Alkoholia ihannoidaan turhan paljon maassamme
Suomessa alkoholia on perinteisesti saanut myydä vain valtion omistamassa monopolissa, ja tätä lakia on aikoinaan perusteltu sillä, että näin alkoholi saadaan pidettyä pois ongelmakäyttäjien käsistä. Ongelma vain on se, että alkoholin ongelmakäyttäjiä ei kiinnosta se, miltä he näyttävät tai miten heihin suhtaudutaan. Heille riittää vain se, että he saavat alkoholia, eikä muulla ole väliä. Suomessa alkoholiin liittyy paljon glooriaa sekä sitä pidetään joissakin piireissä aikuisuuden merkkinä, mikä tekee siitä kiehtovan tuotteen.
Kiehtovuus lisää kulutusta, sekä samalla myös aiheuttaa ongelmia. Se mitä maassamme on kautta aikojen tehty on se, että alkoholimonopoli on ollut kaksijakoisen tehtävän edessä, eli sen on pitänyt valistaa kansaa viinan vaaroista, mutta samalla myös tehdä voittoa. Maassamme alkoholiin on myös muissa asioissa suhtauduttu erittäin kaksijakoisesti. Aikoinaan kieltolakia rikkovia gangstereita sekä trokareita ihailtiin ja heistä tehtiin jopa kansallissankareita, kun he salakuljettivat viinaa virosta suomen puolelle.
Mikäli ajatellaan että amerikassa ihmisiä rikastui kieltolain ansiosta esimerkiksi järjestämällä ryyppy matkoja Kanadan puolelle, ja samalla esimerkiksi alkoholin salakuljetuksella, niin silloin mieleen tulee se, että moniko taloudellinen pesämuna luotiin kieltolain aikana suomessa kuljettamalla viinaa virosta? Eli maassamme ei ehkä esiintynyt samanlaista väkivaltaa kuin amerikassa, mutta viina velan perinnässä varmasti on käytetty hyvin ikäviä otteita.
Kun maamme alkoholimonopoli luotiin, niin alkoholista tehtiin samalla hyväksyttävä osa aikuisten sosiaalista elämää. Eli alkoholi yhdistettiin aikuisuuteen, mikä näkyi varsinkin alkoholin mainonnassa. Jos ajatellaan sitä, että varsinkin virvoitusjuoman kaltaisia alkoholijuomia markkinoidaan paikoissa, missä on paljon lapsia sekä nuoria, niin he varmasti ainakin kokeilevat helpommin noita juomia, jotka maistuvat hyvältä.
Hyvin harva ihminen on kokeillut ensimmäisellä kerralla väkeviä alkoholijuomia, jotka maistuvat pahalta. Yleensä tie riippuvuuteen vie ikään kuin hiipimällä, ja sen takia esimerkiksi reitti katuojaan alkaa joidenkin kohdalla siideristä. Mutta kiehtovuus lisää kysyntää. Eli kuten tiedämme, niin kielletty hedelmä kiehtoo, ja yksi syy siihen, miksi täysi-ikäisyyttä odotetaan on ainakin joissain piireissä mahdollisuus ostaa alkoholia, koska se on ennen tätä ollut vain aikuisille varattua huvia.
Joten sen takia alkoholia on pidetty joissakin piireissä aikuisen merkkinä. Sukujuhlissa on vasta täysi-ikäisille annettu alkoholia, ja se on ollut ikään kuin passi siihen, että pääsee mukaan aikuisten keskusteluihin. Jos alkoholi olisi luonnollinen osa elämää, kuten se on joissakin muissa maissa, niin siihen ei liittyisi sellaista glooriaa, mitä siihen liittyy meidän maassamme, jossa raittiuden nimissä on pidetty pystyssä kansallista alkoholimonopolia, jonka kaksijakoinen tehtävä on ollut tehdä mahdolisimman suurta voittoa sekä samalla myös kampanjoida alkoholia vastaan.
Liite: https://yle.fi/uutiset/3-11230952
Suomessa alkoholia on perinteisesti saanut myydä vain valtion omistamassa monopolissa, ja tätä lakia on aikoinaan perusteltu sillä, että näin alkoholi saadaan pidettyä pois ongelmakäyttäjien käsistä. Ongelma vain on se, että alkoholin ongelmakäyttäjiä ei kiinnosta se, miltä he näyttävät tai miten heihin suhtaudutaan. Heille riittää vain se, että he saavat alkoholia, eikä muulla ole väliä. Suomessa alkoholiin liittyy paljon glooriaa sekä sitä pidetään joissakin piireissä aikuisuuden merkkinä, mikä tekee siitä kiehtovan tuotteen.
Kiehtovuus lisää kulutusta, sekä samalla myös aiheuttaa ongelmia. Se mitä maassamme on kautta aikojen tehty on se, että alkoholimonopoli on ollut kaksijakoisen tehtävän edessä, eli sen on pitänyt valistaa kansaa viinan vaaroista, mutta samalla myös tehdä voittoa. Maassamme alkoholiin on myös muissa asioissa suhtauduttu erittäin kaksijakoisesti. Aikoinaan kieltolakia rikkovia gangstereita sekä trokareita ihailtiin ja heistä tehtiin jopa kansallissankareita, kun he salakuljettivat viinaa virosta suomen puolelle.
Mikäli ajatellaan että amerikassa ihmisiä rikastui kieltolain ansiosta esimerkiksi järjestämällä ryyppy matkoja Kanadan puolelle, ja samalla esimerkiksi alkoholin salakuljetuksella, niin silloin mieleen tulee se, että moniko taloudellinen pesämuna luotiin kieltolain aikana suomessa kuljettamalla viinaa virosta? Eli maassamme ei ehkä esiintynyt samanlaista väkivaltaa kuin amerikassa, mutta viina velan perinnässä varmasti on käytetty hyvin ikäviä otteita.
Kun maamme alkoholimonopoli luotiin, niin alkoholista tehtiin samalla hyväksyttävä osa aikuisten sosiaalista elämää. Eli alkoholi yhdistettiin aikuisuuteen, mikä näkyi varsinkin alkoholin mainonnassa. Jos ajatellaan sitä, että varsinkin virvoitusjuoman kaltaisia alkoholijuomia markkinoidaan paikoissa, missä on paljon lapsia sekä nuoria, niin he varmasti ainakin kokeilevat helpommin noita juomia, jotka maistuvat hyvältä.
Hyvin harva ihminen on kokeillut ensimmäisellä kerralla väkeviä alkoholijuomia, jotka maistuvat pahalta. Yleensä tie riippuvuuteen vie ikään kuin hiipimällä, ja sen takia esimerkiksi reitti katuojaan alkaa joidenkin kohdalla siideristä. Mutta kiehtovuus lisää kysyntää. Eli kuten tiedämme, niin kielletty hedelmä kiehtoo, ja yksi syy siihen, miksi täysi-ikäisyyttä odotetaan on ainakin joissain piireissä mahdollisuus ostaa alkoholia, koska se on ennen tätä ollut vain aikuisille varattua huvia.
Joten sen takia alkoholia on pidetty joissakin piireissä aikuisen merkkinä. Sukujuhlissa on vasta täysi-ikäisille annettu alkoholia, ja se on ollut ikään kuin passi siihen, että pääsee mukaan aikuisten keskusteluihin. Jos alkoholi olisi luonnollinen osa elämää, kuten se on joissakin muissa maissa, niin siihen ei liittyisi sellaista glooriaa, mitä siihen liittyy meidän maassamme, jossa raittiuden nimissä on pidetty pystyssä kansallista alkoholimonopolia, jonka kaksijakoinen tehtävä on ollut tehdä mahdolisimman suurta voittoa sekä samalla myös kampanjoida alkoholia vastaan.
Liite: https://yle.fi/uutiset/3-11230952
Kommentit
Lähetä kommentti