Siirry pääsisältöön

Koulutuksen kohdentamisesta sekä kielitaidosta

Koulutuksen kohdentamisesta sekä kielitaidosta

Nykyään AMK-koulutus on ilmeisesti melko työelämälähtöistä, ja ongelma tällaisessa lähestymisessä on se, että tietenkin ihmisen pitää käsittää se, että esimerkiksi tietojenkäsittelyssä pitää itseään kehittää läpi koko elämän. Eli kukaan ei ole seppä syntyessään, ja koulun penkillä opitaan vain ne perustaidot, sekä vankan osaamisen hankkii jokainen vasta työelämän kautta on asia, mitä ei varmasti ole kovin vähän mainostettu. Ja tietenkin ongelma on se, että esimerkiksi vasta-valmistunut AMK-opiskelija tietenkin saa myös vähän liian hyvää palkkaa ollakseen nuorempi työntekijä.

Jos puhutaan kielitaidosta, niin on varmasti erittäin hyvä vaatia sujuvaa englannin kielen suullista sekä kirjallista osaamista, koska esimerkiksi ICT-alan kirjallisuus on pitkälti englanniksi kirjoitettua. Samoin jos vaikka ajatellaan, että joku sattuu hakemaan ohjeita jotain työtä varten internetistä, niin ne varmasti löytyvät mutta englanniksi puhuttuna tai kirjoitettuna. Tämän takia tämä kieli nyt vain sattuu olemaan melko tärkeä asia. Ja myös esimerkiksi monet alan esitelmistä pidetään englanniksi.

Mutta jos mietitään esimerkiksi kielitaitoa, niin siitä pitäisi olla kuitenkin jonkinlainen todiste, jos ajatellaan, että henkilö käyttää kieltä työpaikassaan virallisten asiakirjojen tekemiseen. Eli kuka vain voi lähteä haastattelussa väittämään, että hän osaa puhua tai kirjoittaa englantia. Tai sitten esimerkiksi työpaikan tietokone voi olla varustettuna englanninkielisellä käyttöjärjestelmällä, koska silloin esimerkiksi englanniksi kirjoitettuja ohjeita voi suoraan hyödyntää tuon käyttöjärjestelmän kanssa.

Esimerkiksi AMK:hon on luultavasti valintaperusteissa määritelty, että YO-tutkinto pitäisi olla suoritettuna. Joten sen takia uskoisin, että kielitaito on tuolloin melko hyvä.

Samoin puhuttua kieltä pitää osata seurata esimerkiksi jossain englanniksi pidetyssä esityksessä. Tuolloin voidaan puhua siitä, että kielitutkintoja saa varmasti hankittua esimerkiksi yliopistoista. Eli jos ajatellaan vaikkapa tulkin papereita, niin silloin tietenkin virallistettu kielitaito tuo lisää palkkaa työntekijälle.

https://yle.fi/uutiset/3-11030897

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ihmi

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä kohtaamme

Sama tukikohta, mikä kestää ydiniskun ei välttämättä kestä drone-iskua.

Miksi Ukrainan isku Toropetsin asevarikolle onnistui, vaikka tuon varikon piti kestää ydinaseen avulla tehty hyökkäys? Syy tähän löytyy dronen erilaisista kyvyistä verrattuna ydinaseeseen. Drone kykenee esimerkiksi lentämään tukikohdan sisään, jos se vain pystyy välttämään törmäykset sekä esimerkiksi potkurien vaurioitumisen. Samoin jos dronen potkurit ovat kehyksen sisällä, niin se voi liikkua maata pitkin kuin auto, ja sen takia tuollainen drone voi liikkua esimerkiksi tukikodan ilmastointikanavaa pitkin kohteeseensa. Samoin drone voidaan laskea maahan, ja sitten kun tukikohdan ovia availlaan, niin se voi lentää sisään avatusta ovesta.  Joten tuollaisten kykyjen takia drone voi tuhota kohteita, joita ydinaseet eivät kykene neutraloimaan. FPV (First Person View) eli VR laitteiden avulla ohjattava drone on erittäin tarkka väline. Joten jos ohjaaja vain kykenee säilyttämän yhteyden droneen, niin hän voi lentää sen hyvinkin ahtaasta aukosta sisään.  Jos drone pääsee esimerkiksi ammusvara