka joutuvat hieman näkemään vaivaa saavat osallistua kirjoituksiin, ja he ehkä pääsevät kilpailemaan niistä paikoista, jotka jäävät sellaisilta huippuluokan ylioppilailta yli, ja tietenkin se aiheuttaa sen, että yliopistossa on vähän kaiken näköisiä ihmisiä. Mutta tietenkin sellainen uudesti syntynyt Einstein tai joku muu nero joutuu myös osoittamaan nerouttaan ylioppilaskirjoituksissa, jos hän mielii lähteä opiskelemaan tähän paikkaan. Se mikä itseäni joskus mietityttää on se, että miksi tuollaiset huippulahjakkuudet itkevät aina siitä, että heidän ryhmänsä ovat niin kauhean isoja?

Johtuuko se siitä, että nämä henkilöt eivät silloin saa tarvitsemaansa ohjausta. Mutta toisaalta, jos he ovat niin kauhean hyviä kaikessa, niin miksi he sitten tarvitsevat henkilökohtaisia tapaamisia opettajien kanssa? Jos tuolla kahviloissa kuultuja tarinoita on uskominen, niin silloin tietenkin mieleen tulee se, että jos ihminen itse asiassa opiskelee etänä niin miksi hän kysyy kaiken aikaa neuvoa. Tai siltä ainakin tuntuu, kun kuuntelee ihmisten keskusteluja siitä, kuinka “Se ja se opiskelija käy siinä ja siinä työssä, ja ansaitsee valtavan hyvin”.


Onnea sellaiselle opiskelijalle joka osaa esimerkiksi koodata tietokoneohjelmia yhden kurssin jälkeen, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta hankkia niitä loistavia työpaikkoja koko vuodeksi, kun heidän CV:nsä tai hakemuksensa ei miellytä työnantajia, vaan he joutuvat käymään sitä koulua sekä osallistumaan lähiopetukseen, koska he tarvitsevat niitä opintopisteitä saadakseen opintotukea, koska heille ei ole tarjolla kuin jotain keikkatyötä pari päivää kuukaudessa, joten siksi joku joutuu aina myös gradun eli opinnäytetyön tekemään. Eli jotkut ihmiset tarvitsevat myös sen lopun koulutuksen, kun heidän olemuksensa ei miellytä työnantajia ilman merkintää suoritetusta tutkinnosta. Mutta nämä asiat tulevat sitten tulevaisuudessa esille, ja ensin pitää läpäistä kirjoitukset. Joten älkää lopettako kesken, ja “good luck, students”.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ihmi

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä kohtaamme

Sama tukikohta, mikä kestää ydiniskun ei välttämättä kestä drone-iskua.

Miksi Ukrainan isku Toropetsin asevarikolle onnistui, vaikka tuon varikon piti kestää ydinaseen avulla tehty hyökkäys? Syy tähän löytyy dronen erilaisista kyvyistä verrattuna ydinaseeseen. Drone kykenee esimerkiksi lentämään tukikohdan sisään, jos se vain pystyy välttämään törmäykset sekä esimerkiksi potkurien vaurioitumisen. Samoin jos dronen potkurit ovat kehyksen sisällä, niin se voi liikkua maata pitkin kuin auto, ja sen takia tuollainen drone voi liikkua esimerkiksi tukikodan ilmastointikanavaa pitkin kohteeseensa. Samoin drone voidaan laskea maahan, ja sitten kun tukikohdan ovia availlaan, niin se voi lentää sisään avatusta ovesta.  Joten tuollaisten kykyjen takia drone voi tuhota kohteita, joita ydinaseet eivät kykene neutraloimaan. FPV (First Person View) eli VR laitteiden avulla ohjattava drone on erittäin tarkka väline. Joten jos ohjaaja vain kykenee säilyttämän yhteyden droneen, niin hän voi lentää sen hyvinkin ahtaasta aukosta sisään.  Jos drone pääsee esimerkiksi ammusvara