Siirry pääsisältöön

Onko meillä demokratiaa?

Onko meillä demokratiaa?

Aristoteleen mukaan vain vapaat miehet saisivat äänestää vaaleissa, koska heillä oli tarpeellinen tieto siitä, mitä he olivat päättämässä. Ja noin tuhat vuotta myöhemmin tuo äänioikeus alkoi koskea myös naisia. Eli nykyään suuri Aristoteles sanoisi, että vain vapaat henkilöt saisivat oikeuden äänestää. Mutta samalla unohdetaan se, että tietääkö kukaan mitään siitä, mitä me oikeastaan äänestämme?

Me elämme tasavallassa, mikä on valinnut valtion päätöksentekokoneiston muodoksi edustuksellisen demokratian, eli me saamme valita kansanedustajat, joiden päätösten mukaan me elämme seuraavat neljä vuotta, ja tietääkö kukaan sitä, millaisia päätöksiä parlamentissa tullaan tekemään? Maailma toki muuttuu nopeasti, ja poliitikot sen mukana, eli emme voi mistään tietää, mitä tulevaisuudessa saattaa tapahtua.

Joten mitä jos vaihtaisimme suoraan demokratiaan? Tuolloin me suoraan päättäisimme laeista. Ehtisikö kukaan oikeastaan silloin paneutua siihen, mitä seurauksia jollain päätöksellä voisi olla? Jos ajatellaan esimerkiksi demokratiaa, niin siihen liittyy äänestyksen periaate, missä annettu ääni on salainen, ja jokainen vapaa henkilö voi oikeasti antaa vain yhden äänen, ja sitä ei voi koskaan myydä tai luovuttaa pois.

Mutta todellisessa elämässä esimerkiksi lupaamalla alempia veroja sekä työpaikkoja voidaan ääniä myös ostaa. Ja tuolloin sitten tulee eteen se, mitä Aristoteles tarkoitti “vapailla miehillä”. Tarkoittiko hän esimerkiksi ryhmää, jonka ei tarvitse välittää mitään mistään muusta kuin muista vapaista miehistä? Ja tietenkin Aristoteles käyttäisi nykyään termiä “vapaat henkilöt”, koska myös naiset saavat äänestää. Mutta se mikä on ihmisiltä unohtunut on se, että maassamme on paljon ihmisiä, jotka eivät saa äänestää. Eli kyseessä ovat esimerkiksi lapset, nuoret, holhoukseen julistetut sekä pitkään maassamme asuneet, mutta vailla kansalaisuutta olevat henkilöt, jotka eivät pääse edes puhumaan laeista, jotka koskevat heitä itseään.

Jos ajatellaan esimerkiksi sellaista demokratiaa, missä valtiolle jätetään vain armeija, sekä pelastus ja poliisitehtävä, niin silloin valtiosta tulee laitos, mikä tekee vain tehtäviä, jotka ovat epämiellyttäviä. Mikäli ajatellaan sellaista vaihtoehtoa demokratialle, missä esimerkiksi yritysten johtajat valitsevat edustajat parlamenttiin, niin silloin kyse voisi olla sellaisesta näennäisdemokratiasta, missä henkilö saatetaan sitoa jo nuorena omaan yhtiöönsä. Ja jos jonkun mielipide ei miellytä, niin silloin henkilö vain ei saa töitä. Eli silloin kyse on väkivallattomasta vaihtoehdosta poliisitoimelle, joka antaa syyn epäillä väärää voimankäyttöä.

Mikäli ajatellaan esimerkiksi sellaista asiaa, että esimerkiksi tietyille oppilaitosten linjoille pääseviä aletaan karsia, niin silloin voisivat lukukausimaksut olla sellainen asia, millä karsinta voidaan suorittaa huomaamattomasti ja tehokkaasti. Eli kuka vain voi johonkin koulutukseen hakea, mutta maksu saattaa olla hyvin korkea, eikä kaikilla ole varaa näihin koulutuksiin. Jos ajatellaan talouselämää sekä demokratiaa, niin tietenkin esimerkiksi se, että kirjapainossa on kiire, kuulostaa paljon paremmalta kuin, että sensuuri haluaa jonkun kirjan vetämistä markkinoilta. Ja tietenkin se, että esimerkiksi vaalimateriaali on hyvin kallista on helpompi sanoa, kuin että sensuuri haluaa jonkun ehdokkaan kampanjan lopettamista.

Eli se että henkilöllä ei ole varaa maksaa tuotetta, mikä voi olla esimerkiksi vaalikampanja tai siihen liittyvät julkaisut on niin sanottu hyväksyttävä tapa kieltäytyä yhteistyöstä. Tuolloin syy voidaan vierittää valtiolle, niin että esimerkiksi kampanjassa käytettävä materiaali pitää tarkastaa, jotta siinä olisi oikeaa tietoa, ja silloin tietenkin tarkastus on erittäin kallista, mikä saa aikaan sen, että julkaisun kieltäminen on ikään kuin paremmin perusteltua ja hyväksyttävämpää kuin suoranainen sensuuri.

https://kimmoswritings.blogspot.com/2019/10/aristotle-and-democracy-what-means-term.html

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ihmi

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä kohtaamme

Sama tukikohta, mikä kestää ydiniskun ei välttämättä kestä drone-iskua.

Miksi Ukrainan isku Toropetsin asevarikolle onnistui, vaikka tuon varikon piti kestää ydinaseen avulla tehty hyökkäys? Syy tähän löytyy dronen erilaisista kyvyistä verrattuna ydinaseeseen. Drone kykenee esimerkiksi lentämään tukikohdan sisään, jos se vain pystyy välttämään törmäykset sekä esimerkiksi potkurien vaurioitumisen. Samoin jos dronen potkurit ovat kehyksen sisällä, niin se voi liikkua maata pitkin kuin auto, ja sen takia tuollainen drone voi liikkua esimerkiksi tukikodan ilmastointikanavaa pitkin kohteeseensa. Samoin drone voidaan laskea maahan, ja sitten kun tukikohdan ovia availlaan, niin se voi lentää sisään avatusta ovesta.  Joten tuollaisten kykyjen takia drone voi tuhota kohteita, joita ydinaseet eivät kykene neutraloimaan. FPV (First Person View) eli VR laitteiden avulla ohjattava drone on erittäin tarkka väline. Joten jos ohjaaja vain kykenee säilyttämän yhteyden droneen, niin hän voi lentää sen hyvinkin ahtaasta aukosta sisään.  Jos drone pääsee esimerkiksi ammusvara