Johtamisesta sekä markkinoista
Työelämässä on maassamme jostain syystä aina ajateltu, että työpaikka tai yritys ovat eri asia työnjohtajille kuin työläisille. Ja pomo työskentelee jotenkin eri yhtiössä kuin hänen alaisensa, mikä tietenkin tarkoittaa sitä, että pomon ainoa velvollisuus on tuottaa voittoa yritykselle, eikä muilla asioilla ole mitään väliä. Mutta kun yritysjohtajan työtä ajatellaan, niin silloin pitää mieli olla työssä mitä johtaja tekee. Eli muut asiat kuin se, miten yhtiön tulosta parannetaan ei saa perinteisessä yhtiössä kiinnostaa. Tai tietenkin sen tuloksen pitää olla sellainen, että se voidaan esitellä verottajalle eli tulojen pitää olla laillisesti hankittuja.
Yhtiön johdon tehtävä on tietenkin myös varmistaa, että yhtiön henkilökunta muodostaa dynaamisen kokonaisuuden, mikä tarkoittaa sitä, että hänen tehtävänsä on valvoa että yrityksen sääntöjä noudatetaan siksi että ne ovat olemassa. Eli oli sitten kyseessä “management by perkele” tai mikä hyvänsä muu toimintamalli, niin silloin pitää yhtiössä työskentelevien alaisten vain noudattaa sääntöjä sekä johdon käskyjä, ja syy siihen on se, että esimiehen antamia käskyjä vain pitää noudattaa.
Yhtiön johtajan asema yhtiössä on erittäin vahva, jos häntä tuetaan johtokunnan tai omistajien taholta, ja se mikä sitten tietenkin on kaikkein tärkein on se, että esimerkiksi kolmen kuukauden välein tehtävä tilinpäätös on positiivinen, ja että tulos on tehty lakia noudattaen.Yleensä työelämästä puhuttaessa unohdetaan se, että lyhytkestoinen tuloksen seuranta ei ole sama asia kuin lyhytjaksoinen voiton tavoittelu.
Lyhyin väliajoin tehtävää tilinpäätöstä voidaan käyttää molempiin tarkoituksiin mutta kuten me tiedämme, niin me emme aina voi saada loputtomasti enemmän kuin edellisellä kerralla, mikä tarkoittaa että jossain tulee sitten katto vastaan sillä, että jatkaako käyrä nousua tai saavuttaako se kulminaatiopisteen, ja lähtee alaspäin. Eli ennemmin tai myöhemmin on edessä tilanne, missä pitää lähteä miettimään strategioita sekä varainhankintaa uudelta kannalta.
Nimittäin jos tilinpäätös tehdään esimerkiksi kahden tai kolmen kuukauden välein, niin siitä nähdään se, että jos tuo paljon puhuttu tuloskäyrä lähtee alaspäin, ja silloin tietenkin asioihin pitää puuttua, mutta kuten olen kirjoittanut, niin tuloskäyrä ei voi loputtomiin jatkaa nousuaan. Ja jos käyrä on pitkään alaspäin, niin se osoittaa että yhtiön tuotteet eivät kiinnosta, joten silloin pitää sitten lähteä tekemään asioita, jotka tekevät tuotteista kiinnostavia ja saavat asiakkaat ostamaan niitä.
Yritysjohtajille tämä tarkoittaa sitä, että jos hän ehtii vaihtaa työpaikkaa oikealla kohdalla käyrää, niin silloin hän voi periaatteessa merkitä CV:hen sen, että hänellä ei koskaan ole ollut tappiollista vuotta takanaan. Eli tuo tappio siirretään seuraavalle johtajalle. Johtajan tehtävä yrityksessä on toimia omistajien edustajana työläisiin päin, mutta samalla hänen pitää tietenkin tehdä voittoa. Yritysten johto on sellaisessa asemassa, että sen tehtävä on toimia esimiehensä eli omistajien edun mukaisesti. Ja omistajien etu on se, että saadaan aikaan mahdllisimman hyvä tulos, jotta päästään jakamaan osinkoja.
Yritysten ansainta-logiikassa avain on siinä, miten sen tuotteita myydään. Jos sitten lähdetään siitä, että yrityksen johto korjaa tulostaan esimerkiksi myymällä kiinteistöjä, niin silloin asia voidaan tulkita niin, että sillä menee huonosti. Mikäli yhtiön pelätään menevän konkurssiin saattaa tapahtua niin, että sen tuotteet eivät mene enää kaupaksi, koska esimerkiksi kalliiden tuotteiden kanssa tulee ongelmia huollon sekä takuun kanssa.
Normaalissa markkinataloudessa asiakas on se, mikä tuo yhtiön kassaan rahaa. Eli sen takia tuotteiden pitää olla kunnossa. Tuote voi olla aineellinen tai aineeton, mikä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi tietokone-ohjelma tai niihin kuuluva palvelu voivat olla yhtiön tuotteita, mutta myös autot tai huonekalut ovat asioita, millä voi yhtiö tehdä rahaa. Samoin tuotteita ovat metsuripalvelut, erilaiset huoltotyöt ja kaikki mitä niihin liittyy. Eli myös koulutuspalveluiden tarjoaminen voi olla jonkun yhtiön tuote.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/01/14/tyoelaman-suuri-muutos-luottamus-vaihtui-kontrolliin-keppiin-ja-kuriin
Työelämässä on maassamme jostain syystä aina ajateltu, että työpaikka tai yritys ovat eri asia työnjohtajille kuin työläisille. Ja pomo työskentelee jotenkin eri yhtiössä kuin hänen alaisensa, mikä tietenkin tarkoittaa sitä, että pomon ainoa velvollisuus on tuottaa voittoa yritykselle, eikä muilla asioilla ole mitään väliä. Mutta kun yritysjohtajan työtä ajatellaan, niin silloin pitää mieli olla työssä mitä johtaja tekee. Eli muut asiat kuin se, miten yhtiön tulosta parannetaan ei saa perinteisessä yhtiössä kiinnostaa. Tai tietenkin sen tuloksen pitää olla sellainen, että se voidaan esitellä verottajalle eli tulojen pitää olla laillisesti hankittuja.
Yhtiön johdon tehtävä on tietenkin myös varmistaa, että yhtiön henkilökunta muodostaa dynaamisen kokonaisuuden, mikä tarkoittaa sitä, että hänen tehtävänsä on valvoa että yrityksen sääntöjä noudatetaan siksi että ne ovat olemassa. Eli oli sitten kyseessä “management by perkele” tai mikä hyvänsä muu toimintamalli, niin silloin pitää yhtiössä työskentelevien alaisten vain noudattaa sääntöjä sekä johdon käskyjä, ja syy siihen on se, että esimiehen antamia käskyjä vain pitää noudattaa.
Yhtiön johtajan asema yhtiössä on erittäin vahva, jos häntä tuetaan johtokunnan tai omistajien taholta, ja se mikä sitten tietenkin on kaikkein tärkein on se, että esimerkiksi kolmen kuukauden välein tehtävä tilinpäätös on positiivinen, ja että tulos on tehty lakia noudattaen.Yleensä työelämästä puhuttaessa unohdetaan se, että lyhytkestoinen tuloksen seuranta ei ole sama asia kuin lyhytjaksoinen voiton tavoittelu.
Lyhyin väliajoin tehtävää tilinpäätöstä voidaan käyttää molempiin tarkoituksiin mutta kuten me tiedämme, niin me emme aina voi saada loputtomasti enemmän kuin edellisellä kerralla, mikä tarkoittaa että jossain tulee sitten katto vastaan sillä, että jatkaako käyrä nousua tai saavuttaako se kulminaatiopisteen, ja lähtee alaspäin. Eli ennemmin tai myöhemmin on edessä tilanne, missä pitää lähteä miettimään strategioita sekä varainhankintaa uudelta kannalta.
Nimittäin jos tilinpäätös tehdään esimerkiksi kahden tai kolmen kuukauden välein, niin siitä nähdään se, että jos tuo paljon puhuttu tuloskäyrä lähtee alaspäin, ja silloin tietenkin asioihin pitää puuttua, mutta kuten olen kirjoittanut, niin tuloskäyrä ei voi loputtomiin jatkaa nousuaan. Ja jos käyrä on pitkään alaspäin, niin se osoittaa että yhtiön tuotteet eivät kiinnosta, joten silloin pitää sitten lähteä tekemään asioita, jotka tekevät tuotteista kiinnostavia ja saavat asiakkaat ostamaan niitä.
Yritysjohtajille tämä tarkoittaa sitä, että jos hän ehtii vaihtaa työpaikkaa oikealla kohdalla käyrää, niin silloin hän voi periaatteessa merkitä CV:hen sen, että hänellä ei koskaan ole ollut tappiollista vuotta takanaan. Eli tuo tappio siirretään seuraavalle johtajalle. Johtajan tehtävä yrityksessä on toimia omistajien edustajana työläisiin päin, mutta samalla hänen pitää tietenkin tehdä voittoa. Yritysten johto on sellaisessa asemassa, että sen tehtävä on toimia esimiehensä eli omistajien edun mukaisesti. Ja omistajien etu on se, että saadaan aikaan mahdllisimman hyvä tulos, jotta päästään jakamaan osinkoja.
Yritysten ansainta-logiikassa avain on siinä, miten sen tuotteita myydään. Jos sitten lähdetään siitä, että yrityksen johto korjaa tulostaan esimerkiksi myymällä kiinteistöjä, niin silloin asia voidaan tulkita niin, että sillä menee huonosti. Mikäli yhtiön pelätään menevän konkurssiin saattaa tapahtua niin, että sen tuotteet eivät mene enää kaupaksi, koska esimerkiksi kalliiden tuotteiden kanssa tulee ongelmia huollon sekä takuun kanssa.
Normaalissa markkinataloudessa asiakas on se, mikä tuo yhtiön kassaan rahaa. Eli sen takia tuotteiden pitää olla kunnossa. Tuote voi olla aineellinen tai aineeton, mikä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi tietokone-ohjelma tai niihin kuuluva palvelu voivat olla yhtiön tuotteita, mutta myös autot tai huonekalut ovat asioita, millä voi yhtiö tehdä rahaa. Samoin tuotteita ovat metsuripalvelut, erilaiset huoltotyöt ja kaikki mitä niihin liittyy. Eli myös koulutuspalveluiden tarjoaminen voi olla jonkun yhtiön tuote.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/01/14/tyoelaman-suuri-muutos-luottamus-vaihtui-kontrolliin-keppiin-ja-kuriin
Kommentit
Lähetä kommentti